본 연구는 계획 (planning), 쓰기 중(while-writing), 그리고 수정(revising) 전략의 세 가지 유형과 L2 쓰기에서 학습자의 회피 행동의 관계를 규명함과 동시에 L2 쓰기에 대한 회피 정도가 높은 학습자와 낮은 학습자의 쓰기 전략 사용 양상의 차이점에 대해 분석하는 것을 목적으로 한다. 영어를 L2로 배우는 총 175명의 한국 대학생이 본 연구에 참여하였다. 이들은 영어 글쓰기에 대한 회피 행동을 측정하는 설문과 글쓰기 전략 사용을 측정하는 설문을 순서대로 완료하였다. 우선, 쓰기에 대한 준비, 쓰기 중, 수정 전략의 활용과 영어 쓰기에 대한 회피의 관계를 분석한 결과, 수정 전략이 L2 쓰기 회피 행동과 유의미한 부적 관계를 형성하는 것으로 나타났다. 이는 수정 전략을 효과적으로 사용하는 학습자 일수록 L2 쓰기에 대한 회피 정도가 낮다는 것을 의미한다. 또한, 회피 행동의 정도 별로 학습자들의 분류하여 이들의 글쓰기 전략 양상을 비교한 결과, 회피 정도가 낮은 학습자들은 회피 정도가 높은 학습자들에 비해 글쓰기 과정 각 단계에서 더욱 다채롭게 글쓰기 전략을 사용하는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 기반으로 본 연구는 학습자들의 L2 글쓰기에 대한 참여 강화를 위해 효과적인 수정 전략 활용에 대한 교육의 중요성과 효과적인 쓰기를 위한 전략 기반 교수법 등에 대한 중요한 교육적 함의를 제공한다.
This study investigated the impact of three types of writing strategies - planning, while-writing, and revising strategies - on learners' avoidance behaviors in L2 writing. Additionally, the study analyzed the differences in the patterns of writing strategy use between learners with high and low levels of avoidance in L2 writing. A total of 175 Korean university students learning English as their L2 participated in the study. They completed surveys assessing their avoidance behaviors in English writing and their use of writing strategies. The results revealed a significant negative relationship between the use of revising strategies and L2 writing avoidance, indicating that learners who effectively employed revising strategies had lower levels of avoidance in L2 writing. Furthermore, when classifying learners based on the degree of avoidance, those with lower avoidance tended to employ a more diverse range of writing strategies at each stage of the writing process compared to those with higher avoidance. Based on these findings, the study underscores the importance of effective instruction on the use of revising strategies to enhance learners' participation in L2 writing. It also provides significant educational implications for effective strategy-based instruction for successful writing.