‘메타버스, AI, VR 등 신기술을 상담에서 어떻게 활용할 수 있을까?’ COVID-19 이후 디지털 전환이 급속도로 이루어지면서 테크놀로지 기반 상담에 관한 관심이 뜨겁다. 이와 함께 테크놀로지 상담에 대한 교육 역시 상담자 교육에서 매우 중요한 이슈로 등장하였다. 이러한 시대적 흐름에 발맞춰서 본 연구는 참여적 실행연구 방법을 적용하여 Z세대 학부생 대상 상담교육에서 메타버스를 활용한 사례를 구체적으로 탐색해보고, Z세대 학습자들이 상담교육에서 경험한 메타버스 활용에 대한 인식을 바탕으로 메타버스의 교육적 활용방안을 도출하고자 하였다. 그 결과 메타버스 기반 상담교육 참여 경험과 관련하여 5개의 상위범주, 10개의 하위범주, 27개의 의미단위가 도출되었고, 상위범주로 ‘처음으로 상담자가 되어 본 경험’, ‘메타버스의 장․단점을 체험’, ‘서로의 진로고민을 오픈하며 하나가 됨’, ‘서로 상담을 배우며 성장해나감’, ‘앞으로 상담자로 성장하고 싶어짐’이 도출되었다. 마지막으로 본 연구 결과를 통해 메타버스를 활용한 대학생 대상 상담교육에 주는 시사점을 도출하고 후속연구들을 위한 제언을 통해 실증적 연구를 위한 기초자료를 마련하고자 하였다.
“How can technologies like the metaverse, AI, and VR be effectively utilized in counseling?” As digital transformation is taking place rapidly fter COVID-19, nterest in technology-based counseling is growing. Consequently, education on this form of counseling has become a crucial issue in counselor education. Responding to this trend, our study applies participatory action research to explore the application of the metaverse in counseling education, specifically for undergraduate Generation Z students. Based on the perception of the use of the metaverse experienced by Gen Z learners in counseling education, the study tried to derive educational utilization plan of the metaverse. Our research yielded 27 semantic units, 10 subcategories, and 5 superordinate categories related to the experience of participating in metaverse-based counseling education program. The superordinate categories included ‘experience of being a counselor for the first time’, ‘experiencing the advantages and disadvantages of metaverse’, ‘becoming one by opening up about each other’s career concerns’, ‘learning and growing in counseling from each other’, and ‘wanting to grow as a counselor in the future’. The study concludes with implications for metaverse-utilized counseling education for university students and suggestions for future research, providing a foundation for subsequent empirical studies in this innovative field.