표제지
시정방침
발간사
시기
시의 나무
시의 꽃
시의 새
시민헌장
안양시민의 노래
이용자를 위하여
목차
I. 연혁 31
제1절 행정구역의 변천 32
II. 토지 및 기후 37
1. 위치 39
2. 행정구역 42
3. 토지 지목별 현황 44
4. 일기일수 50
5. 기상개황 52
6. 강수량 54
III. 인구 57
1. 인구추이 58
2. 구, 동별 세대 및 인구(최근년도) 60
3. 연령(5세계급) 및 성별인구 62
4. 혼인 상태별 인구(15세 이상 인구) 66
5. 교육 정도별 인구(6세이상 인구) 68
6. 주택 점유 형태별 가구(일반가구) 72
7. 사용방수별 가구(일반가구) 74
8. 인구동태 76
9. 인구이동 78
9-1. 월별인구이동(전입, 전출) 80
10. 주민등록 전입지별 인구이동(타시도⇒안양시) 82
10-1. 시. 군구 전입지별 인구이동(타시도→안양시) 84
11. 주민등록 전출지별 인구이동 (안양시⇒타시도) 90
11-1. 시. 군구 전출지별 인구이동(안양시→타시도) 92
12. 주요국적별 외국인 등록현황 98
13. 외국인 국적별 혼인 인구 100
14. 혼인종류 및 외국인 국적별 혼인(경기도) 102
IV. 노동 105
1. 경제활동인구 총괄(경기도) 106
2. 연령별 취업자(경기도) 108
3. 교육정도별 취업자(경기도) 110
4. 산업별 취업자(경기도) 112
5. 직업별 취업자(경기도) 114
6. 노동조합 116
7. 산업연맹별 노동조합 118
8. 직업 훈련 현황 124
9. 노사분규 발생 현황 126
V. 사업체 129
1. 산업 대분류별 사업체총괄 130
2. 종사자규모별 사업체수 및 종사자수 132
3. 산업별, 동별 사업체수 및 종사자수 134
VI. 농림수산업 139
1. 농가 및 농가인구 140
2. 경지면적 142
3. 식량작물 생산량(정곡) 144
4. 미곡 146
5. 두류 148
6. 채소류 생산량 150
7. 과실류 생산량 158
8. 정부관리양곡(조곡) 보관창고 160
9. 농업협동조합 162
10. 농업용기구 및 기계보유 164
11. 비료공급 166
12. 가축사육가구 및 마리 168
13. 가축 전염병 발생 172
14. 가축전염병 예방주사 실적 174
15. 수의사 분포 176
16. 도축검사 178
17. 축산물 위생 관계업소 180
18. 소유별 임야면적 182
19. 임상별 산림면적 184
20. 임상별 임목축적 186
21. 임산물 생산량 188
22. 사방사업 190
23. 조림 192
24. 산림피해 194
25. 친환경 농산물 인증 현황 196
VII. 광업 및 제조업 및 에너지 199
1. 광업 및 제조업 200
1-1. 동별 광업 및 제조업 현황 206
2. 사업체 규모별(중분류별) 광업 및 제조업 208
3. 제조업중분류별 사업체수 및 종사자수 210
4. 광종별 광구수 218
5. 석유류 소비량 220
VIII. 전기, 가스, 수도 223
1. 발전현황 224
2. 용도별 전력사용량 226
3. 제조업 중분류별 전력사용량 228
4. 가스공급량 232
5. 도시 가스 이용 가구 234
6. 상수도 236
7. 상수도관 238
8. 급수사용량 240
9. 급수사용료 부과 242
10. 하수도 인구 및 보급률 244
11. 하수관거 246
12. 하수 사용료 부과 248
IX. 유통ㆍ금융ㆍ보험 및 기타서비스 251
1. 유통업체 현황 252
2. 금융기관 256
3. 금융기관 예금, 대출 및 어음 260
4. 새마을금고 262
5. 농수산물 도매시장별 유통량 264
6. 안양지역 수출입 통관실적 266
7. 수출실적 268
8. 해외 시장 개척 추진 실적 270
9. 외국인 직접투자 신고 실적 270
10. 상공 회의소 현황 270
X. 주택ㆍ건설 273
1. 주택의 종류 274
2. 건축 연도별 주택 276
3. 연건평별 주택 278
4. 건축허가 280
