The purpose of this study was to examine the effects of repeated reading on English reading fluency and affective factors in Korean middle school students. The participants were 28 first graders from a boys middle school in Seoul. Repeated reading instruction was provided to the students eight times, 120 minutes as an experimental treatment, and changes in their reading fluency were observed through pre- and post-oral reading tests in four aspects; reading accuracy, oral reading speed, expressiveness, and reading comprehension. Also, before and after the treatment, a questionnaire survey was conducted to observe changes in their affective factors in three aspects: motivation, attitude, and anxiety on learning English. Statistical analysis was conducted through a paired sample t-test. The results showed that the repeated reading treatment had a significant positive effect on decoding accuracy, reading speed, and expressiveness. It was also found that repeated reading significantly improved their motivation and attitude toward learning English. Based on the results, some educational implications on reading instruction were presented in conclusion.
본 연구는 반복 읽기 지도가 중학생의 영어 읽기 유창성 및 정의적 영역에 미치는 영향을 분석하는 것이다. 서울에 소재한 남자 중학생 31명이 연구대상이었으며, 반복 읽기 처치가 15분씩, 8회, 총 120분 동안 실시되었다. 처치 전과 후에 학생들의 영어 읽기 유창성의 변화를 단어 인지 정확성, 읽기 속도, 읽기 표현성, 읽기 이해의 측면에서 측정하였다. 또한 그들의 영어 학습에 대한 정의적 영역의 변화도 동기, 태도, 불안감의 측면에서 설문조사를 실시하였다. 그 결과를 유의 수준 .05 수준에서 대응 표본 t-검정을 실시하였다. 그 결과, 반복 읽기 지도가 참여자의 단어 인지 정확성, 읽기 속도, 및 읽기 표현성을 유의미하게 향상시켰으며, 학습에 대한 동기와 태도의 요인 또한 유의미하게 향상시켰다. 연구 결과를 토대로 한국 중학생의 영어 읽기 유창성의 중요성을 강조하고, 영어 수업 개선을 위한 제언을 하였다.