목차
[표제지 등]=0,1,2
차례=ⅰ,3,1
Part 1. 송전선로 인근 초등학교 자기장 영향권에 관한 연구(A study on the sphere of influence of transmission-line on the elementary schools)=1,4,2
요약문=3,6,4
차례=7,10,1
표 차례=8,11,1
그림차례=9,12,1
Contents=10,13,1
Abstract=11,14,2
I. 서론=13,16,3
II. 연구내용 및 방법=15,18,1
1. 조사대상 초등학교=15,18,1
2. 조사방법=15,18,3
III. 연구결과 및 고찰=18,21,1
1. 자기장의 영향과 인체유해성=18,21,1
1.1. wire-coding에 의한 자기장노출평가=18,21,5
1.2. 자기장과 멜라토닌 호르몬=22,25,3
2. 송전선로 영향권내 초등학교 현황=25,28,3
3. 조사대상 초등학교별 자기장 수준 평가=28,31,1
3.1. 송전선로가 학교 인근을 지나는 경우(A-type)=28,31,5
3.2. 송전선로가 학교 부지를 통과하는 경우(B-type)=32,35,5
4. 학교별 자기장 방출패턴 분석=36,39,1
4.1. 총괄=36,39,1
4.2. Type I의 자기장 방출패턴을 보이는 학교=37,40,2
4.3. Type II의 자기장 방출패턴을 보이는 학교=38,41,3
IV. 결론=41,44,2
V. 참고문헌=43,46,2
Part 2. 지하철 전동차 및 플랫홈에서의 자기장 수준에 관한 연구(A study on the magnitude of magnetic field in the subway trains and platforms)=45,48,2
요약문=47,50,4
차례=51,54,2
표 차례=53,56,1
그림차례=54,57,1
Contents=55,58,1
Abstract=56,59,1
I. 서론=57,60,2
II. 연구내용 및 방법=59,62,1
1. 조사대상=59,62,3
2. 조사방법=61,64,1
2.1. 전동차=61,64,5
2.2. 플랫홈=65,68,1
III. 연구결과 및 고찰=66,69,1
1. 자기장 수준 평가=66,69,1
1.1. 지하철 전동차내 자기장 수준=66,69,4
1.2. 구간별 전동차 탑승시간과 자기장 노출량=69,72,2
1.3. 지하철 전동차 운용전류에 따른 자기장 수준=70,73,3
1.4. 교류와 직류를 같이 사용하는 구간의 전동차내 자기장 방출패턴=72,75,3
1.5. 지하철역 플랫홈에서의 자기장 수준=74,77,5
2. 측정 구간별 자기장 수준=78,81,1
2.1. 수도권 지하철 1호선 구간(인천-북의정부)=78,81,3
2.2. 서울 지하철 2호선 구간(신도림역-신도림역:순환선)=80,83,2
2.3. 수도권 지하철 3호선 구간(대화역↔수서역)=81,84,2
2.4. 수도권 지하철 4호선 구간(당고개역↔안산역)=82,85,2
2.5. 수도권 지하철 5호선 구간(방화역↔상일동역, 마천역)=83,86,2
2.6. 서울 지하철 7호선(장암역↔온수역) 구간=84,87,2
2.7. 수도권 지하철 8호선 구간(잠실역↔모란역)=85,88,2
2.8. 지하철 분당선 구간(오리역↔수서역)=86,89,2
2.9. 대구시 지하철 구간(안심역↔진천역)=87,90,2
2.10. 부산시 지하철 1호선 및 2호선 구간(1호선:범어사↔신평역, 2호선:호포역↔서면역)=88,91,2
2.11. 인천시 지하철 구간(귤현역↔동막역)=90,93,1
IV. 결론=91,94,3
V. 참고문헌=93,96,2
Part 3. 전자장 측정장비 및 교정에 관한 국내·외 연구 현황(The present status on the EMF research and calibration of measuring devices)=95,98,2
차례=97,100,2
표 차례=98,101,1
I. 전자장의 측정 및 측정기기=99,102,1
1. 전자장의 측정 및 단위=99,102,2
2. 측정기기의 종류=100,103,3
II. 국내·외 전자장 관련연구=102,105,1
1. 한국 표준과학연구원=102,105,2
2. 영국 국립방사선보호위원회(NRPB:National Radiological Protection Board)=103,106,1
2.1. 개요=103,106,1
2.2. 주요 기능 및 연구분야=103,106,2
2.3. 전자장 분야 연구활동=104,107,4
3. 영국 국립물리량연구소(NPL:National Physical Laboratory)=107,110,1
3.1. 개요=107,110,1
3.2. 연구분야=107,110,1
3.3. 전자장 분야 연구활동=107,110,3
4. 독일 Physikalisch Technische Bundesanstalt(PTB)=109,112,1
4.1. 개요=109,112,2
4.2. 주요기능 및 연구분야=110,113,1
4.3. 전자장 분야 연구활동=110,113,2
III. 전자장(電磁場)에 관한 기준 또는 지침=111,114,1
1. 국제비전리방사선보호위원회(ICNIRP)=111,114,1
2. 미국 정부산업보건협의회(ACGIH)=112,115,1
3. 미국 주 기준=112,115,2
4. 유럽 전기기술표준화위원회(CENELEC)=113,116,2
5. 우리나라 전자파(전자장) 인체보호기준(안) 제정 현황=114,117,3
IV. 저주파 전자장 측정기기의 관리지침(안)=117,120,1
1. 전자장 측정기기의 구조·성능에 대한 기준=117,120,1
1.1. 구성 및 구조=117,120,2
1.2. 성능=118,121,1
2. 전자장 측정기기의 성능시험방법=119,122,1