5. 아파트 건립(허가) 282
6. 아파트 현황(누계) 284
7. 토지거래 현황 286
8. 개발제한구역 290
9. 용도 지역 292
10. 용도 지구 296
11. 공원 298
12. 하천 300
13. 하천부지 점용 302
14. 도로 304
15. 도로 시설물 306
16. 교량 308
17. 건설장비 310
XI. 교통ㆍ관광 및 정보통신 315
1. 자동차등록 316
2. 영업용자동차 업종별 수송 318
3. 주차장 320
4. 철도수송 322
5. 관광사업체 등록 324
6. 우편시설 328
7. 우편물 취급 330
8. 우편요금수입 332
9. 전화시설 및 가입자수 334
10. 행정 전산장비 보유 336
XII. 보건 및 사회보장 339
1. 의료기관 340
2. 의료기관 종사 의료인력 342
3. 보건소 인력 344
4. 부정 의료업자(의료인) 단속실적 348
5. 부정 의료기관 단속실적 350
6. 의약품등 제조업소 및 판매업소 352
7. 식품위생 관계업소 354
8. 공중위생관계업소 356
9. 예방접종 358
10. 법정 전염병 발생 및 사망 360
11. 한센병 보건소등록 364
12. 결핵환자 보건소 등록 366
13. 모자보건 사업실적 370
14. 방문 간호 사업 실적 372
15. 보건소 구강보건 사업실적 374
16. 건강보험 적용 인구 376
17. 건강보험 급여 378
18. 건강보험 대상자 진료 실적 380
19. 국민연금 가입자 382
20. 국민연금 급여 지급 현황 384
21. 국가 보훈 대상자 386
22. 국가 보훈 대상자 취업 390
23. 국가보훈대상자. 자녀 취학 392
24. 사회복지시설 394
25. 노인 여가 복지 시설 396
26. 노인주거. 의료 복지시설 398
27. 재가 노인 복지 시설 402
28. 국민기초생활보장 수급자 404
29. 여성 폭력 상담 406
30. 소년. 소녀가정 현황 408
31. 보육시설 410
32. 아동 복지 시설 412
33. 장애인 복지시설 414
34. 장애인 등록현황 416
35. 저소득 모. 부자가정 418
36. 묘지 및 납골시설 420
37. 헌혈 사업 실적 422
XIII. 환경 425
1. 환경오염물질 배출시설 426
2. 환경오염 배출시설 단속 및 행정조치 428
3. 대기오염 430
4. 쓰레기 수거 432
5. 하수 및 분뇨 발생량 및 처리현황 438
6. 하수 종말 처리장 442
XIV. 교육 및 문화 447
1. 학교 총 개황 448
2. 유치원 450
3. 초등학교 452
4. 중학교(국ㆍ공립) 458
5. 중학교(사립) 462
6. 일반계 고등학교(국ㆍ공립) 466
7. 일반계 고등학교(사립) 470
8. 실업계 고등학교(국ㆍ공립) 474
9. 실업계 고등학교(사립) 478
10. 전문대학 482
11. 교육 대학교 484
12 대학(교) 486
13. 대학원 488
14. 기타 학교 490
15. 적령아동취학 492
16. 사설학원 494
17. 공공도서관 496
18. 문화재 498
19. 예술단 500
20. 문화공간 502
21. 체육 시설 504
22. 청소년 수련시설 508
23. 언론매체 510
24. 출판, 인쇄 및 기록매체업 현황(산업세분류별) 512
XV. 재정 515
1. 국세징수 516
2. 지방세 부담 520
3. 지방세 징수 522
4. 예산결산 총괄 526
5. 일반 회계 세입 예산 개요 528
6. 일반회계 세입 결산 532
7. 일반회계 세출 예산 개요 534
8. 일반회계 세출 결산 536
9. 특별회계 예산결산 538
10. 교육비 특별회계 세입결산 540
11. 교육비 특별회계 세출결산 542
12. 시 공유재산 544
XVI. 소득 549
1. 도내 총생산 총괄 550
2. 경제활동별 도내 총생산 (당해년 가격) 552
3. 경제활동별 도내 총생산(기준년 가격) 554
