조선 후기 와유(臥遊) 문화의 성행은 그 이전 시기부터 존재해온 것으로, 후기로 들어서면서 와유의 대상이 상상의 장소나 인물 등 더 넓은 의미의 와유 개념으로 확대되는 경향을 보인다. 이러한 변화의 계기는 명말 강남 문화와 밀접한 관련이 있으며, 조선후기 풍속화, 기속시가 유행한 데서 기인한 것이다. 대외적으로 중국 사행길이 열리고 서양 문물이 유입된다는 사회문화적 배경을 바탕으로, 해외 유람에 대한 욕구 또한 와유의 대상이 되어 추재(秋齋) 조수삼(趙秀三)은 〈외이죽지사(外夷竹枝詞)〉를 창작하였다.
〈외이죽지사〉는 죽지사 양식으로 창작된 상상의 해외 유람기로, 일반적인 유기 작품과는 다르다. 본래 죽지사라는 문학 양식의 특성상 정사나 관직제도 등을 상세히 그려내고, 일상생활과 의식주, 풍토와 습속 등 사람에 대한 관심을 표현해내었다. 〈외이죽지사〉는 당시 명청대 유행한 칠언 절구의 시와 산문 주(註)를 결합한 죽지사 형태를 따르면서, 한시의 서정성에 산문의 정보력을 더해 단순한 정보 전달에 그치지 않고, 보다 효과적인 서정미를 거두었기에 와유를 반영한 죽지사의 새로운 변모를 보여주는 작품으로서 의의가 있다.
이러한 와유를 즐기게 된 외적 배경으로는 중국 문예 서적의 유입과 백과사전식 저작을 다수 창작하는 풍토 등이 원인이 되었을 것이며, 내적 배경으로는 조수삼 개인이 겪은 불우한 환경을 바탕으로, 신분적 제약이나 한계가 없는 ‘상상력’을 활용한 와유를 통한 이상적인 세계상을 창조해내고자 했던 것으로 추정된다.
The Wayu culture of the late Joseon Dynasty has existed since that time, and as it entered the latter phase, the subject of the metaphor will be expanded to a broader concept of the Wayu, such as the place of imagination or people. The timing of this change is closely related to the culture of the word "Gang-nam" and is due to the Genre Paintings of the late Joseon period. Based on a socio-cultural background of open Chinese private roads and Western culture, the desire for overseas tours was also a source of Wayu, which led to the creation of 〈Oei jukjisa〉.
〈Oei jukjisa〉 is an imaginary overseas the travel writing created in the form of Jukjisa , and unlike ordinary organic works, it draws detailed descriptions of the art of Jukjisa, everyday life, ritual, etc. 〈Oei jukjisa〉 appears to have been re-created based on the existing Jukjisa history books and geography, but it is not just the same as it was. but also the new information and the more effective lyricism of Chinese poems, following the "Jukjisa" form combining the poetry and prose.
which were drawn about the travel writing and around people. We created the ideal world by using 'imagination', which is not limited to identity restrictions or reality, because the poor environment as a person would have become the background.