연구배경 : 2018년부터 정식으로 보급된 디지털교과서는 서책형 교과서와 동일한 학습목표를 달성하며 자기주도적학습을 원칙으로 하고 있다. 하지만 디지털교과서는 자기주도 학습시 서책형교과서와 동일한 학습 목표를 달성하는지에 대한 연구가 미흡하다. 본 연구는 디지털교과서의 아이콘유형에 따른 학습 순서와 응시 시간 그리고 학습 능률을 조사한다. 또한 유형별 아이콘이 작업기억에 어떻게 작용하는지를 연구하여 에듀테크 산업 발전에 기여하고자 한다.
결론 : 실험결과 행동을 유도하고 상태를 예측하게 하는 라이브아이콘이 학습자로 하여금 시각적 주의에 영향을 주어 학습능률을 높이고 단기기억에 작용해 단기간의 학습능률을 향상시키는 것으로 밝혀졌다.
Background : Digital textbooks, which have been officially distributed since 2018, achieve the same learning goals as paperback textbooks and are based on the principle of self-directed learning. However, there is a lack of research on whether digital textbooks achieve the same learning goals as paperback textbooks in self-directed learning. This study investigates the learning sequence, test-taking time, and learning efficiency of digital textbooks according to icon types. It also aims to contribute to the development of the edtech industry by studying how each type of icon works on working memory.
Conclusion : Experiments have shown that live icons that trigger actions and predict states influence learners' visual attention, increasing learning and improving short-term memory.