본 연구는 해외 유학생들이 제2언어 (영어) 학문적 글쓰기를 통하여 정체성을 어떻게 형성해 나가는지 알아보았다. 사회 구성주의를 기반으로 하는 이론을 토대로 (e.g., Block, 2007; Ivanič, 1998; Matsuda, 2015), 미국에서 유학중인 두 명의 한국인 학생 Eun (대학생, 언론학과) 과 Hae (대학원생, 사회과학)가 어떻게 정체성을 다듬어가는지 연구하였다. 학생들의 인터뷰와 글들을 분석한 결과, 두 학생 모두 각자의 전공에서 사용되는 장르에 대해 배워가며 글을 쓸수록 전공 프로그램에 더 잘 소속되어 있다고 느꼈다. 또한, 전공관련 글쓰기 과제들은 두 학생들 모두에게 긍정적인 정체성 형성에 영향을 준 것으로 나타났다. 각자의 전공과 학문적 단계에 따라 사용하는 언어에 다른 특징들이 보이기도 했다. 이러한 결과를 토대로, 제2언어 글쓰기가 외국어 학습자의 정체성 형성과 긍정적으로 상호작용할 수 있도록 독려하는 교육적 정책과 연구가 중요함을 시사하고자 한다.
Drawing on identity in written discourse framework (Ivanič, 1998) and theoretical discussions of identity in second language acquisition (e.g., Block, 2007; Matsuda, 2015), I explored how two Korean ESL speakers, Eun (undergraduate) and Hae (graduate), constructed their identities as international students in the U.S. Two data sources were analyzed: (a) the transcrÅibed interview data and (b) the lexical complexity of the written assignments. The interview and the written assignments data showed that both Eun and Hae felt more engaged in their academic community as they completed genre-specific writing assignments (e.g., articles, essays) and learned the conventions and practices of their academic written discourses. The interview data showed that identity construction was implicitly and positively reinforced by the writing assignments. Considering the lexical complexity and language use, Eun’s and Hae’s writing differed depending on the genre- and major-specific practices in their academic communities. Overall, the findings of this intrinsic case study offer insights into how the international students’ lived academic experiences interact with their construction of identity, specifically in academic L2 written discourse.