4. 도내 총생산에 대한 지출 (당해년 가격) 556
5. 도내 총생산에 대한 지출(기준년 가격) 558
XVII. 공공행정 및 사법 561
1. 공무원 총괄 562
2. 시 공무원 564
3. 시의회사무국, 직속기관, 사업소 공무원 566
4. 구청 공무원 568
5. 동 공무원 570
6. 소방공무원 572
7. 퇴직사유별 공무원 574
8. 공무원 훈련자 576
9. 관내관공서 및 주요기관 578
10. 민원서류 처리 582
11. 범죄발생 및 검거 584
12. 연령별 피의자 586
13. 학력별 피의자 588
14. 소년 범죄 590
15. 외국인 범죄 592
16. 화재발생 594
17. 원인별 화재발생 596
18. 장소별 화재발생 598
19. 산불발생 현황 600
20. 소방장비 602
21. 119구급활동 실적 608
22. 119구조 활동 실적 610
23. 소방대상물 현황 612
24. 위험물 제조소 설치현황 614
25. 재난사고 발생 및 피해현황 616
26. 교통사고발생 (자동차) 620
27. 자동차단속 및 처리 622
28. 풍수해 발생 626
XVIII. 경기통계 629
1. 토지 지목별 현황( 630
2. 시ㆍ군별 세대 및 인구(주민등록) 636
3. 읍면동별 세대 및 인구 638
4. 인구동태 670
5. 주요국적별 외국인 등록현황 672
6. 농가 및 농가인구 674
7. 경지면적 676
8. 소유별 임야면적 678
9. 광업 및 제조업 680
10. 상수도 686
11. 상수도관 688
12. 유통업체현황 692
13. 금융기관 696
14. 주택의 종류 700
15. 아파트 건립 702
16. 토지거래 현황 704
17. 도로 708
18. 시군별 자동차등록 712
19. 의료기관 714
20. 건강보험 적용인구 716
21. 국민연금가입자 718
22. 사회복지시설 720
23. 국민기초생활보장 수급자 722
24. 환경오염물질 배출시설 724
25. 쓰레기 수거 726
26. 공공도서관 732
27. 지방세 부담 738
28. 지방세 징수 740
29. 시ㆍ군 공무원 744
XIX. 전국통계 747
1. 전국행정구역총괄 748
2. 인구추이 750
3. 연령(5세계급)별 인구 752
4. 주요경제지표 754
5. 경제활동인구 762
6. 산업별취업자 768
7. 직업별 취업자(신직업분류 기준) 770
8. 지역별 산업생산ㆍ출하ㆍ재고지수 772
9. 도시근로자의 가구당 월평균 가계수지 774
10. 도시 가구당 월평균 가계지출 786
11. 생산자 물가지수 794
12. 전도시 소비자 물가지수 808
13. 통합재정수지 814
14. 국내 총생산에 대한 지출 816
15. 경제활동별 국내총생산 및 국민총소득 818
16. 지역내 총생산 822
17. 수출입총괄 824
18. 주요국별 수출 826
19. 주요국별 수입 832
20. 자동차등록 840
21. 육상이동통신 842
XX. 국제통계 845
1. 인구 846
2. 조출생률 및 조사망률 850
3. 실업률 852
4. 국내총생산(당해년 가격) 854
5. 국민총소득(당해년 가격) 855
6. 생산자물가지수 856
7. 소비자물가지수 857
8. 수출입 단가지수 858
9. 통화량 860
10. 무역 864
11. 경제성장률(국내총생산) 866
12. 1인당 국민총소득(당해년가격) 868
13. 국제수지(경상수지) 870
14. 남ㆍ북한 주요경제지표(2004) 872
XXI. 부록 873
기구표 874
역대시장명단 876
역대부시장명단 877
안양시의회 제5대 시의원 주소록 878
문화재 현황 879
문화유산 882
판권지 886
통계지표 10
행정구역 12
1. 토지 13
2. 기후 14
3. 인구 15
4. 세대 16
5. 재정 17
6. 지방세 징수현황 18
7. 차량 현황 19
8. 교육 20
9. 보건 21
10. 시군별 면적 22
[title page etc.]
