This study aims to examine the effects of topic familiarity in association with the factor of proficiency level on the writing and perceptions of second language writers. To date, several studies have attempted to examine the effects of topic familiarity both on student writing and perceptions; however, they have not rigorously compared and contrasted students of different proficiency levels. In order to bridge this gap, this study recruited 13 Chinese learners of English from three different proficiency groups respectively and asked them to write about both a familiar and an unfamiliar topic online. In addition, this study conducted interviews on three from each group after the writing tasks were completed. A multivariate analysis of variance was performed on various measures of lexical and syntactic complexity as well as accuracy and fluency. This revealed that the greater their proficiency was, they produced words in increasing variety and quantity when dealing with a familiar topic, but not when dealing with an unfamiliar one. The analysis of the interviews confirmed these findings in some sense: all groups were not likely to attempt challenging structures and languages in writing on an unfamiliar topic, with the lower group facing more difficulties in dealing with an unfamiliar topic. In accordance with these findings, pedagogical implications were discussed.
본 연구에서는 화제 친숙도가 중국 대학생의 작문과 인식에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 그간 화제 친숙도가 제2언어 학습자들의 작문과 인식에 미치는 영향을 살펴본 연구는 많았으나 이들은 학습자들의 영어 실력에 따른 차이를 면밀하게 분석하지는 않았다. 따라서 본 연구에서는 중국 대학생들을 세 개의 그룹으로 나눈 후 그룹별로 친숙한 화제와 친숙하지 않은 화제에 대해서 온라인으로 작문을 하게 한 후, 이들 중 그룹별로 3명을 선발하여 실험 진행에 관한 인터뷰를 실시하였다. 우선 이들의 작문을 어휘 및 통사적 복잡성과 문법적 정확성, 유창성 지표로 분석하였고, 그 결과 실력이 높을수록 친숙한 주제에 있어서는 좀 더 많은 단어와 서로 다른 종류의 단어를 사용하는 것으로 나타났으나, 친숙하지 않은 주제에 관한 작문을 할 경우에는 이러한 현상이 발견되지 않았다. 더불어 인터뷰 분석 결과, 모든 그룹은 친숙하지 않은 주제에 대해 작문을 할 때에는 어려운 언어나 구조를 사용하지 않는 것으로 나타났지만, 특히 영어 실력이 낮은 그룹은 더 큰 어려움을 겪는 것으로 드러났다. 이러한 결과와 관련된 교수법적 함축의미를 논의하였다.