본 연구의 목적은 뉴노멀 시대 효과적인 기독교교육의 대안을 마련해 보는 데 있다. 오늘날은 급변하는 사회적 정황 속에서 새로운 기준이나 표준이 필요한 뉴노멀 시대가 되었다. 이것은 4차 산업혁명과 코로나19 등의 영향으로부터 기인하는데, 기독교는 이미 비대면 온라인 예배 등 종교의 뉴노멀을 경험하고 있다. 이러한 맥락에서 본 연구는 뉴노멀 시대에 요구되는 기독교교육의 과제를 찾고, 구체적으로 기독교교육이 어떻게 진행될 수 있는지 방향성을 제시하고자 했다. 이를 위해 우선, 뉴노멀 시대 기독교교육의 과제가 무엇인지 사회문화적·역사적·신학적 관점에서 검토하고 제시하고자 했다. 그것은 첫째, 기독교교육의 공간을 확대하는 일이었다. 기존에는 대면 공간, 곧 가정과 교회, 그중에서도 교회가 신앙교육의 주요한 장이었으나, 이제는 온라인 공간으로 확대되었기 때문에 온라인 공간에서의 기독교교육이 중요하다고 보았기 때문이다. 둘째, 공적 신앙을 회복하는 것이다. 그동안 한국교회는 사적 영역의 신앙을 강조하다 보니 사회의 부정적 인식을 얻게 되었고, 이것은 가나안 성도 또는 탈교회 현상으로 이어졌는데, 이를 해결하기 위해 공적 신앙을 회복해야 한다고 보았기 때문이다. 셋째, 교육설교에 관한 연구와 실천을 진행하는 것이다. 오늘날 현대인들은 바쁜 일상 속에 살아가고 있고, 또 교회에 대한 부정적 인식이 강하다 보니 기독교교육의 참여율이 저조한데, 이를 위해 설교의 교육적 기능을 강화하여 교육설교의 형태로 기독교교육을 진행한다면 교육의 효율성과 효과를 높일 수 있다고 보았기 때문이다. 이를 위해 기독교 역사에 있어 탁월한 교육설교가 중 한 사람인 존 웨슬리(John Wesley)의 표준설교를 분석하고, 이를 토대로 뉴노멀 시대 교육설교의 방향성을 제시했다. 그것은 크게 세 가지 곧 온라인 공간을 활용하는 교육설교, 또 공적 신앙을 강조하는 교육설교, 렙트(REBT) 원리를 지향하는 교육설교였다. 이상의 논의를 통해 기독교교육은 뉴노멀 시대에도 여전히 유효하며, 기독교 신앙과 공동체의 유지와 존속은 물론, 공적 신앙을 회복하고 하나님 나라의 이상을 실현하는 데 도움이 될 것이라고 보았다.
The purpose of this study is to explore alternatives for effective Christian education in the new normal. Today is a new normal era that requires new criteria or standards in a rapidly changing social context. This is due to the impact of the Fourth Industrial Revolution and COVID-19 and Christianity is already experiencing a new normal in religion, such as non-face-to-face online worship. In this context, this study sought to find out the tasks of Christian education required in the new normal era and to provide direction on how Christian education can be conducted specifically. there are three main tasks for Christian education in the new normal era. First, it is to expand the space of Christian education. Previously, face-to-face spaces, namely the home and the church, were the main places for Christian education, but now it has expanded to the online space, so Christian education in the online space is important. Second, to restore public faith. The Korean church has been emphasizing faith in the private sphere, which has led to negative perceptions from society, and this has led to the phenomenon of Canaanite saints or de-churches, and it is necessary to restore public faith to solve this problem. Third, research and practice on educational preaching. Today, modern people are living in busy lives and have a strong negative perception of the church, so the participation rate in Christian education is low.
It is believed that Christian education can be made more efficient and effective by strengthening the educational function of sermons and conducting Christian education in the form of educational sermons. To this end, we understood the standard sermon of John Wesley, one of the outstanding educational preachers in the history of Christianity, and proposed the direction of educational sermons in the new normal era based on it. There are three main types of educational sermons: educational sermons that utilize online spaces, educational sermons that emphasize public faith, and educational sermons that orient to the REBT principle. Through this, it was seen that Christian education is still valid in the new normal era and will help to maintain and sustain Christian faith and community, as well as restore public faith and realize the ideal of the Kingdom of God.