하이브리드 학습은 물리적 공간과 가상의 공간에서 동시에 수업이 이루어지며, 학습자에게 선택권을 부여하기에 학습권 보장과 교육의 질 향상을 위하여 시도되고 있다. 실제 대학의 교수학습 현장에서는 물리적 환경 구축, 동등한 학습경험 제공, 상호작용 등의 수업 운영에 어려움이 있음을 확인하였다. 이에 본 연구는 대학교육에서 효과적인 하이브리드 학습을 위하여 구성요소를 도출하고, 교수설계 전략 개발을 목적으로 한다. 연구 방법은 설계개발연구방법론을 적용하여 선행 문헌 분석과 전문가 면담을 통해 요구분석을 실시하여 초기 모형과 전략을 도출하고, 두 차례의 내적 타당화를 거쳐 최종 대학교육에서 하이브리드 학습 운영을 위한 개념 모형과 설계 전략을 도출하였다. 연구 결과 하이브리드 학습의 구성요소로 교육학적 지식, 물리적인 환경과 가상 공간(오프라인, 온라인 공간), 학습자 경험, 그리고 기술을 도출하였으며, 교수설계 전략은 수업의 단계를 학기 전, 중, 후로 구분하여 하위요소를 제시하였다. 최종적으로 교수설계 전략은 학기 전에는 수업 목표 설정, 환경 점검 등 4단계와 15개의 하위 전략, 학기 중에는 하이브리드 강의 계획 안내, 수업 중 전략 적용 등 3단계와 17개의 하위 전략, 학기 후에는 하이브리드 학습의 환경 평가, 개선사항 분석의 1단계와 6개의 하위 전략으로 구성된다. 이를 통해 하이브리드 학습을 효과적으로 운영하기 위해서는 수업 장소의 결합만으로 충분하지 않으며 교육학적 지식을 기반으로 학습자의 공간과 학습 경험, 기술을 고려하여 설계되어야 함을 확인하였다. 더불어 본 연구는 하이브리드 공간 설계에 대한 종합적 탐색의 필요성과 교수자들이 대학교육에서 체계적으로 하이브리드 학습 설계를 위한 지식 체계를 제시한 점에서 의의가 있다.
Hybrid learning provides online and offline learning simultaneously and gives learners a choice, so it is attempted to ensure learning rights and improve the quality of education. However, there are difficulties in hybrid classes in university such as building a physical environment and providing equal learning experience, and interaction. Therefore, this study aims to derive components for effective hybrid learning in higher education and develop instructional design strategies. In this study, the design development research methodology was applied to derive initial models and strategies through literature analysis and needs analysis. After validation, the conceptual model and design strategy were constructed. The research results identified pedagogical knowledge, physical environment and virtual space (offline and online), learner experience, and technology as the components of hybrid learning, and the instructional design strategy presented sub-components by categorizing the stages as before, during, and after the semester. Finally, the instructional design strategy consists of 4 stages and 15 sub-strategies before the semester, 3 stages and 17 sub-strategies during the semester, and 1st stage and 6 sub-strategies after the semester. The results showed that when making hybrid learning effective must be designed based on pedagogical knowledge and taking into account learners' space, learning experience, and technology. Furthermore, it is significant in that it shows the need for a comprehensive exploration of hybrid space design and the knowledge framework for instructors to systematically design hybrid learning in higher education.