City flag
City plant
City flower
City bird
The citizen charter of Anyang city
Song of anyang citizen
Information
Contents
I. History 31
1. The history of our city 32
II. Land and climate 37
1. Location 39
2. Area and number of administrative units 42
3. Area of land category 44
4. Weather days 50
5. Summary of meteorological data 52
6. Precipitation 54
III. Population 57
1. Population trends 58
2. Households and population by gu, dong(recent year) 60
3. Population, by age(5-year age group) and gender 62
4. Population by marital status(15 years old and over) 66
5. Population by age, educational attainment(6 years old and over) 68
6. Ordinary households by type of occupancy 72
7. Ordinary households by rooms used 74
7. Vital statistics 76
9. Internal migration 78
9-1. Population migration by month 80
10. Migrants, by place of origin(other provinces⇒Anyang city) 82
10-1. Migration, by place of origin(other provinces→Aanyang city) 84
11. Migrants, by place of destination(Anyang ⇒other provinces) 90
11-1. Migration, by place of destination(Anyang→other provinces) 92
12. Registered foreigners by major nationality 98
13. Marriages by foreigner's nationality 100
14. Marriages by previous marital status and foreigner's nationality 102
IV. Labor 105
1. Economically active population 106
2. Employed persons by age group 108
3. Employed persons by educational attainment 110
4. Employed persons by industry 112
5. Employed persons by occupation 114
6. Labor unions 116
7. Labor unions by industrial federation 118
8. Vocational training 124
9. Labor disputes 126
V. Establishment 129
1. Summary of establishments by industry 130
2. Number of establishments and workers by workforce size 132
3. Number of establishments and workers by industry and dong 134
VI. Agriculture, forestry and fishing 139
1. Farm households and population 140
2. Areas of cultivated land 142
3. Production of food grain(polished) 144
4. Rice 146
5. Beans 148
6. Vegetable production 150
7. Fruit production 158
8. Warehouse of government-controlled grains 160
9. National agricultural cooperative federation 162
10. Agricultural machinery holdings 164
11. Supply of chemical fertilizers 166
12. Number of livestock, poultry and feeders 168
13. Infectious livestock diseases by case 172
14. Livestock vaccinated against infectious diseases 174
15. Number of veterinarians 176
16. Inspection of slaughtered livestock 178
17. Number of licensed livestock products by business type 180
18. Area of forest land by ownership 182
19. Area of forest land by forest type 184
20. Growing stock by forest type 186
21. Production of forest products 188
22. Erosion control 190
23. Reforestation by project 192
24. Forest damage 194
25. Certification of environment-friendly farming 196
VII. Mining and manufacturing and energy 199
1. Mining and manufacturing 200
1-1. Mining and manufacturing by dong 206
2. Mining and manufacturing by division of industry 208
3. Number of establishment and workers by division of industry 210
4. Number of mines by kind 218
5. Petroleum consumption 220
VIII. Electricityㆍgas and water-supply 223
1. Electricity generation 224
2. Electric power consumption by use 226
3. Electric power consumption by division of industry 228
4. Gas supply 232
5. LNG consumption by use 234
6. Public water services 236
7. Public water pipe 238
8. Consumption of water supplied 240
9. Charges for water consumption 242
10. Sewage population and distribution rate 244
11. Sewage pipe 246
12. Charges for use of sewage facilities 248
IX. Trade, banking, insurance and other services 251
1. Distribution stores 252
2. Financial institutions 256
3. Deposits, loans and bills of financial institutions 260
4. Sammaeul funds and credit union federations 262
5. Trading volume of agricultural and fishery products, by wholesale markets 264
6. Exports and imports cleared 266
7. Exports 268
8. Overseas market development 270
9. Notification(Notibication) for foreign direct investments 270
10. Chamber of commerce and industry 270
X. Housing and construction 273
1. Type of housing units 274
2. Housing units by year of construction 276
3. Housing units by floor space 278
4. Building construction permits 280
5. Construction of apartment 282
6. Construction of apartment 284
7. Land transactions by use and purpose 286
8. Areas of restricted development(green belts) 290
