Substantial number of recent empirical studies in second language listening has explored and demonstrated the relationship between L2 listeners’ metacognitive awareness and listening performance. To confirm the findings to date on the relationship between the two and to further explore the intrapersonal relationship among the subfactors of metacognitive awareness of second language listening, this study replicated Goh and Hu’s (2014) research which investigated young Chinese ESL learners’ metacognitive awareness which is literally represented by their knowledge and implementation of various listening cognitive and metacognitive strategies used and their perceptions of difficulties and anxiety in listening. A total of 102 tertiary level Korean learners of three EFL courses completed a Metacognitive Awareness Listening Questionnaire (MALQ) immediately after performing two listening performance tasks. The results of bivariate regression analysis corroborated the findings from the previous research on the crucial relationship between metacognitive awareness and L2 listening performance, with 34 percent of variance that accounted for L2 participants’ listening performance. More specifically, particularly closer links were observed between person knowledge and problem-solving subscales of metacognitive awareness and L2 listening performance. Also, significant intrapersonal relationship among problem solving and person knowledge subfactors were found. Further research directions and pedagogical implications are discussed.
본 논문은 제2언어 듣기에서의 상위인지인식 (metacognitive awareness)와 듣기 수행능력 (performance) 사이의 관계를 연구하였다. Goh and Hu’s (2014) 논문에 대한 replication이며, 이는 제2언어 듣기에서의 상위인지인식과 듣기 수행능력 사이에 대한 선행연구의 결과를 연령, 언어 등의 다른 대상의 학생(different population)을 통해 조사함으로써, 선행연구의 결과를 보강 또는 차이점을 탐구하고자 하였다. 102명의 서울 소재 대학, 교양영어를 수강하는 학생들을 대상으로 하였으며, 연구자와 경험이 풍부한 제2언어 instructor 에 의해 개발된 듣기 능력 시험을 보고, 학습자의 일반적인 듣기에 대한 상위인지인식questionnaire인 MALQ를 작성하게 하였다. 첫째 결과로, 한국인 대학생을 대상으로 한 본 replication 연구에서도 선행연구와 비슷하게 제2언어 상위인지인식과 듣기 수행능력사이에는 높은 상관관계가 도출되었다. 또한, 개별적 MALQ의 구성요소인 Directed attention, Planning and evaluation, Problem solving, Mental translation, Person knowledge 중, problem solving 과 person knowledge 요소에서 듣기 능력과 높은 관련성이 나타났다. 본 연구사 시사하는 바와 교육적 적용의 가능성을 토론하였다.