[표제지 등]
북구의 오늘, 그리고 내일
북구의 상징물
구민헌장
발간사
이용자를 위하여
통계표
목차
I. 연혁 30
1. 행정구역 및 기구변천 32
2. 지세 및 지역특수성 39
II. 토지 및 기후 42
1. 위치 44
2. 행정구역 45
3. 토지지목별 현황 46
4. 일기일수 50
5. 기상개황 51
III. 인구 54
1. 인구추이 56
2. 동별 세대 및 인구 57
3. 연령(5세계급) 및 성별 인구 58
4. 교육정도별 인구(6세이상 인구) 59
5. 인구동태 61
6. 인구이동 62
7. 동별ㆍ국적별 외국인등록 현황 63
IV. 농림수산 및 축산 66
1. 수의사분포 68
2. 가축전염병 발생 69
3. 가축전염병 예방주사 실적 69
4. 축산물 위생관계업소 69
5. 소유별 및 임상별 임야면적 70
6. 조림실적 70
7. 산림피해 71
8. 어선보유 72
V. 사업체 및 유통ㆍ금융 74
1. 산업별, 동별 사업체수 및 종사자수 76
2. 광업 및 제조업 81
3. 유통업체 현황 83
4. 금융기관 85
5. 새마을금고 87
6. 연탄, 가스, 석유류 판매업소 87
7. 주유소 88
8. 에너지 관리대상자 현황 88
VI. 상ㆍ하수도 90
1. 상수도 92
2. 급수전 93
3. 급수사용량 94
4. 급수사용료 부과 94
5. 하수도 인구 및 보급률 95
VII. 주택ㆍ건설 96
1. 주택의 종류 98
2. 주택의 점유형태 98
3. 건축허가 99
4. 아파트 건립 101
5. 무허가 건축물 102
6. 토지거래현황 103
7. 용도지역 105
8. 용도지구 105
9. 개발제한구역 106
10. 공원 107
11. 하천 108
12. 하천부지점용 108
13. 도로 109
14. 도로시설물 110
15. 교량 111
VIII. 교통 및 정보통신 112
1. 자동차등록 114
2. 이륜차등록 116
3. 주차장 117
4. 철도수송 118
5. 우편시설 119
6. 우편물취급 120
7. 전화시설 및 가입자수 121
8. 행정 전산장비 보유 122
IX. 보건 및 사회보장 124
1. 의료기관 126
2. 의료기관종사 의료인력 129
3. 보건소 인력 130
4. 부정의료업자 단속실적 131
5. 의약품 제조 및 판매업소 133
6. 식품위생관계업소 135
7. 공중위생관계업소 137
8. 예방접종 139
9. 법정전염병 발생 및 사망 140
9-1. 한센병환자 보건소 등록 141
9-2. 성병검진 및 에이즈환자 치료실적 141
10. 결핵환자 보건소 등록 142
11. 보건소 구강보건 사업실적 145
12. 방문간호 사업실적 146
13. 국민연금 가입자 147
14. 건강보험 적용인구 147
15. 국가보훈대상자 148
16. 적십자회비 모금 및 구호실적 149
17. 사회복지시설 150
18. 보육시설 151
19. 국민기초생활보장 수급권자 153
19-1. 국민기초생활보장 지원실적 154
20. 장애인 등록현황 155
21. 소년ㆍ소녀 가정현황 157
21-1. 요보호자 159
22. 자활사업 160
23. 경로당 161
24. 보건소 사업실적 162
25. 노동조합 163
X. 환경 164
1. 환경오염물질 배출시설 166
2. 환경오염배출시설 단속 및 행정조치 167
2-1. 자동차배출가스 단속 167
3. 하수ㆍ분뇨발생량 및 처리현황 168
4. 쓰레기수거 169
5. 청소장비 및 인력 170
6. 재활용품 수집실적 171
7. 낙동강수질 173
XI. 교육 및 문화 174
1. 학교 총 개황 176
2. 유치원 177
3. 초등학교 178
4. 중학교 179
5. 고등학교 180
6. 부산정보대학 181
7. 한국폴리텍VII 부산대학 181
8. 적령아동취학 182
9. 사설학원 183
10. 공공도서관 183
11. 문화재 184
12. 문화공간 185
13. 체육시설 186
14. 언론매체 189
XII. 재정 190
1. 예산규모 192
2. 예산결산 총괄 192
3. 일반회계 세입결산 193
4. 일반회계 세출결산 194
5 특별회계 예산결산 195
6 지방세정수 196
7. 세외수입과징 197
8. 공유재산 198
XIII. 공공행정 및 사법 200
1. 공무원총괄 202
2. 구공무원 203
3. 동공무원 204
4. 퇴직사유별공무원 205
5. 관내 관공서 및 주요기관 206
6. 민원서류처리 210
7. 범죄발생 및 검거 211
8. 소년범죄 212
9. 화재발생 213
9-1. 원인별 화재발생 215
9-2. 장소별 화재발생 216
10. 교통사고발생 (자동차) 217
XIV. 구의회 218
1. 의원정수 220
2. 본회의운영 221
3. 구정질문 221
4. 의안처리 222
XV. 부산시통계 224
1. 행정구역 226
2. 인구추이 227
3. 구ㆍ군별 세대 및 인구 231
4. 자치구ㆍ군 공무원 232
5. 예산결산총괄 233
6. 구ㆍ군별 자동차등록 235
XVI. 부록 238
1. 북구 기구표 240
2. 역대 구청장 241
3. 역대 부구청장 242
4. 문화재 243
5. 북구청 인터넷 홈페이지 255
6. 동사무소 256
7. 동명 유래 257
8. 자매결연도시 260
9. 관내 주요기관 일람표 261
10. 각급 학교 일람표 263
판권지 266
I. 구민의 생활 10
II. 인구 11
III. 토지 12
IV. 주택 13
V. 보건위생 14
VI. 교육 16
VII. 예산규모 17
VIII. 기후 18
IX. 치안 20
[title page etc.]
Publication Address
Explanatory Notes
STATISTICAL YEARBOOK
Contents
I. History 30
1. Change of Administrative Organization 32
2. Geographical Features 40
II. Land And Climate 42
1. Location 44
2. Area and Number of Administrative Units 45
