본 연구는 기업상담 실무자들이 사용하는 상담 구조화 요소를 개발하고 그 타당성을 확인하는 것을 목적으로 수행되었다. 이를 위하여 선행 연구 검토와 기업상담 실무자 10명의 인터뷰를 통해 초안을 작성하였고, 델파이(Delphi) 조사 절차에 따라 이를 22명의 기업상담 실무자에게 총 2라운드의 델파이를 실시하여 최종적으로 12개 영역 55개 요소를 확정하였다. 확정된 12개 영역은 ‘내담자 기본 정보 확인’, ‘개인정보 이용 동의 안내’, ‘기업상담의 비밀보장 및 예외 안내’, ‘기업상담실 운영 목적 안내’, ‘상담자 소개 및 역할에 대한 안내’, ‘내담자 역할에 대한 안내’, ‘상담 계약에 대한 안내’, ‘호소 문제 명료화 및 위기도 확인’, ‘이전 상담 경험에 관한 확인’, ‘상담 과정에 대한 안내’, ‘상담 종결에 대한 안내’, ‘상담 관련 서류에 관한 안내’이다. 본 연구 결과를 통해 일반 상담과 구별되는 독특한 기업상담 상담 구조화의 특성을 제시하였고, 기업상담 실무에서 활용할 수 있는 기초 자료를 제공하였다는 데에 의의가 있다.
The purpose of this study was to develop structuring elements for counseling used by workplace counselors and to confirm its validity. To this end, the factors were drafted through a review of previous studies and interviews with 10 workplace counselors, and then subjected to the Delphi research procedure. Two rounds of Delphi were conducted with 22 workplace counselors to finalize 55 elements in 12 areas. The 12 areas were: ‘Confirmation of basic information about the client’, ‘Consent to use personal information’, ‘Confidentiality of workplace counseling and exceptions’, ‘Purpose of workplace counseling’, ‘Introduction and role of the counselor’, ‘Role of the client’, ‘Counseling contract’, ‘Clarification of the problem and identification of the crisis’, ‘Confirmation of previous counseling experience’, ‘Process of counseling’, ‘Termination of counseling’, and ‘Documents related to counseling’. The significance of this study lies in its identification of unique characteristics within the structure of workplace counseling, setting them apart from general counseling. The findings also offer essential data that can be applied in the practice of workplace counseling.