본 연구에서는 유료방송 가입자들의 코드커팅 및 OTT 서비스 선택에 미치는 영향 요인을 분석하여 급변하는 미디어 플랫폼에서의 경쟁의 양상을 예측하는데 시사점을 주고자 한다. 패널 프로빗 모형을 통해 추정한 결과, 유료방송을 포함한 결합상품에 가입한 경우 그렇지 않은 가구 대비 코드 커팅 확률이 2.1% 더 낮았으며 외화 프로그램 등 기타 동영상으로 분류되는 TV VOD 에 대한 지출규모가 큰 가구 일수록 코드커팅 확률이 높았다. 월 정액제 구독형 OTT(SVOD) 이용 확률은 1인 가구, 유료방송 포함 결합상품 가입 가구, 모바일 데이터 무제한 정액제를 사용하는 경우에 더 높게 추정되었다. 유료방송 가입자들의 OTT 멀티호밍 선택에 미치는 영향을 추정한 결과, 여성보다 남성의 멀티호밍 선택확률이 높았으며 모든 콘텐츠 장르에서 TV VOD 지출이 클수록 OTT 멀티호밍 이용확률도 더 높은 것으로 나타났다.
This study aims to analyze the factors affecting cord-cutting and OTT service selection of Pay-TV subscribers to give implications for predicting the pattern of competition in rapidly changing media platforms. The results of panel probit model suggest that the households subscribing bundling service of Pay-TV have a lower probability of cord cutting by 2.1% than other households have, and that the households with larger expenditures on TV VODs classified as other videos in media panel survey had a higher probability of cord cutting. The probability of using monthly subscription-type OTT (SVOD) was estimated to be higher for single-person households, for subscribers to bundling service of pay TV and unlimited flat-rate data plan users. The results from estimating the impact of pay TV subscribers on OTT multihoming choices suggest that the probability of men choosing multihoming was higher than that of women, and the greater the TV VOD expenditure in all content genres, the higher the probability of using OTT multihoming.