이 연구의 목적은 의미연결망 분석방법을 활용하여 교육부 자체감사에 따른 대학의 고등교육법 위반사항을 분석하는 것이다. 분석대상은 감사 처분일 기준 2017년부터 2022년까지의 고등교육법 위반 사항에 대한 대학정보공시 자료이다. 특수한 목적을 갖는 대학은 분석에서 제외하고 키워드 빈도분석과 군집분석을 실시하였다. 주요 연구결과를 정리하면 다음과 같다.
첫째, 키워드 빈도분석 결과 국립대와 사립대를 포함한 전체 분석에서는 연구, 교육, 법인, 학생, 채용, 수당이 빈출 상위 키워드로 나타났다. 둘째, 설립유형별로 분석한 결과 국립대학과 사립대학의 주요 차이는 국립대는 사립대에 비해 학생의 빈출 빈도가 높았으며 사립대학은 회계 등 금전 관련 위반 사항에 대한 키워드 빈도가 높았다. 셋째, 군집분석 결과 전체 분석에서는 위반 유형이 4집단으로 나타났으며, ‘조직 인사와 보상체계 및 학사제도 관리’, ‘계약 및 회계 관리’, ‘연구관리’, ‘위원회 및 장학제도’로 구분되었다. 넷째, 설립유형별로 분석한 결과 국립대학의 경우 연구, 인사, 학사, 회계로 4집단 유형이 뚜렷한 반면, 사립대는 연구와 계약 및 회계관리가 동일한 집단으로 구성되어 총 3개의 집단으로 구분되었다. 이러한 연구결과를 바탕으로 후속 연구를 위한 제언을 제시하였다.
The purpose of this study is to analyze violations of the Higher Education Act by universities, as identified through the internal audits conducted by the Ministry of Education, using semantic network analysis methods. The data analyzed were disclosures related to violations of the Higher Education Act from 2017 to 2022, based on the audit disposition date. Universities with specialized purposes were excluded from the analysis. Keyword frequency analysis and cluster analysis were conducted. Based on the findings of the study, the main results are summarized as follows.
Firstly, the keyword frequency analysis encompassing both national and private universities revealed that research, education, corporate, student, hiring, and allowances were the most frequently occurring keywords across the board. Secondly, when analyzed by type of establishment, a key difference between national and private universities was identified: national universities had a higher frequency of student-related keywords compared to private universities, where keywords related to accounting and financial violations were more frequent. Thirdly, the cluster analysis results showed that the violation types were divided into four groups in the overall analysis, categorized as 'Organizational Personnel and Compensation System & Academic System Management,' 'Contract and Accounting Management,' 'Research Management,' and 'Committee and Scholarship System.' Fourthly, when analyzed by type of establishment, national universities were distinctly divided into four groups: research, personnel, academic, and accounting, whereas private universities were categorized into three groups due to research and contract and accounting management being combined into the same group. Based on these findings, recommendations for future research were proposed.