[표제지 등]
시정방침
발간사
시기
시의나무, 시의 꽃, 시의 새
시민헌장
안양시민의 노래
이용자를 위하여
목차
I. 연혁 31
1. 연혁 32
II. 토지 및 기후 37
1. 위치 39
2. 행정구역 42
3. 토지 지목별 현황 44
4. 일기일수 50
5. 기상개황 52
6. 강수량 54
III. 인구 57
1. 인구추이 58
2. 구,동별 세대 및 인구 60
3. 연령(5세계급) 및 성별인구 62
4. 혼인 상태별 인구 (15세 이상 인구) 70
5. 교육 정도별 인구 (6세이상 인구) 72
6. 주택 점유 형태별 가구 (일반가구) 76
7. 사용방수별 가구 (일반가구) 78
8. 인구동태 80
9. 인구이동 82
10. 주민등록 전입지별 인구이동 (타시도→안양시) 84
11. 주민등록 전출지별 인구이동 (안양시→타시도) 86
12. 주민등록 전입지별 인구이동(타시군→안양시) 88
13. 주민등록 전출지별 인구이동(안양시→타시군) 94
14. 월별인구이동(전입,전출) 100
15. 주요국적별 외국인 등록현황 102
IV. 노동 105
1. 경제활동인구 총괄(경기도) 106
2. 연령별 취업자(경기도) 108
3. 교육정도별 취업자(경기도) 110
4. 산업별 취업자(경기도) 112
5. 직업별 취업자 114
6. 노동조합 116
7. 산업연맹별 노동조합 118
8. 직업 훈련 현황 124
9. 노사분규 발생 현황 126
V. 사업체 129
1. 산업 대분류별 사업체총괄 130
2. 종사자규모별 사업체수 및 종사자수 132
3. 산업별, 동별 사업체수 및 종사자수 134
VI. 농림업 139
1. 농가 및 농가인구 140
2. 경지면적 142
3. 식량작물 생산량 (정곡) 144
4. 미곡 146
5. 두류 148
6. 채소류생산량 150
7. 과실류 생산량 158
8. 정부관리양곡(조곡) 보관창고 160
9. 농업협동조합 162
10. 농업용 기구 및 기계보유 164
11. 비료공급 166
12. 가축사육가구 및 마리 168
13. 가축전염병 예방주사 실적 172
14. 수의사분포 174
15. 도축검사 176
16. 소유별 임야면적 178
17. 임상별 산림면적 180
18. 임상별 임목축적 182
19. 임산물 생산량 184
20. 조림 186
21. 산림피해 188
VII. 광업 및 제조업 191
1. 광업 및 제조업 192
1-1. 동별 광업 및 제조업 현황 198
2. 사업체 규모별 광업 및 제조업 200
3. 제조업중분류별 사업체수 및 종사자수 202
VIII. 전기ㆍ가스ㆍ수도 211
1. 발전현황 212
2. 용도별 전력사용량 214
3. 제조업 중분류별 전력사용량 218
4. 가스공급량 222
5. 도시 가스 이용 가구 224
6. 상수도 226
7. 상수도관 228
8. 급수사용량 230
9. 급수사용량 부과 232
10. 하수도 234
11. 하수관거 236
12. 하수 사용료 부과 238
IX. 유통ㆍ금융ㆍ보험 및 기타서비스 241
1. 시장분포 242
2. 금융기관 244
3. 금융기관 예금, 대출 및 어음 248
4. 새마을금고 250
5. 주요품목별 소비자 물가지수 252
6. 농수산물 도매시장별 유통량 264
7. 안양지역 수출입 통관실적 266
8. 수출실적 268
9. 해외 시장 개척 추진 실적 270
10. 외국인 직접투자 신고 실적 270
11. 상공 회의소 현황 270
X. 주택ㆍ건설 273
1. 주택의 종류 274
2. 주택의 점유형태 276
3. 건축 연도별 주택 278
4. 연건평별 주택 280
5. 건축허가 282
6. 아파트 건립(허가) 288
7./6. 아파트 건립(누계) 290
8. 토지거래 허가 및 신고 292
9. 토지거래 현황 294
10. 용도 지구 298
11. 개발제한구역 300
12. 용도 지역 302
13. 공원 306
14. 하천 308
15. 하천부지 점용 310
16. 도로 312
17. 도로 시설물 314
18. 교량 316
19. 건설장비 318
XI. 교통ㆍ관광 및 정보통신 323
1. 자동차등록 324
2. 영업용자동차 업종별 수송 328
3. 주차장 330
4. 철도수송 334
5. 관광사업체 등록 336
6. 관광객수 및 관광수입 338
7. 우편시설 340
8. 우편물취급 342
9. 우편요금수입 344
10. 전화사용 346
11. 전화시설 및 가입자수 348
12. 행정 전산장비 보유 350
XII. 보건 및 사회보장 355
1. 의료기관 356
2. 의료기관 종사 의료인력 358
3. 보건소인력 360
4. 부정 의료업자(의료인) 단속실적 364
5. 부정 의료업자(의료기관) 단속실적 366
6. 의약품등 제조업소 및 판매업소 368
7. 식품위생 관계업소 370
8. 공중위생관계업소 372
9. 예방접종 374
10. 법정 전염병 발생 및 사망 376
