본 연구는 2000년부터 지금까지 지속되고 있는 국내 공공성 담론에서 공공(公共)에 대한 정치학·경제학·철학 등의 다양한 학문 분과에서의 이해와 해석이 서구 근대성과 결부되어 있음을 주목한다. 공공성 개념에서 절대와 초월의 의미를 부정하고 공(公)과 사(私)의 경계와 사이에서의 유동성에 주목하여 공공성을 상대적(相對的)이고 대대적(待對的)인 차원에서 이해하고 해석하는 공통된 경향과 현상이 우연이 아니라 서구의 근대성과 결부되어 있다는 사실을 막스 베버(Max Weber, 1864~1920)가 근대적 조건에서의 근대 학문에 대한 비판적 통찰에 의지하여 논의를 전개하였다.
그의 통찰은 국내의 다양한 학자와 학문 분과에서의 공공성에 대한 견해의 공통분모를 파악하는 데 도움이 되었다. 법학·행정학·정책계획학 전공 학자인 최태현이 공공성 개념과 초월성을 등가물로 결부시킨 연구성과는 사회과학 영역의 기존의 공공성 담론의 한계를 비판적으로 성찰하는 데 중요한 척도가 되었다. 대화와 토론의 장에서 자신들의 목소리를 상실한 절망적인 상황에 처한 사람들에게 대화와 토론이 갖는 ‘역설’을 간과하지 않고 공공성, 마음 그리고 초월성 개념 간의 내적인 연관성을 밝힌 공(公)과 공(共) 개념에 대한 최태현의 관점이 초월성을 외재적 신에게 투영한 기독교의 절대와 초월의 경지를 인간 마음에 내재한 것으로 해석하는 함석헌의 ‘같이살기운동’의 원리와 긴밀한 유사성이 있어 본 연구에서 함께 다루었다. 함석헌은 인간 각자에 내재한 마음의 절대성이 차별과 배제를 극복할 수 있는 원천임을 강조한다. 본 연구에서 전통 종교를 함석헌의 기독교와 대립시키면서 대한민국의 민주화가 오직 기독교 우익의 성과라는 대한민국의 설계자들에 나타난 김건우의 관점을 비판하였다.
This study notes that the understanding and interpretation of the public in various academic disciplines such as political science, economics, and philosophy are linked to Western modernity in the public discourse that has persisted in Korea since 2000. Max Weber (1864-1920) relied on insight into modern studies in modern conditions to discuss the common tendency and phenomenon of understanding and interpreting publicity at a relative dimension by denying the meaning of absolute and transcendence in the concept of publicity and paying attention to the fluidity between the boundaries of public and private. His insights helped the common denominator of opinions on publicity to be grasped in various areas of scholarship and academic disciplines. In recent years, Choi Tae-hyun's research achievements linking the concept of publicity and transcendence in the fields of law, public administration, and policy planning have become an important measure for critically reflecting on the limitations of existing publicity discourse. Choi Tae-hyun's perspective, which revealed the inner connection between the concepts of publicity, mind and transcendence for those in desperate situations who have lost their voices in the field of social dialogue and discussion, is in close proximity to Ham Seok-heon's "living together movement,” which interprets the state of absolute and transcendence of Christianity as inherent in the human mind. Ham Seok-heon emphasizes that the absoluteness of the mind inherent in each human being is the source of overcoming discrimination and exclusion. This study criticizes Kim Gun-woo's view that democratization of the Republic of Korea is only the achievement of the Christian right, while contrasting traditional religion with Ham Seok-heon's Christianity.