목적 이 연구는 농촌 노인을 위해 개발한 간호대학생 중심의 포괄적 건강증진 프로그램이 주관적 건강, 우울, 인지기능, 생활만족도에 미치는 효과를 검증하기 위해 시행되었다. 방법 비동등성 대조군 사전 사후 설계를 사용하였고, 대상자는 65세 이상의 농촌거주 노인 실험군 41명, 대조군 31명이었다. 실험군은 주1회 6주간 의 포괄적 건강증진 프로그램을 제공받았다. 자료분석은 SPSS 26.0 통계 프로그램을 이용하였으며, 프로그램 후 실험군과 대조군의 주관적 건강, 우울, 인지기능 및 생활만족도의 차이는 independent t-test로 검정하였고, 신뢰도는 Cronbach’s α로 분석하였다. 결과 두 그룹 간 사전조사에서 인지된 건강, 우울증, 인지 기능 및 삶의 만족도에는 유의미한 차이가 없었다. 프로그램 후 대조군과 실험군의 생활만족도는 유의미한 차이를 나타냈고, 주관적 건강, 우울, 인지기능에서는 유의미한 차이를 나타내지 않았다. 그러나 실험군의 생활만족도의 사전-사후 대응 t검정에서는 통계적으로 유의하지 않았다. 결론 농촌 노인의 요구를 바탕으로 개발된 포괄적 프로그램은 부분적으로 생활 만족도를 높이는 것으로 나타났다. 이 연구결과는 간호학생 주도 농촌 노인을 위한 효율적인 건강증진 프로그램과 중재를 개발하는 데 유용하게 활용될 것으로 기대된다. 또한 이 연구는 지역사회 기반 학습을 중심으로 간호학생 주도 건강증진 프로그램의 대안적 건강서비스로서의 가능성을 시사하고 있다.
Objectives This study investigates the effects of a nursing student-led comprehensive health-promotion program for rural older adults on perceived health, depression, cognitive function, and life satisfaction. Methods A non-equivalent control group pre-post study design was adopted, and rural older adults aged 65 years and over were divided into the experimental (n=41) and control group (n=31). The experimental group underwent a comprehensive health-promotion program once-a-week for six weeks. Data analysis was performed using SPSS 26.0 statistical program, and the differences in subjective health, depression, cognitive function, and life satisfaction between the experimental and control groups after the program were tested by independent t-test, and reliability was analyzed by Cronbach's α. Results There were no significant differences in perceived health, depression, cognitive function, and life satisfaction at baseline between the two groups. After the program, there was a significant difference in life satisfaction between the control and experimental groups, and no significant difference in subjective health, depression, or cognitive function; however, the pre-post paired t-test for life satisfaction in the experimental group was not statistically significant. Conclusions A comprehensive program developed based on the needs of rural elders was an partially effective nursing intervention in increasing life satisfaction. The findings of this study may be useful in developing effective nursing student-led health promotion programs and interventions for rural older adults. In addition, this study suggests the possibility of nursing student-led health promotion programs centered on community-based learning as an alternative health service.