본 연구의 목적은 초등학교 5학년 학생들을 대상으로 의사소통역량 강화를 위한 교과 융합 프로그램을 개발하고, 적용하는 협력적 실행연구를 통해 실행과정과 교육적 의미를 탐색하는 것이다. 이를 위해 연구자들은 역량초등학교에 근무하고 있는 P교사를 연구 참여자로 선정하였다. P교사는 서울특별시교육청에서 체육 분야 수석교사로 근무하고 있으며, 평소 초등 체육수업에 관한 장학 활동에 활발하게 참여하는 등 초등 체육수업 전문가로서 활발하게 활동하고 있다. 연구는 크게 프로그램 구성과 개발, 실행, 성찰의 단계로 이루어졌고, P교사는 연구 전반에 걸쳐서 적극적으로 참여하였다. 연구결과 도출을 위한 자료 수집은 연구 참여자를 대상으로 심층면담, 연구 참여자 수업에 참여관찰을 하며 이루어졌다. 수집된 자료를 중심으로 주제에 부합하는 내용을 귀납적 범주 분석을 통해서 분석하였다. 첫째, 본 연구의 목적을 달성하기 위해 초등학교 5학년 학생들을 대상으로 한 의사소통역량 강화를 위한 교과융합 프로그램을 개발하였다. 프로그램은 연구 참여자와 함께 개발하였으며, 의사소통 역량과 관련된 주제 중심으로 5가지 주제에 대한 수업 프로그램을 구성하였다. 둘째, 프로그램의 주요실천 과정은 ‘팀 편성 및 팀 세우기 활동’, ‘수업 목표 도달을 위한 관점제시’, ‘경쟁적 상황을 관리하는 수업전략’, ‘팀원 바꾸기와 격려하기를 통한 상호평가’, ‘수업과 삶을 연결시키기’로 요약할 수 있다. 교과 융합 프로그램 실천의 교육적 의미는 크게 4가지로 볼 수 있다. 첫째, 관점제시를 통한 의사소통유도하기를 들 수 있었다. 둘째, 교과 융합 프로그램에서는 지식을 배우고 익히는 과정보다는 배웠던 지식을 실천하고 적용하는 경험을 제공해줄 수 있어야 한다. 셋째, 신체활동을 통해서 비언어적 의사소통의 경험도 할 수 있었다. 넷째, 성찰의 시간은 학생들이 수업에서 경험한 내용을 일상생활의 실천까지 전이하는 매개 역할을 하였다.
The purpose of this study is to apply a curriculum convergence program to cultivate communication competencies for 5th grade elementary school students, and to capture the meaning of program execution in the experience of the study participants. For this purpose, the researchers selected Teacher ‘P’, who works at ‘Yeokyang’ Elementary School, as a research participant. Teacher ‘P’ is working as a master teacher in the field of physical education at the Seoul Metropolitan Office of Education, and is actively working as an elementary school physical education class expert, including actively participating in supervision activities related to elementary school physical education classes. The research largely consisted of the stages of ‘program composition’, ‘implementation’, and ‘reflection’, and Teacher ‘P’ actively participated throughout the study. Data collection to derive research results was conducted through in-depth interviews with research participants and participant observation in their classes. Based on the collected data, contents corresponding to the theme were analyzed through inductive category analysis. First, to achieve the purpose of this study, a curriculum convergence program was developed to strengthen communication skills for 5th grade elementary school students. The program was developed together with the research participants, and a class program on five topics was composed focusing on topics related to communication competency. Second, the main practice processes of the program can be summarized as ‘team formation and team building activities’, ‘class guidance using a sketchbook’, ‘class strategies for managing competitive situations’, ‘mutual evaluation through changing and encouraging team members’, and ‘connecting class and life’. Third, the educational meaning of practicing subject convergence programs can be broadly divided into four categories. First, it was possible to induce communication through presenting a point of view. Second, a curriculum convergence program should be able to provide the experience of practicing and applying the knowledge learned rather than the process of learning and mastering knowledge. Third, it was possible to experience non-verbal communication through physical activities.. Fourth, the time of reflection served as a medium for students to transfer what they experienced in class to practice in their daily lives.