연구배경: 최근 건강기능식품 구독서비스의 사용이 급격히 증가함과 동시에 모바일 앱의 적극적인 출시로 사용자는 서비스의 다양한 기능들을 더욱 편리하게 이용할 수 있게 되었다. 하지만 주요 앱에 대한 사용자 후기를 살펴봄으로써 사용자의 고민이 서비스에 온전히 반영되지 않고 있음을 확인할 수 있었다. 이에 본 연구는 사용자 경험을 조사하여 문제 해결에 필요한 기능을 도출하고, 이와 함께 사용자가 서비스에 대해 기대하는 가치를 도출하여, 이들을 바탕으로 하는 모바일 앱의 인터페이스 디자인을 제안하고자 하였다.
연구방법: 먼저, 건강기능식품 구독서비스의 등장 배경과 서비스 발전에서 나타나는 모바일 앱의 의미를 이해하고, 주요 서비스 앱의 현황을 분석하여 본 연구의 필요성을 확인하였다. 다음으로, 사용자 조사를 진행하여 사용자가 겪는 문제를 바탕으로 서비스에 필요한 기능들을 도출하고, 이와 별도로 가치 항목 수집 후 설문조사와 요인분석을 실시하여 사용자 기대 가치를 도출하였다. 마지막으로, 도출된 서비스 기능별로 사용자 기대 가치를 반영하여 모바일 앱의 인터페이스를 디자인하였다.
연구결과: 서비스에 필요한 기능은 개인 맞춤 건강기능식품 추천, 건강기능식품 구독 관리, 건강기능식품 섭취 관리, 건강기능식품 검색과 건강 콘텐츠의 5가지가 도출되었고, 사용자 기대 가치는 효용성, 추천성, 지속성, 전문성, 정보성과 감성의 6가지가 도출되었다. 최종적으로는 각각의 기능을 제공할 때 우선적으로 추구하고자 하는 기대 가치를 사용자 조사 결과를 기반으로 선정한 후 이를 적용하여 서비스 기능별 모바일 앱 인터페이스 디자인을 사례로 제시하였다.
결론: 본 연구는 건강기능식품 구독서비스가 빠르게 성장하고 있는 현시점에서 사용자가 진정으로 필요로 하는 서비스 앱의 기능을 실증적으로 탐색하고, 사용자의 기대 가치를 반영하여 모바일 앱 인터페이스의 디자인을 제안했다는 데 의의가 있다.
Background: Recently, the use of health functional food subscription services has increased rapidly, and at the same time, the active launch of mobile apps has made it more convenient for users to use various functions of the service. However, looking at user reviews of major apps, it was confirmed that the user's concerns were not fully reflected in the service. Therefore, this study aimed to identify the necessary functions for problem solving by examining the user experience, derive the value that users expect for the service, and propose an interface design of a mobile app based on them.
Methods: First, the necessity of this study was confirmed by understanding the background of health functional food subscription services and the meaning of mobile apps in service development. Next, by conducting a user research, the functions necessary for the service were derived based on the problems experienced by the user, and separately, after collecting value items, a survey and factor analysis were conducted to derive user expected values. Finally, the interface of the mobile app was designed as an example by reflecting the expected value for each derived service function.
Results: Five functions necessary for the service were derived: personalized health functional food recommendation, health functional food subscription management, health functional food intake management, health functional food search and health content, and six values were derived: utility, recommendability, continuity, professionalism, informativeness, and sensibility. Finally, after selecting the expected values to be pursued first when providing each function, the mobile app interface design for each service function was presented as an example by applying them.
Conclusion: This study is meaningful in that it empirically explores the functions of the service app that users really need at the present time when health functional food subscription services are growing rapidly, and proposes the design of the mobile app interface to reflect the user's expected values.