본 연구는 대학생의 자기분화가 정서조절곤란을 통해 관계중독에 미치는 매개효과에 대한 정신화의 조절효과가 존재하는지 확인하고자 하였다. 이를 위해 전국에 거주하는 만 19세 이상 24세 이하, 4년제 대학교 재학 또는 휴학 중인 남녀 305명을 대상으로 자기분화(KSDI), 관계중독(RAS), 정서조절곤란(K-DERS), 정신화 척도(K-MentS)를 사용하여 측정하였으며, SPSS 25.0과 SPSS PROCESS Macro를 이용하여 상관분석을 실시하고 수집한 자료를 통해 자기분화와 관계중독의 관계에서 정서조절곤란의 매개효과, 자기분화와 정서조절곤란의 관계에서 정신화의 조절효과, 자기분화와 정서조절곤란 그리고 관계중독의 관계에서 정신화의 조절된 매개효과를 순차적으로 분석하였다. 분석 결과 자기분화가 관계중독에 정서조절곤란을 통해 영향을 미치는 상황에서 정신화의 개입은 자기분화의 간접효과를 완화하여, 낮은 관계중독 수준으로 이어지는 것을 확인하였다. 본 연구는 관계중독에 있어 자기분화가 미치는 영향력을 재확인하는 한편, 관계중독 상담을 위해 정신화를 향상시키는 개입의 필요성을 시사한다.
The purpose of this study was to investigate whether there is a moderating effect of mentalization on the mediating role of self-differentiation in the relationship between emotional regulation difficulties and relationship addiction among university students. A total of 305 university students living across the country with ages ranging from 19 to 24, enrolled or on leave from a 4 year university were measured using the following scales: KSDI, RAS, K-DERS, K-MentS. The collected data were analyzed using SPSS 25.0 and SPSS PROCESS Macro to conduct correlation analysis and sequentially examine the moderating effect of mentalization on the relationship between self-differentiation and relationship addiction, as well as the mediating effect of mentalization on the relationship between self-differentiation and emotional regulation difficulties, and its subsequent impact on relationship addiction improvement. The analysis results revealed that in situations where self-differentiation influences relationship addiction through emotional regulation difficulties, mentalization intervention alleviates the indirect effect of self-differentiation and leads to improved outcomes in addressing relationship addiction issues. This study reaffirmed the influence of self-differentiation on relationship addiction and implies necessity for intervention to improve mentalization for relationship addiction treatment.