이 연구는 미술영재성 발달이라는 관점에서 겸재 정선의 성장 과정을 재구성함으로써 미술영재성의 특성과 개발 과정을 밝히는 것을 목적으로 한다. 연구 결과, 정선은 유년기 때부터 학문에 뛰어났으며 남에게 자신의 요구를 무리하게 내세우지 않는 성격이었으나 그림을 그릴 때는 흥이 넘치고 과감한 성격을 지니고 있었던 것으로 나타났다. 미술로 진로를 선택한 것은 대략 10대였으며 20대에 중국의 고전 화론과 작품을 중심으로 미술에 대한 전문적인 학습이 이루어진 것으로 보인다. 외적 요인으로서 김창업의 가르침과 이병연과의 협력은 정선으로 하여금 진경산수화를 개척하게 한 중요한 배경이 되었다. 이같은 연구 결과는 현대의 미술영재교육에 있어 학문적, 예술적, 정신적 멘토로서의 스승의 역할과 좋은 작품과 이론에 대한 균형있는 학습이 중요함을 시사한다.
This study aims to reveal the characteristics of artistic giftedness development by reconstructing Jeong Seon’s development before he gained fame as Jin-Kyung-Sansu. Jeong Seon excelled academically from a young age and his painting demonstrated a precocious boldness. He chose a career in the arts in his teens, and it seems that his professional study of art took place during his twenties, focusing on Chinese classical paintings and theory. These findings show the importance of a teacher's role as an academic, artistic, and spiritual mentor, and a holistic study of exemplary works and theories in modern gifted education for art.