현재 가장 오래된 수륙의문인 프린스턴대학교 소장본인 양악(楊諤)의 『천지명양수륙의문』(1071년경에 완성)은 처음부터 분노존의 명왕 개념과 주력가지(呪 力加持)에 의한 7여래 유가법식(瑜伽法式)의 정토왕생을 수용하고 있다. 건단법(建壇法)은 『금광명최승왕경』의 십지수행과 『유가집요구아난다라니염구궤의경』의 7여래의 가지력에 근거한다. 혜소(慧沼, ?~714)는 『금광명최승왕경』 십지보살의 다라니수행을 비증(悲增)보살과 지증(智增)보살이 서로 바라보는 것[望]으로 해석하여 십지의 평등 세계를 보여준다. 그러나 양악의 『천지명양수륙의문』에는 분노존 10대명왕을 수용하고 있으나 교령륜신으로서의 분노존명왕의 도상은 아직 크게 드러나지 않는다. 이후 왕자성(王子成)이 편집한 『예념미타도량참법』의 미타참법에 수용된 비증보살과 지증보살은 9품에 왕생하고자 하는 법시(法施)의 논리로 받아들여진다. 이 법식의 형식인 미타참법은『수륙무차평등재의촬요』에서 수용한다. 양악의 『천지명양수륙의문』은 『천지명양수륙재의찬요』에 영향을 주고 있다. 마침내 수륙의문 분노존의 명왕은 명왕과 보살의 특징을 모두 가진 교령륜신으로 감로도 도상으로 드러나게 된다.
2구의 명왕은 9품으로 왕생을 돕는 관세음보살은 교령륜신인 비증보살로 대세지보살은 교령륜신인 지증보살로 변현하여 나타난다. 자비와 지혜의 화현인 명왕은 전좌세와 전우세를 취하여 각각 다른 활동을 하는 교령륜신을 보여주고 있다. 이와 같이 1구 또는 2구 분노존의 명왕은 9품왕생정토에 근거한교령륜신으로 비증보살 또는 비증·지증보살로 명왕인 것이 이들의 정체성이다.
In currently the oldest currently available Yangak[揚諤]'s Cheonjimyeong- yangsulyug-uimun[天地冥陽水陸儀文] has accepted the concept of vidyā- rāja[明王] of the wrathful Buddha[忿怒尊] and the Pure Land rebirth of the seven-tathagata-yogas through the cursed energy[呪力] adhiṣṭhāna(加持).
Geondanbeop[建壇法] is based on the Sibji[十地]-practice of the Geumgwangmyeongchoiseungwang-Kyung[金光明最勝王經] and the adhiṣṭhāna of the seven-tathagatas of the Yugajibyoguanandalaniyeomgugweuigyeongkyung [瑜伽集要救阿難陀羅尼焰口軌儀經] . Hyeso(慧沼) interprets the darani-practice of the Shibji[十地]-Bodhisattva in Geumgwangmyeongchoiseungwang-Kyung as what the Bijeung(悲增)-Bodhisattva and the Jijeung(智增)-Bodhisattva look at each other[望], showing the same world of Shibji. But, in Yangak's Cheonjimyeong- yangsulyug-uimun , the ten vidyā-rāja of the wrathful buddha are accepted, but the icon of vidyā-rāja of the wrathful buddha as a Gyolyeonglyunsin(敎令輪身) is not yet revealed. Afterwards, Bijeung-Bodhisattva and Jijeung-Bodhisattva accepted in the Mita-Chambeop[彌陀懺法] of Yetnyemitadoryang-Chambeop(禮念彌陀道場懺法) edited by Wangjaseong(王子成), are accepted as the logic of the ritual of dharma to seek rebirth in the 9 items[九品]. Mita-Chambeop, the form of this ritual of dharma, (水陸無遮平等齋儀撮要) is accepted in Sulyugmuchapyeongdeungjaeuichwalyo .
Yangak' s Cheonjimyeong- yangsulyug- uimun is influencing Cheonjimyeongyangsurukjaeuihymnyo(天地冥陽水陸齋義纂要) . Finally, the vidyā-rāja of the wrathful Buddha of the collection of rituals for the spirits on water and land is revealed as a Gyolyeonglyunsin with the characteristics of both a vidyā-rāja and a Bodhisattva through the iconography of Amrita Buddhist Painting.
The two vidyā-rājas are of the rebirth in the 9 items, Avalokitesvara appears in the form of Bijeung-Bodhisattva and Mahāsthāmaprāpta appears in the form of Jijeung-Bodhisattva, who helps with rebirth. Vidyā-rājas, the embodiment of mercy and wisdom, shows the shape of Gyolyeonglyunsin performing different activities by assuming the Ālīḑha and the Pratyālīha. In this way, the vidyā-rājas of the 1 vidyā-rāja or the 2 vidyā-rājas is a Gyonyeongryun deity based on the rebirth in the 9 item pure lands, and their identity is manifasted by Bijung-Bodhisattva and Jijeung-Bodhisattva.