본 연구는 한국예술영재교육연구원(KRIGA)의 1차 년도 예술영재성 발달 및 성장에 관한 종단연구의 후속연구로 예술영재성 발현에 영향을 주는 요인을 재구조화하고 그 요인을 측정하는 측정도구를 개발하기 위하여 시행되었다. 이를 위하여 예술영재성 발현 영향 요인을 선행연구 분석을 통해 구체화하고 측정도구와 문항을 탐색하였으며 예술영재교육 및 영재교육 전문가의 1, 2차에 걸친 면담으로 타당성 검증을 실시하였다. 도출된 예술영재성 발현 요인 구조화 결과와 문항은 다시 1, 2차 전문가 면담을 통해 최종 수정·보완되었다. 그 결과 자기관리, 열정과 몰입, 기질과 정서, 사회적 관계, 성취와 진로 등 다섯 가지 분류체계에 따라 총 12개의 하위 요인에 대한 131개 문항이 최종적으로 도출되었다. 연구결과를 고려할 때 본 연구의 발전을 위하여 다섯 가지 제언을 제시하였다.
This study is a continuation of the longitudinal study conducted by the Korea Research Institute for the Gifted in the Arts (KRIGA) on developing and nurturing artistic giftedness. This goal of the study was to reconstruct the factors that contribute to the expression of artistic giftedness and develop an evaluative tool to measure those factors. The study specifies factors influencing the development of artistic giftedness, explores evaluative tools and questions, and verifies their validity through two rounds of interviews with experts in gifted education as well as experts in gifted education for the arts. The results and questions of the factors derived were finally revised and supplemented through two rounds of expert interviews. In conclusion, 131 questions for a total of 12 sub-factors were ultimately derived according to five classification systems: self-management, passion and commitment, temperament and emotions, social relationships, and achievement and career. Finally, we present five recommendations based on our findings.