9. Specific use area 292
10. Land by purpose 296
11. Parks 298
12. Rivers and streams 300
13. Use of river sites 302
14. Roads 304
15. Road facilities 306
16. Bridges 308
17. Construction machinery and equipments 310
XI. Transportation, tourism and information telecommunications 315
1. Registered motor vehicles 316
2. Transportation of commercial motor(moter) vehicles, by type of business 318
3. Parking lot 320
4. Railway transportation 322
5. Registration of tourist service establishments 324
6. Postal service facilities 328
7. Handling of postal matters 330
8. Receipts from postal charges 332
9. Telephone facilities and subscribers 334
10. Administrative communication facilities 336
XII. Health and social security 339
1. Number of medical institutions 340
2. Number of medical personnels employed in medical institutions 342
3. Number of staffs in health centers 344
4. Regulation for illegal medical practices(medical practitioners etc.) 348
5. Regulation for illegal medical practices(medical institutions) 350
6. Manufactures and stores of pharmaceutical goods etc 352
7. Number of licensed food premises by business type 354
8. Number of licensed sanitary premises by business type 356
9. Vaccinations against major communicable diseases 358
10. Incidents of communicable diseases and deaths 360
11. Registered leprosy patients at health centers 364
12. Registered tuberculosis patients at health centers 366
13. Maternal and child health care activities 370
14. Home & visiting health service 372
15. Oral health activities at health centers 374
16. Beneficiaries of health insurance 376
17. Benefits in medical insurance 378
18. Medical treatment activities of the medically(medkally) insured 380
19. Number of national pension insurants 382
20. Paying benefit national pension insurant 384
21. Number of patriots and veterans 386
22. Employment of patriots & veterans, and bereaved families 390
23. Education benefits for patriots & veterans, and their families 392
24. Social welfare institutions and inmates 394
25. Senior leisure service facilities 396
26. Senior home & medical service facilities 398
27. Community senior service facilities 402
28. Basic livelihood security recipients 404
29. Counselling activities for women 406
30. The state of households headed by child 408
31. Day care centers for children 410
32. Children welfare institutions 412
33. Welfare institutions for the disabled 414
34. Registered disabled persons 416
35. Low-income single parent families 418
36. Cemeteries, crematorium and charnel houses 420
37. Blood donation activities 422
XIII. Environment 425
1. Environmental pollutant emitting facilities 426
2. Inspection & administrative measures for environmental pollutant emitting facilities 428
3. Air pollutant emission 430
4. Waste collection and disposal 432
5. Sewage & night soil discharge and treatment 438
6. Sewage treatment plants 442
XIV. Education and culture 447
1. Summary of schools 448
2. Kindergartens 450
3. Elementary schools 452
4. Middle schools (national and public) 458
5. Middle schools (private) 462
6. General high schools (national and public) 466
7. General high schools (private) 470
8. Vocational high schools(national and public) 474
9. Vocational high schools (private) 478
10. Junior colleges 482
11. University of education 484
12. College(Colleage) & universities 486
13. Graduate schools 488
14. Other schools 490
15. Enrollments of children at the right age for compulsory education 492
16. Private institute 494
17. Public libraries 496
18. Cultural properties 498
19. Art performing organizations 500
20. Cultural facilities 502
21. Public sports facilities 504
22. Youth facilities 508
23. Mass media 510
24. Publishing, printing and reproduction of recorded media companies (by idustrial classes) 512
XV. Public finance 515
1. Collection of national taxes 516
2. Local tax burden 520
3. Collection of local taxes 522
4. Summary of budget and settlement 526
5. Budget revenues of general accounts 528
6. Settled revenues of general accounts 532
7. Budget expenditure of general account 534
8. Settled expenditure of general accounts 536
9. Budget of special account 538
10. Settled revenues of special accounts for education 540
11. Settled expenditure of special accounts for education 542
12. Public properties commonly owned by si 544
XVI. Income 549
