디지털 기반의 교육 혁신이 이루어짐에 따라 학습자 데이터를 활용한 AI 코스웨어와 대시보드에 대한 주목이 이루어지고 있다. 그러나 학습자용 대시보드에 대한 연구는 활발히 수행되는 한편 교수자의 교수설계를 지원하고 학습자에 대한 정보와 피드백을 제공하는 교수자용 대시보드에 대한 연구는 미비하다. 본 연구에서는 초등학교 수학 교육 맥락에서 교사의 교수설계 지원을 위한 AI 코스웨어 대시보드 프로토타입을 개발하는 것을 목적으로 한다. 본 연구는 설계·개발 연구방법론의 절차에 따라 선행연구 및 사례 분석, 요구분석, 대시보드 설계원리 개발, 초기 프로토타입 개발 및 사용성 평가, 최종 프로토타입 개발 단계로 실시하였다. 선행연구 및 사례 분석과 함께 진행된 현직 초등교사 43인에 대한 요구분석을 통해 개별 학습자의 학습 현황에 대한 적절한 직관적인 피드백을 지원하고 개인 맞춤형 교수설계를 지원할 수 있도록 개발되어야 할 필요성을 확인하고, 대시보드 설계원리를 도출하였다. 이를 반영해 초기 프로로타입을 개발하고, 사용성 평가를 거쳐 최종 개발된 교수자용 대시보드 프로토타입은 홈, 학습현황 분석, 성취도 분석, 오답문제 분석, 메시지 및 채팅, 설정의 6개 탭으로 구성된다. 본 연구는 초등학교 수학 교과에 초점을 맞추어 현직교사의 요구를 바탕으로 대시보드 프로로타입을 개발하였다는 점에서 의의가 있으며, AI 디지털교과서의 도입이 추진되고 있는 현 상황에서, AI 코스웨어의 대시보드 프로로타입 구조도를 제시하였다는 점에서도 의의가 있다.
As data-based educational innovation proceeds, attention is being paid to AI courseware and dashboards that utilize learner data. While research on learner facing dashboards is actively conducted, research on teacher facing dashboards is insufficient. This study aims to develop a teacher facing dashboard prototype of AI courseware to support instructional design for elementary school mathematics teachers. Following the design and development research methodology, this study proceeded with literature review and case analysis, needs analysis, development of dashboard design principles, initial prototype development and usability test, and final prototype development. Through a needs analysis of 43 in-service elementary school teachers, the necessity for a teacher facing dashboard for instructors that provides appropriate intuitive feedback on individual learners' learning status and supports personalized instructional design was identified, and we derived dashboard design principles from the results. Reflecting these, an initial prototype was developed and after usability test, the finalized prototype consists of six tabs: Home, Learning Status Analysis, Achievement Analysis, Incorrect Answers Analysis, Messaging and Chat, and Settings. This study is significant in that it developed a teacher facing dashboard prototype based on the needs of in-service teachers, and in the current situation where the introduction of AI digital textbooks is being promoted, it also presents a prototype structure for the teacher facing dashboard of AI courseware.