Amidst the rapid advancement of AI technology, this study integrated ChatGPT into novice L2 writers’ take-home writing assignment and investigated their perceptions. The writers used ChatGPT to receive feedback on their writing for revision. After ten weeks of the writing assignments, an online survey was conducted to examine students' perceptions of the activity. The survey included Likert-scale questions assessing students' perceived benefits of using ChatGPT in their writing, as well as problems and difficulties they encountered. The survey results underwent factor analysis, supplemented by an analysis of students’ responses to open-ended questions and their ChatGPT chat history. The findings demonstrated overall positive perceptions on the use of ChatGPT for L2 writing, largely attributed to its interactive nature. ChatGPT's instant responses provided personalized feedback, addressing various writing issues and empowering students to improve their writing independently. This appears to contribute to perceived improvements in L2 writing proficiency, learning autonomy, and confidence. However, concerns were raised regarding the reliability of ChatGPT-generated content, challenges in formulating questions, and issues of plagiarism. Practical implications of the findings were discussed.
인공지능 기술의 급속한 발전으로 외국어 교육에서 챗지피티의 효과적인 활용이 매우 중요해지고 있다. 본 연구는 제2 언어 기초 학습자들이 챗지피티를 활용하여 가정에서 수행하는 영작문 과제를 실시하고, 학습자 설문 및 챗지피티와의 대화 기록에 대한 분석을 통해 챗지피티 활용 외국어 작문에 대한 학습자 인식을 조사하였다. 작문 과정은 단계별로 사전에 녹화된 영상을 통해 학습자들이 영상의 지시 사항을 수행하면 최종 단계에서 스스로 작문을 완성할 수 있도록 하였으며, 챗지피티는 작문을 수정하는 과정에서 사용하도록 지도하였다. 10주 간의 작문 활동 후, 학습자 인식 조사를 위한 온라인 설문조사를 실시하였으며, Likert 척도 질문에 대한 답변은 요인 분석을 실시하였다. 연구 결과, 다섯 가지(챗지피티 활용 작문의 장점, 다른 온라인 툴과 비교한 챗지피티의 상대적 가치, 사용 상 문제, 어려움 및 부정적인 전망) 요인이 추출되었으며, 각 요인별로 학습자들의 주관식 설문에 대한 답변 및 챗지피티와의 대화 기록을 바탕으로 학습자 경험에 대한 질적 분석이 이루어졌다. 전반적으로 챗지피티 활용 외국어 작문에 대한 학습자들의 긍정적 인식이 보고되었으며, 특히 챗지피티의 즉각적인 응답은 학습자들의 요구에 따른 맞춤형 피드백을 제공하여 다양한 작문 문제를 해결하고 학생들이 독립적으로 작문 능력을 향상시키는데 긍정적 영향을 미친 것으로 보인다. 그러나 챗지피티가 제공한 정보의 신뢰성, 적절한 질문을 하는 것에 대한 어려움 및 표절에 대한 문제가 제기되었다. 본 연구를 통해 기초 수준 학습자들의 챗지피티 활용 외국어 작문에 대한 인식을 보다 심도있게 이해하고, 이를 바탕으로 외국어 교육에 챗지피티를 효과적으로 활용하는 다양한 방안에 대한 논의가 촉진되기를 희망한다.