2.1. 관능시험=119,122,1
2.2. 교정장치에 의한 시험=119,122,5
V. 참고문헌=124,127,3
(부록) 전자장 노출제한에 관한 지침 및 관련문헌=127,130,42
Table1-1. Summary of residential power-line cancer study(child cancer study)(NIEHS, 1995)=14,17,1
Table2-1. EMDEX II optional items and settings=17,20,1
Table2-2. Feature of Standard EMDEX II device=17,20,1
Table3-1. Distribution of wire categories of control subject's homes in 7 studies in the USA(NIEHS, 1998)=19,22,1
Table3-2. Measured magnetic fields and Wertheimer-Leeper wire coles in 6 studied in the USA(NIEHS, 1998)=20,23,1
Table3-3. Comparison of the percentage of homes in wire code categories 〉0.2μ T or 0.3 μ T in 4 studies in the USA(NIEHS, 1998)=21,24,1
Table3-4. Studies of the effect of exposure to Magnetic field on melatonin in experimental animals=23,26,2
Table3-5. Elementary schools near power-line in Korea=25,28,2
Table3-6. Magnetic fields in the school premises(near power-line)=29,32,2
Table3-7. Magnetic fields in the school premises(under the power-line)=33,36,2
Table2-1. Authorities of subway management in Korea=59,62,1
Table2-2. Classification of subway running route=60,63,1
Table2-3. Subway station which measured magnetic field=60,63,2
Table2-4. Magnetic field measuring method in the train=62,65,1
Table2-5. Measuring method at the platform=65,68,1
Table3-1. The level of magnetic field in the train=66,69,2
Table3-2. Standard deviation of each power sources(DC & AC)=69,72,1
Table3-3. The level of magnetic field at the platform=75,78,3
Table3-4. The level of magnetic field in the line-1 train=78,81,2
Table3-5. The level of magnetic field in the Line-2 train=80,83,2
Table3-6. The level of magnetic field in the Line-3 train=82,85,1
Table3-7. The level of magnetic field in the Line-4 train=83,86,1
Table3-8. The level of magnetic field in the Line-5 train=84,87,1
Table3-9. The level of magnetic field in the Line-7 train=85,88,1
Table3-10. The level of magnetic field in the Line-8 train=85,88,1
Table3-11. The level of magnetic field in the Bun-dang Line train=86,89,1
Table3-12. The level of magnetic field in the Daegu-Line train=87,90,1
Table3-13. The level of magnetic field in the Busan Line-1 train=88,91,1
Table3-14. The level of magnetic field in the Busan Line-2 train=89,92,1
Table3-15. The level of magnetic field in the Incheon-Line train=90,93,1
Table1-1. Feature of electric and magnetic field=99,102,1
Table1-2. Specification of electromagnetic field measuring devices=101,104,1
Table3-1. ICNIRP Guidelines for EMF=111,114,1
Table3-2. ACCGIH Threshold Limit Values for EMF=112,115,1
Table3-3. EMF guidelines in U.S.A.(6 states)=113,116,1
Table3-4. CENELEC guidelines for EMF=114,117,1
Table3-5. The magnitude of magnetic field under the transmission-line in Korea=116,119,1