3. Area of Land Category 46
4. Weather Days 50
5. Summary of Meteorological Data 51
III. Population 54
1. Population Trend 56
2. Households and Population by Dong 57
3. Population by Age(5-year age group) and Gender 58
4. Population by Educational Attainment(6 years old and over) 59
5. Vital Statistics 61
6. Internal Migration 62
7. Registered Foreigners by Dong and Nationality 63
IV. Agricultural Fishery And Livestock 66
1. Distribution of Veterinarians 68
2. Infectious Livestock Diseases by case 69
3. Livestock Vaccinated Against Infectious Diseases 69
4. Livestock hygienic relationship business place 69
5. Area of Forest Land by Ownership & Forest Type 70
6. Reforestation 70
7. Forestry Damage 71
8. Number of Fishing Vessels 72
V. Marketing, Financial Institutions 74
1. Number of Establishments & Workers by Industry, Dong 76
2. Mining and Manufacturing 81
3. Distribution Stores 83
4. Financial Institutions 85
5. Saemaeul Funds 87
6. Store of Briquet, Gas, Oil 87
7. Oil Station 88
8. Energy Management object person present condition 88
VI. Water SupplyㆍSewerage 90
1. Public Water Services 92
2. Faucet 93
3. Consumption of Water Supplied 94
4. Charges for Water Consumption 94
5. Sewage Population and Distribution Rate 95
VII. Housing and Construction 96
1. Type of Housing Units 98
2. Housing Units by Type of Occupation 98
3. Building Construction Permits 99
4. Construction of Apartment 101
5. Illegal Buildings 102
6. Land Transactions by Use and Purpose 103
7. Specific Use Area 105
8. Land by Purpose 105
9. Development Limit Area 106
10. Parks 107
11. Rivers and Streams 108
12. Use of River Sites 108
13. Roads 109
14. Road Facilities 110
15. Bridges 111
VIII. Transportation Information Communications 112
1. Registered Motor Vehicles 114
2. Registration of two Wheeled Vehicle 116
3. Parking Lot 117
4. Railroad Transportation 118
5. Postal Service Facilities 119
6. Handling of Postal Matters 120
7. Telephone Facilities and Subscribers 121
8. Administrative Communication Facilities 122
XI. Health and Social Security 124
1. Number of Medical Institutions 126
2. Occupied Medical Persons and Pharmacists 129
3. Staff in Health Centers 130
4. Regulation for Illegal Medical Dealer 131
5. Manufacturers and Dealers of Drugs, etc 133
6. Number of Licensed Food Premises, by Business Type 135
7. Number of Licensed Sanitary Premises, by Business Type 137
8. Vaccinations Against Major Communicable Diseases 139
9. Cases and Deaths of Contagious Diseases 140
9-1. Registered Hanseniasis Patients at Health Centers 141
9-2. V. D. Examination and Results of AIDS Treatment 141
10. Registered T.B. Patients at Health Center 142
11. Oral Health Activities at Health Centers 145
12. Achievement of Home Visiting Health Activities 146
13. Number of National Pension Insurants 147
14. Beneficiaries of Health Insurance 147
15. Persons of Distinguished Services to the state 148