1. Summary of gross regional domestic product 550
2. Gross regional domestic product by economic activity (at current prices) 552
3. Gross regional domestic product by economic activity(at 2000 constant prices) 554
4. Expenditure on GRDP (at current prices) 556
5. Expenditure on GRDP (at 2000 prices) 558
XVII. Public administration and justice 561
1. Summary of governments employees (authorized) 562
2. Government employees of si 564
3. Government employees of provincial council, direct or affiliated agencies 566
4. Government employees of gu 568
5. Government employees of dong 570
6. Fire-fighting officials 572
7. Government employees by cause of retirement 574
8. Government employees training by course 576
9. Number of government & public offices, major agencies 578
10. Handling of civil request documents 582
11. Criminal offenses and arrests 584
12. Suspects by age-group 586
13. Suspects by education background 588
14. Juvenile delinquency 590
15. Criminal offences by foreigners 592
16. Fire incidents 594
17. Fire incidents by cause 596
18. Fire incidents by place 598
19. Forest fires 600
20. Fire-fighting equipment 602
21. Performance of EMS activity 608
22. Performance of 119 rescue activity 610
23. Facilities subject to fire-fighting regulation 612
24. Manufactory, stores and agencies of dangerous objects 614
25. Calamities and damage 616
26. Traffic accidents (automobile) 620
27. Traffic regulation and punishment of violations 622
28. Damage from storms and floods 626
XVIII. Kyonggi statistics 629
1. Area of land category 630
2. Households and population by si & gun 636
3. households & population by eup, myeon & dong 638
4. Vital statistics 670
5. Registered foreigners by major nationality 672
6. Farm households and population 674
7. Area of cultivated land 676
8. Area of forest land by ownership 678
9. mining and manufacturing 680
10. Public water services 686
11. Public water pipe 688
12. Distribution stores 692
13. Financial institutions 696
14. Type of housing units 700
15. Construction of apartment 702
16. Land transactions by use and purpose 704
17. Roads 708
18. Registered motor vehicles by si and gun 712
19. Number of medical institutions 714
20. Beneficiaries of health insurance 716
21. Number of national pension insurants 718
22. Social welfare institutions and inmates 720
23. Basic livelihood security recipients 722
24. Environmental pollutant emitting facilities 724
25. Waste collection and disposal 726
26. Public libraries 732
27. Local tax burden 738
28. Collection of local taxes 740
29. Government employees of siㆍgun 744
XIX. National statistics 747
1. Summary of administrative units 748
2. Population trend 750
3. Population by 5-year age group 752
4. Major economic indicators 754
5. Economically active population 762
6. Employed persons by industry 768
7. employed persons by occupation(by 2000 classification) 770
8. Industrial production, shipment and inventory by province 772
9. Average monthly income and expenditure per household for urban salary and wage earners' households 774
10. average monthly expenditures per household in all cities 786
11. Producer price indexes 794
12. Consumer price indexes of all cities 808
13. Consilidated central government statistics 814
14. Expenditure on gross domestic product 816
15. Gross domestic product by kind of economic activity and gross national income 818
16. Gross regional domestic product 822
17. Summary of exports and imports 824
18. Exports by major country(destination) 826
19. Imports by major country(origin) 832
20. Number of registered motor vehicles 840
21. Land mobile telecommunications services 842
XX. International statistics 845
1. Population 846
2. Crude live-birth and crude death rates 850
3. unemployment rate 852
4. Gross domestic production(at current prices) 854
5. Gross national income(at current prices) 855
6. Producer price indexes 856
7. Consumer price indexes 857
8. Export and import unit value indexes 858
9. Money supply 860
10. External trade 864
11. Economic growth rate(GDP) 866
12. Per capita GNI(at current prices) 868
13. Balance of payments(current account) 870
14. Major economic indicators of Republic of Korea and DPRK(2004) 872
XXI. Appendix 873
List of successive mayor 876
List of successive deputy mayor 877
Status of cultural assets 879
Cultural an inheritance 882
copyright 886