본 연구는 유아 초임교사의 교사전문성이 심리적 소진에 미치는 영향을 알아보고 실패공포의 매개효과를 검증하는데 목적이 있다. 이를 위해 근무 경력이 1년 미만인 유아 교사 270명을 대상으로 PASW 20.0과 AMOS 18.0 프로그램을 사용하여 빈도분석, 확인적 요인분석, 개념 신뢰도 분석을 실시하였다. 또한 교사전문성과 심리적 소진 간의 관계에서 실패공포의 매개효과를 검증하기 위하여 구조방정식 분석을 실시하였다. 이에 따른 결과에서 유아 초임교사의 실패공포는 교사전문성과 심리적 소진 사이에 완전 매개하는 것으로 나타났다. 이는 유아 초임교사의 실패에 대한 경험과 실패할 것이라는 부정적 인식이 심리적 소진에 영향을 미친다는 것을 나타낸다. 따라서 본 연구는 유아 초임교사의 심리적 소진을 낮추는 데 있어, 실패공포에 대한 매개효과를 검증한 것으로서 그 의의가 있다고 할 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to investigate the effect of teacher professionalism on psychological burnout among early childhood novice teachers and to verify the mediating effect of failure fear. For this purpose, frequency analysis, confirmatory factor analysis, and concept reliability analysis were conducted using PASW 20.0 and AMOS 18.0 programs on 280 early childhood teachers with less than one year of teaching experience, and structural equation modeling was conducted to test the mediating effect of failure fear on the relationship between teacher professionalism and psychological burnout. The results showed that early childhood novice teachers' fear of failure fully mediated the relationship between teacher professionalism and psychological burnout. It can be understood that the experience of failure and the negative perception of failure lead to psychological burnout among early childhood novice teachers. The significance of this study is that it verified the mediating effect of failure fear in reducing psychological burnout among early childhood teachers.