대종교는 120주년을 맞는 역사 속에서 수행을 중시해 왔다. 그러나 현대에이르러 대표할 만한 수행 체계가 정립되어 있지 못하다. 교단을 확립한 백봉은 종교를 창립하기 이전부터 도교를 기반으로 한 수련체계를 받아들여 단학수련을 실천해 왔다. 백봉은 『대종교신원경』을 집성하고 임상적 체험을 바탕으로 고유의 수행론을 확립하였다. 이는 단군에 대한 신앙을 기반으로 독경을기본으로 하는 이행도(易行道)의 수련법이었다. 나철은 『삼일신고』에 담겨 있는 삼법수행을 정성껏 실천하고 백봉 교단의 수행체계에서 전승된 집단 수련의식인 제천의식을 거행했다. 나철이 실천한 삼법수행은 서일의 이론화의 과정을 거쳐 제3세 도사교 윤세복에게 전승되었다. 윤세복은 일제의 종교 박해라는 역경에서도 수행을 실천하였고, 수행론을 심화 발전시키는데 의미 있는성과를 이루어 냈다. 일제에 저항하다가 지도자로서 감옥에 투옥되어 수감 중에 『삼법회통』(1944)이라는 수행서를 지었다. 윤세복의 직접적인 영향하에 수행 전통을 이어받은 이용태는 윤세복의 수행론을 확장하고 실천하는데 여생을 보내고 자신의 경험을 정리하여 『수진비록』(1960)으로 펴냈다. 그러나 대종교 중심인물들에 의해 전개된 수행의 역사를 일관해 보면 그 명맥은 일정한시기까지 이어졌지만, 일관된 공통적 요소는 발견되지 않는다. 그렇다면 초기 대종교를 대표하는 백봉의 전통과 나철의 실천적 모습에서 재발견할 가능성이 있을 것으로 본다. 그렇게 되면 대종교 수행론이 체계적으로 재정리되고수양학도 정립될 수 있을 것이다.
Daejonggyo has respected training in the history of its 120th anniversary.
However, a leading training system is yet to come for Daejonggyo. Baekbong, who settled its platform, has accepted a training system based on Dogyo and organized a traning system for Danhak since the religion had not been established. Baekbong completed Daejongyosinwongyeong and his training system was so different from Chinese one on the basis of clinical trials that he built up an unique philosophy.
The philosophy is called Ihangdo, which set a standard as Dokgyeong based upon a religion for Dangun.
Ra Cheol did his best to carry out Sambeobsuhaeng of Samilsingo and performed a ritual to respect the heaven inherited from Baekbong's system. Sambeobsuhaeng was handed down to Yu n Sebok, the 3rd of Dosagyo through the process of theorization of Seoil. Yu n Sebok has practiced a training system in the middle of religious persecution in the Japanese colonial rule and developed the system.
He resisted the Japanese colonial period and went to jail as a leader and wrote Sambeophoitong(1944) in jail. Lee Yong-tae, who received his training and tradition under the direct influence of Yu n Sebok, has extended and practiced his philosophy and organized his experiences during the rest of his life to write Sujinbirok(1960).
However, the history of training for leading figures in Daejonggyo showed that its existence lasted to a certain period but there was no constant and common factor. It is likely to rediscover it on Baekbong's tradition or Ra Cheol's practice.
It is eventually possible to reorganize Daejonggyo's training system and settle Suyanghak.