본 연구에서는 자폐성장애 학생의 읽기 중재의 중재 효과와 질적 지표에 따른 연구의 질적 수준을 분석하는 것을 목적으로 두고 있다. 2024년 3월까지 국내 학술지에 게재된 자폐성장애 학생을 대상으로 한 읽기 중재 논문 중에서 연구의 목적에 부합하는 조건을 충족시킨 논문 11편을 대상으로 효과와 질적 수준을 분석하였다. 본 연구의 질적분석에 사용된 질적 지표는 What Works Clearinghouse Design Standard(WWC DS) 5.0 기준에 따라 평가되었고, 효과크기는 Tau-U 계산식을 이용하여 산출되었다. 본 연구의 주요한 결과는 다음과 같다. 첫째, 자폐성장애 학생을 대상으로 한 읽기 중재는 주로 초등학교에 재학중인 경증의 자폐 학생을 대상으로 이루어졌으며, 단일대상설계인 중다간헐기초선 설계가 주로 사용되었다. 연구의 질적 지표에 따르면, WWC DS 기준을 충족한 연구가 2편이었고, WWC DS 기준 조건부 충족 6편, 그리고 WWC DS 기준 미달 3편으로, 질적 지표에 도달한 연구가 적은 것으로 나타났다. 둘째, 읽기 중재는 이야기 지도를 활용한 연구가 4편으로 가장 많았으며, 중재 방법으로는 직접교수를 활용한 것으로 나타났다. 셋째, 읽기 중재의 전체 효과크기는 큰 효과인 것으로 나타났으며, 시각적 지원을 사용한 연구가 효과가 매우 큰 것으로 나타났다. 본 연구 결과 자폐성장애 학생의 읽기 중재에 대한 효과는 큰 편으로 나타났으나, WWC DS 질적 지표를 준수하였다고 보기 어렵기 때문에 증거기반실제를 충족하지 못한 것으로 여겨진다. 앞으로 연구는 읽기 중재에 대한 증거기반실제를 입증하기 위한 연구가 보다 많이 이루어져야 할 것이며, 읽기 중재의 효과를 입증하기 위한 질적 지표에 대한 검증이 이루어져야 할 것이다.
The purposes of this study were to identify general study characteristics, effect sizes and evidence-based practices (EBP) of reading intervention studies for students with autism spectrum disorder (ASD). Eleven single-subject studies published in peer-reviewed journals by March 2024 that met the criteria for inclusion were reviewed. The systematic review was used What Works Clearinghouse Design Standard (WWC DS) version 5.0 process and the effect size was calculated by Tau-U score. The major findings of the study were as follows: First, most of the reading interventions for students with ASD have been published every years and have been conducted for students with ASD attending at the elementary school-levels. Also, out of eleven studies, there were six studies used multiprobe design and the methodological aspect of the study, 2 studies was meet WWC DS, 6 studies was meet WWC DS with reservations and 3 studies was not meet WWC DS. Second, reading intervention studies was used Story map Strategy and focused dependent variable was reading comprehension. Third, the effect size of reading intervention strategy was Large level’s effect. Finally, it indicated that the conclusion about reading interventions for students with ASD was not achieved EBP. and there are still a lack of specific strategy about reading interventions for students with ASD to establish EBP. More various reading interventions for students with ASD should be conducted to establish EBP in the future.