본 연구에서는 SBM-DEA 기법을 사용하여 우리나라 주요 식품 기업들의 효율성을 분석하였다. 기존 연구에서 거의 사용되지 않았던 연구개발비(R&D) 및 광고비용을 투입 변수로 활용하고, 변수별 잔여분을 고려하여 효율성을 측정하는 SBM-DEA 모형을 활용한 것이 주요한 차별점이다. 주요 분석 결과로서 식품 기업들은 코로나19로 인하여 빠르게 변화하는 환경에 민첩하게 대응하여 비교적 효율적인 운영이 진행되었다고 볼 수 있으나 과도한 광고비, 인건비, 연구개발비 비용이 투입된 기업들은 비효율적인 운영을 하고 있다고 볼 수 있으며 이를 조금만 감소시키면 매출과 영업이익에 큰 도움이 될 수 있음을 보여주었다.
또한, 연구개발 비용은 모든 기업들에서 매출 대비 적은 투자가 이루어지고 있음을 확인할 수 있었고 미래의 먹거리 확보를 위해서는 장기적인 안목을 갖고 투자가 필요한 상황이라고 볼 수 있다. 결국 기업들이 본질적 가치에 집중하여 혁신을 거듭하고 훌륭한 제품을 국내시장을 넘어 세계시장으로 뻗어나가야 하는 것이 필요하다고 정리할 수 있다. 향후 연구에서는 국내기업들을 세계 굴지의 기업들과 비교분석을 시도하거나 글로벌화를 추진함에 있어서 어떠한 해외시장 진출전략이 필요한지에 대한 연구가 진행되어야 할 것이다
This study focuses on evaluating the efficiency of major South Korean food companies using the SBM-DEA technique. The unique aspect involves utilizing the SBM-DEA model, which integrates previously overlooked variables like Research and Development (R&D) expenses and advertising costs as input factors, incorporating residual values in efficiency measurement. The main findings indicate relative efficiency among food companies in adapting to the rapidly changing COVID-19-induced environment. However, those with excessive advertising, labor, and R&D costs appear to operate inefficiently, suggesting potential improvements by reducing these expenses for enhanced revenue and operating profits. Additionally, the study reveals that R&D costs involve relatively modest investments compared to revenue across all companies. It underscores the need for a long-term perspective and strategic investments to secure future food sources. The overall conclusion emphasizes companies' importance to concentrate on intrinsic values, consistently innovate, and expand high-quality products globally from the domestic market. Future research directions may involve comparative analyses between domestic and global companies or exploration of strategies for international market entry in the pursuit of globalization.