This study investigated lecturers’ perceptions of EMI to understand its current status in the Korean higher education context. Perceptions of EMI were compared between domestic and international lecturers and by disciplines. Qualitative data were collected from semi-structured interviews with ten EMI lecturers from eight different leading universities in South Korea and analysed using the thematic analysis method. Findings showed differences in perceptions of EMI between domestic and international EMI lecturers.
본 연구는 국내8개 대학에서 English Medium Instruction (EMI; 영어매개강의)를 지도하고 있는 교수자들의 EMI 강의에 대한 인식을 연구하였다. 교수자들의 EMI에 대한 인식은 그들의 국적(대한민국 혹은 외국) 및 전공 분야(사회과학, 순수과학 등)에 따라 비교되었다. 연구 자료는 반구조화된 면담 및 수업관찰을 통해 수집하였다. 연구 결과 교수자들의 EMI에 대한 인식은 그들의 국적과 전공분야에 따라 큰 차이를 보였는데 전공이 이공계열인 경우와 외국인 교원인 경우 EMI에 대해 좀 더 긍정적인 인식을 갖고 있는 것으로 나타났다. 이같은 차이에도 불구하고 모든 연구 참여 교수자들은 EMI의 지속적인 도입의 필요를 공감하고 있는 것으로 나타났다.