이 글에서는 장일순의 생명운동을 불교적 측면에서 살펴보고자 한다. 특히 활동으로서의 측면을 강조한다는 의미에서 생태보살로서 장일순의 생명사상을 규명할 수 있는가를 보이는 것이 이 글의 목적이다.
불교의 생태보살이나 장일순의 참사람으로서의 생명사상은 인간과 분리된 자연 및 타자와의 관계를 회복하고자 한다. 현대의 생태적 곤경이 결국은 서구 근대의 기계론적 세계관에서 기인되었다고 판단하기 때문이다. 그래서 이들은 이를 영적 패러다임의 회복을 통한 유기체적인 세계를 구축하고자 한다. 이런 측면에서 네스의 심층생태학과 통할 수 있을 것이다. 이처럼, 세계관의 인식 전환 측면에서 불교의 생태보살이나 장일순의 참사람은 동일한 측면을 보인다. 그래서 이 둘은내적인 수양 및 실천이 강조되고 있다. 불교의 생태보살은 자력(自力)이나 타력(他力)에 의한 수양을 통해 사회적 실천으로 나아갈 수 있는 반면에 장일순의 참사람은 자력(自力)에 의한 개인 중심의 사회적 실천을 강조하고 있다. 대전환의 목소리가 지속적으로 높아지고 있는 상황에서 근본적인 생명운동으로 장일순의 참사람을 재고할 필요가 있다. 물론 이러한 측면이 현재의 실제적인 생태 문제에 얼마나 효과적일지는 의문이 따를 수 있다. 인류세(Anthropocene)시대에 보다 적극적인 인간의 활동을 기대하는 측면에서, 불교의 생태보살과 장일순의 참사람은 확장적 자아를 제공한다는 측면에서 나름의 역할을 할 수 있을 것으로 기대한다.
In this paper, I will examine the life movement of Ilsoon Jang from a Buddhist perspective. In particular, the purpose of this article is to show that it is possible to identify Jang IL-soon's life thought as an ecological Bodhisattva in the sense of emphasizing the activity aspect.
Buddhist ecological bodhisattvas, or Jang IL-soon's idea of life as a true person, seek to restore the relationship between humans and nature and the other. They believe that our modern ecological crisis can be traced back to the mechanistic worldview of the modern West. It seeks to build an organic world through the recovery of a spiritual paradigm. In this sense, it can be related to the deep ecology of Arne Ness. In this way, the Buddhist ecological bodhisattva and Jang Il-Soon's True Man are on the same page in terms of shifting worldview perceptions. Therefore, they both emphasize inner cultivation and practice. While the ecological Bodhisattva of Buddhism can advance into social practice through cultivation by self-reliance (自力) or other-power (他力), Jang Il-soon's True Man emphasizes individual-centered social practice by self-reliance (self-reliance). In a situation where the voices of great transformation are constantly increasing, it is necessary to reconsider Jang Il-soon's True Man as a fundamental life movement. Of course, it is questionable how effective this aspect will be in addressing current practical ecological issues. In terms of expecting more active human activity in the Anthropocene, the Buddhist ecological bodhisattva and the True Man of Jang Il-soon can play a role in providing an expanded self.