본 연구는 키르기스스탄의 디지털 전환에서 나타나고 있는 디지털 격차의 양상을 파악하고, 이러한 격차에 영향을 미치는 유의미한 요인을 도출하기 위해 300명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 논문은 기존 연구와 달리 디지털 인프라와 관련한 1차원적인 측면의 격차가 아닌, 필요한 사람들이 충분히 디지털 서비스를 소비할 수 있고, 이용자는 서비스에 대하여 충분히 만족하는가를 확인함으로써 통합적이고 고차원적인 디지털 격차를 파악하기 위하여 설문지를 디자인하였다. 분석 결과는 키르기스스탄의 디지털 격차에 대하여 특히 거주지 간 격차에 대하여 정책적 고민이 필요함을 시사한다. 지방에 거주하는 사람들은 더욱 다양한 방식으로 인터넷을 활용하지만, 전자정부 서비스, 디지털 보건 서비스 및 디지털 교육과 같이 양질의 서비스는 덜 소비하고 있다. 한편 디지털 서비스에 대한 만족도는 모든 항목에서 지방거주자가 높게 평가하고 있다는 점도 살펴볼 필요가 있다. 지방거주자가 디지털 서비스를 덜 소비하지만 더 만족한다는 것은 지방거주자의 디지털 서비스 필요 수준이 낮은 것에서 기인하는 것으로 파악된다. 따라서 키르기스스탄 정부는 지방거주자들이 고급 디지털 서비스에 대한 수요를 자체적으로 발굴할 수 있도록 적극적으로 디지털 활용 교육을 제공해야 할 것이며, 이들의 필요에 부합하는 콘텐츠 제공을 확대해야 할 것이다.
This study conducted a survey of 300 participants to understand the patterns of digital gaps emerging amist the digital transformation of Kyrgyzstan and to identify significant factors influencing these gaps. Unlike previous research focusing solely on digital gaps resulting from digital infrastructure disparities, this paper is based on a survey designed to comprehensively grasp an integrated and multidimensional understanding of digital disparities by examining whether individuals have sufficient access to digital services and are satisfied with them. The analysis results indicate the need for policy considerations, particularly concerning digital gaps between urban and rural communities in Kyrgyzstan. Residents in rural areas utilize the internet to perform more diverse tasks, but they consume online public services less frequently than their urban counterparts. It is also noteworthy that rural residents rate satisfaction with digital services higher in all aspects than do urban residents. This indicates that rural residents may consume digitalized services less frequently not because they are dissatisfied with the services, but simply because they have a lower demand for them compared to urban counterparts. Therefore, the Kyrgyzstan government should actively provide digital literacy education to rural residents, enabling them to identify their demand for high-quality digital services, and expand content provision that aligns with their needs.