새로운 사회질서가 수립되는 시기에는 철학과 사상은 물론이고 문화 전면의 변화가 뒤따르기 마련이다. 주자 성리학을 국체(國體)로 받아들인 조선시대에는 주자의 사상을 전면적으로 받아들인 유학자들의 사고가 중심이 되었다. 따라서 귀신을 기(氣)와 음양의 소산으로 이해한 주자의 귀신론은 조선시대 전시대를 아울러 유학자들에게 전해지고 있다. 한마디로 귀신의 존재를 인정하는 것으로부터 출발하여 수많은 귀신에 대한 담론을 양산하고 있다. 김시습, 성현, 남효온, 서경덕, 이이, 이익, 정약용, 최한기 등의 유학자들이 귀신담론의 중심을 이루며 다양한 귀신담론을 각자의 문집에 남겨 놓았다. 조선 후기에는 서학의 영혼론에 대한 유학자들의 비판이 제기되어 서학과 유학 사이에 벌어졌던 논변에서는 같은 용어를 다른 의미로 인식하였다. 그러나 양자사이의 쟁점이 부딪히면서 각각의 입장이 지닌 특성과 차이를 선명하게 드러내는 과정에서 우리 철학 사상은 진일보 할 수 있었다.
When a new social order is established, changes in philosophy and ideas as well as culture are accompanied. During the Joseon Dynasty, when Juja Confucianism was accepted as a national body, the thoughts of Confucian scholars who fully accepted Juja's ideas were centered. Therefore, Juja's theory of ghosts, which understood ghosts as the product of qi and yinyang, has been handed down to Confucian scholars by combining exhibition tables from the Joseon Dynasty. In a nutshell, it starts by acknowledging the existence of ghosts and mass-produces many ghost stories. Confucian scholars such as Kim Si-seop, Seong-hyun, Nam Hyo-eon, Seo Kyung-deok, Lee Yi, Lee Ik, Jeong Ya k -yong and Choi Han-ki formed the center of ghost discourse and left various ghost discourse in their collections. In the late Joseon Dynasty, Confucian scholars criticized Seohak's soul theory, and the same term was recognized in a different sense in the controversy between Seohak and Confucianism. However, our philosophical ideas were able to take a step forward in the process of clearly expressing the characteristics and differences of each position as the issues between the two clashed.