16. Free Collection of the Red Cross and Actual Result of Relief 149
17. Institution for Social Welfare 150
18. Day Care Centers For Children 151
19. Recipients of National Basic Livelihood Security 153
19-1. Actual Result of Relief for the Livelihood 154
20. Registered Disabled Persons 155
21. Child-Headed Family present condition 157
21-1. Main Ward 159
22. Job-Producing Project 160
23. Community Senior Center 161
24. Patient Treatment in Health Center 162
25. Labor Unions 163
X. Environment 164
1. Environmental Pollutant Emitting Facilities 166
2. Inspection & Administrative Measures for Environmental Pollutant Emitting Facilities 167
2-1. Regulation of Motor Vehicle Exhaust Gas 167
3. Sewage & Night Soil Discharge & Treatment 168
4. Waste Collection & Disposal 169
5. Cleaning Equipment's and Laborers 170
6. Collection of Reuse For Reclamation 171
7. Nak-dong River Water Quality 173
XI. Education And Culture 174
1. Summary of Schools 176
2. Kindergartens 177
3. Elementary Schools 178
4. Middle Schools 179
5. High Schools 180
6. Busan Info-tech College 181
7. Busan College of Korea PolytechnicVII 181
8. Enrollments of children at the Right Age for Compulsory Education 182
9. Private Institute 183
10. Public Libraries 183
11. Cultural Properties 184
12. Cultural Facilities 185
13. Public Sports Facilities 186
14. Mass Media 189
XII. Public Finance 190
1. Budget 192
2. Summary of Budget and Settlement 192
3. Settled Revenues of General Accounts 193
4. Settled Expenditure of General Accounts 194
5. Settled Budget of Special Accounts 195
6. Collection of Local Taxes 196
7. Collection of Non-tax Revenues 197
8. Public Properties Commonly 198
XIII. Public Administration and Judicature 200
1. Summary of Government Employees 202
2. Government Employees of Gu 203
3. Government Employees of Dong 204
4. Government Employees By Cause Of Retirement 205
5. Public and Other Major Offices in Buk-gu 206
6. Handling of Civil Request Documents 210
7. Criminal Offenses & Arrests 211
8. Juvenile Delinquency 212
9. Fire Incidents 213
9-1. Fire Incidents by Cause 215
9-2. Fire Incidents by Place 216
10. Traffic Accidents (Automobile) 217
XIV. District Council 218
1. The Full Number of the Assembly 220
2. Management of the Plenary Session 221
3. Question about District Policies 221
4. Handling of Bill 222
XV. Busan Statistics 224
1. Area and Number of Administrative Units 226
2. Population Trend 227
3. Households and Population by GuㆍGun 231
4. Government Employees of GuㆍGun 232
5. Summary of Budget and Settlement 233
6. Registered Motor Vehicles by GuㆍGun 235
XVI. Appendix 238
1. Organization Table of Buk-gu 240
2. Chronological Status of Ward Chief 241
3. Chronological Status of Vice Ward Chief 242
4. Cultural Properties 243
5. Buk-Gu Internet Homepage 255
6. Dong Office 256
7. Origin Of Dong Name 257
8. Sister Cities 260
9. Table of Major Offices in Buk-gu 261
10. Table of Schools 263
copyright 266