본 연구는 발달장애인을 위한 평생교육 전문인력 자격의 수행역량 로드맵과 분야 간 통합 양성 구조를 탐색하는 데 목적을 두어 실시되었다. 위 연구 목적을 위해 발달장애인 평생교육 연구 분야의 전문가 집단을 참여자로 선정하여 FGI를 연구 방법에 구성하였다. 연구의 배경과 근거는 발달장애인의 생애 주기적 접근에 기반한 독립생활의 관점이 분야 간 통합의 차원에서 타당화될 수 있다는 맥락으로 수립되었다. 평생교육 분야 역시 발달장애인의 생애 주기적 독립생활을 주된 성과로 반영하기 때문에 복지 및 고용 분야와의 통합을 통해 평생교육 전문인력의 자격을 타당하게 개발 및 양성할 수 있다는 측면에서 연구 내용이 탐색되었다. 연구 결과, 분야 별로 구축하고 있는 시스템(ISP, ILEP, IESP, IRSP)에 기반하여 발달장애인을 위한 평생교육 전문인력의 자격 수행역량이 도출되었다. 또한, 발달장애인을 위한 평생교육 전문인력 자격 수행역량이 현실적으로 도입될 수 있는 가능성을 높이기 위해 현행의 평생교육사 자격 등과 통합되어 로드맵화될 수 있는 세부 직무들도 제시되었다. 다음으로, 위의 로드맵에 근거하여 분야별로 발달장애인 평생교육 전문인력 자격에 대해 동등하게 통합 접근할 수 있는 양성 구조가 적용 방안의 차원에서 제시되었다. 최종적으로, 분야 간 시스템의 통합적 분석과 개입을 통하여 발달장애인을 위한 생애 주기적 맞춤형 수요에 기반한 평생교육 전문인력의 자격이 양성될 수 있다는 측면이 논의되었다.
This study aims to explore a roadmap on the performance capabilities of lifelong education professional qualifications for persons with developmental disabilities, and to explore the integrated training structure of professional manpower between fields through the roadmap. For the purpose of the above study, a group of experts in the field of lifelong education research for PDDs was selected as participants, and FGI was constructed in the research method. The background and basis of the study were established in that the perspective of independent life based on a life-cycle approach for PDDs could be validated in terms of integration between fields. Since the lifelong education field also reflects the life cycle independent life for PDDs as the main outcomes, the contents of the study were explored in terms of being able to properly develop and cultivate the qualifications of lifelong education professionals through integration with the welfare and employment fields. As a result of the study, the qualification performance capabilities of lifelong education professionals for PDDs were derived based on the systems (ISP, ILEP, IESP, and IRSP) established by field. In addition, in order to increase the possibility of realistically introducing the competency of lifelong education professionals for PDDs, detailed jobs that could be integrated with the current lifelong educator qualifications were also presented. Next, based on the above roadmap, a training structure was presented in terms of the application plan that could equally integrate and approach lifelong education professional qualifications for PDDs by field. Finally, it was discussed that the qualifications of lifelong education professionals based on life cycle customized demand for PDDs could be developed through a comprehensive analysis and intervention of the system between fields.