본 연구의 목적은 발달장애학생의 공격행동에 대해 초등학교와 중·고등학교에 맞는 효과적인 중재 방안을 모색하기 위해 특수교사가 인식한 발달장애학생의 공격행동 관련 실태가 초등학교와 중·고등학교 간에 어떠한 차이가 있는지를 밝히는 것이다. 연구목적의 달성을 위해 온라인 설문을 활용하여 355명의 데이터를 수집하였다. 연구 결과 첫째, 공격행동 관련 중재 시급성과 대처경험 정도에서 초등학교와 중·고등학교 특수교사 모두 신체적 공격행동에서 가장 중재가 시급하다고 인식하였고, 대처경험은 중·고등학교 특수교사가 초등학교 특수교사보다 학생의 공격행동에 더 잘 대처한다고 인식하였다. 둘째, 공격행동 중재 적용정도와 효과성에서는 전체적으로 초등학교보다 중·고등학교 특수교사가 중재를 더 자주 적용한다고 인식하였으나 두 집단 모두 효과성에서는 별 차이가 없었다. 셋째, 교사의 심리적 소진 경험 정도는 초등학교 특수교사가 중·고등학교 특수교사보다 더 높게 인식하였고, 중재 관련 교사의 지원요구도 초등학교 특수교사가 중·고등학교 특수교사보다 더 높게 인식하였다. 이상의 연구 결과를 토대로 학교급별로 발달장애학생 공격행동 중재에 대한 효과적인 방법에 대해 논의하고 제언하였다.
The purpose of this study was to identify differences in the aggressive behaviors of students with developmental disabilities as perceived by special education teachers depending on the school level in order to identify effective intervention strategies for managing the aggressive behavior of students with developmental disabilities in elementary, middle & high school. To achieve the research purpose, data from 355 people were collected using an online survey. As a result first, in terms of the urgency of intervention and coping experience related to aggressive behavior, both elementary, and middle and high school special education teachers recognized that intervention was most urgent for physical aggressive behavior; furthermore, it was discovered that, middle and high school special education teachers had more coping experience than elementary school special education teachers. Second, in terms of the degree of application and effectiveness of aggressive behavior intervention, it was generally recognized that middle and high school special education teachers applied the intervention more frequently than elementary school teachers; however, there was no significant difference in effectiveness with in both groups. Third, the level of psychological exhaustion experienced by elementary school teachers was perceived to be higher than that of middle and high school special education teachers; furthermore, the need for intervention-related support was also perceived higher by elementary school special education teachers. Based on the above research results, effective methods for intervention in aggressive behavior of students with developmental disabilities were discussed and suggested at each school level.