Table3-6. The magnitude of magnetic field under the transmission-line in U.K.=116,119,1
Table3-7. The magnitude of magnetic field under the transmission-line in U.S.A.=116,119,1
Fig.2-1. Measuring location according to power-line direction=16,19,1
Fig.3-1. Height of power-line from the direct-down site near elementary schools=27,30,1
Fig.3-2. No. of students in each elementary schools=27,30,1
Fig.3-3. Magnetic field level of direct down site in schools(near power-line)=30,33,1
Fig.3-4. Magnetic field level at the school boundary(near power-line)=31,34,1
Fig.3-5. Magnetic field level in the school premise(near power-line)=31,34,1
Fig.3-6. Distance from each power-line direct down site=32,35,1
Fig.3-7. Magnetic field level of direct down site in schools(under the power-line)=34,37,1
Fig.3-8. Magnetic field level at the play ground in schools(under the power-line)=35,38,1
Fig.3-9. Magnetic field level in the school premise(random site)(under the power-line)=35,38,1
Fig.3-10. Magnetic field pattern in each schools(type I)=37,40,2
Fig.3-11. Magnetic field pattern in each schools(type II)=39,42,2
Fig.2-1. Measuring site in the train=63,66,2
Fig.2-2. Classification of platform=65,68,1
Fig.3-1. Relationship between standard deviation and the difference of mean and median value of magnetic field=68,71,1
Fig.3-2. Lapse and the level of magnetic field(median) at each route=70,73,1
Fig.3-3. The comparison of the magnetic field level between DC train and AC train=71,74,1
Fig.3-4. The magnetic field level in DC train=72,75,1
Fig.3-5. The magnetic field level in AC train=72,75,1
Fig.3-6. The variation of the level of magnetic field inside the train which runs from Incheon St. to Bukeujeongbu St.(Line-1)=73,76,1
Fig.3-7. The variation of the level of magnetic field inside the train which runs from Dangkogae St. to Ansan St.(Line-4)=73,76,1
Fig.3-8. The comparison of the magnetic field level between DC platform and AC platform=74,77,1
Fig.3-9. The distribution of magnetic field level in the subway station=77,80,1
Fig.3-10. Magnetic field pattern of subway Line 1=79,82,2
Fig.3-11. Magnetic field pattern of subway Line 2=81,84,1
Fig.3-12. Magnetic field pattern of subway Line 3=82,85,1
Fig.3-13. Magnetic field pattern of subway Line 4=83,86,1
Fig.3-14. Magnetic field pattern of subway Line 5=84,87,1
Fig.3-15. Magnetic field pattern of subway Line 7=85,88,1
Fig.3-16. Magnetic field pattern of subway Line 8=86,89,1
Fig.3-17. Magnetic field pattern of subway Bundang Line=87,90,1
Fig.3-18. Magnetic field pattern of Daegu subway Line=88,91,1
Fig.3-19. Magnetic field pattern of Daegu subway Line 1=89,92,1
Fig.3-20. Magnetic field pattern of Daegu subway Line 2=89,92,1
Fig.3-21. Magnetic field pattern of Incheon subway Line=90,93,1