11. 한센병보건소등록 380
12. 결핵환자보건소등록 382
13. 모자보건 사업실적 386
14. 방문 보건 사업 실적 388
15. 보건소 구강보건 사업실적 390
16. 건강보험 적용 인구 392
17. 국민연금가입자 394
18. 국민 연금 지급 현황 396
19. 국가 보훈 대상자 398
20. 국가 보훈 대상자 취업 402
21. 국가보훈대상자 자녀취학 404
22. 사회복지시설 406
23. 경로당 및 노인 교실 408
24. 국민기초생활보장 수급자 410
25. 여성상담실시 412
26. 소년ㆍ소녀 가정 현황 414
27. 보육 시설 414
28. 아동 복지 시설 수용 416
29. 장애인 등록현황 418
30. 묘지 및 납골시설 420
XIII. 환경 423
1. 환경오염물질 배출시설 424
2. 환경오염 배출시설 단속 및 행정조치 426
3. 대기오염 428
4. 쓰레기수거 430
5. 분뇨 발생량 및 처리현황 436
6. 하수처리장 및 처리실적 440
XIV. 교육 및 문화 443
1. 학교 총 개황 444
2. 유치원 446
3. 초등학교 448
4. 중학교(국ㆍ공립) 454
5. 중학교 (사립) 456
6. 일반계 고등학교 (국ㆍ공립) 460
7. 일반계 고등학교 (사립) 462
8. 실업계고등학교 (국ㆍ공립) 466
9. 실업계 고등학교 (사립) 470
10. 전문대학 474
11. 대학(교) 476
12. 대학원 478
13. 기타 학교 480
14. 적령아동취학 482
15. 사설학원 484
16. 공공도서관 486
17. 문화재 488
18. 예술단 490
19. 문화공간 494
20. 체육시설 496
21. 청소년 수련시설 500
22. 언론매체 502
23. 출판,인쇄 및 기록매체업 현황(산업세분류별) 504
XV. 재정 507
1. 국세징수 508
2. 지방세부담 512
3. 지방세징수 514
4. 예산결산 총괄 518
5. 일반 회계 세입 예산 개요 520
6. 일반회계 세입 결산 예산현액 522
7. 일반회계 세입 결산 524
8. 일반회계 세출 예산 개요 526
9. 일반회계 세출결산 예산현액 528
10. 일반회계 세출 결산 530
11. 특별회계 예산결산 532
12. 교육비 특별회계 세입결산 534
13. 교육비 특별회계 세출결산 536
14. 용도별 공유재산 538
15. 종류별 공유재산 540
XVI. 소득 545
1. 도내 총생산 총괄 546
2. 경제활동별 도내 총생산(경상가격) 548
3. 경제활동별 도내 총생산(불변가격) 550
XVII. 공공행정 및 사법 553
1. 공무원 총괄 554
2. 시ㆍ본청 공무원 556
3. 시의회사무국, 직속기관 및 사업소 공무원 558
4. 구청공무원 560
5. 동 공무원 562
6. 소방공무원 564
7. 퇴직사유별 공무원 566
8. 공무원 훈련자 568
9. 관내관공서 및 주요기관 570
10. 민원서류처리 574
11. 범죄발생 및 검거 576
12. 연령별 피의자 578
13. 학력별 피의자 580
14. 소년범죄 582
15. 외국인범죄 584
16. 화재발생 586
17. 원인별 화재발생 588
18. 장소별 화재발생 590
19. 소방장비 592
20. 119구급 활동 실적 598
21. 119구조 활동 실적 600
22. 소방대상물현황 602
23. 재난사고 발생 및 피해현황 604
24. 교통사고발생 (자동차) 608
25. 자동차단속 및 처리 610
26. 풍수해발생 614
XVIII. 경기통계 617
XIX. 전국통계 753
XX. 국제통계 785
XXI. 부록 807
기구표 808
구청 809
역대시장명단 810
역대부시장명단 811
안양시의회 제4대 시의원 주소록 812
문화재현황 813
문화유산 816
판권지 819
통계지표 11
행정구역 13
1. 토지 14
2. 기후 15
3. 인구 16
4. 세대 17
5. 재정 18
6. 지방세 징수현황 19
7. 차량 현황 20
8. 교육 21
9. 보건 22
10. 시군별 면적 23
[title page etc.]
The citizen Charter of Anyang city
Song of Anyang Citizen
INFORMATION
Contents
I. History 31
1. The History of Our City 32
II. Land and climate 37
1. Location 39
2. Area and Number of Administrative Units 42
3. Area of Land Category 44
4. Weather Days 50
5. Summary of Meteorological Data 52
6. Precipitation 54
III. Population 57
1. Population Trend 58
2. Households and Population by Gu, Dong(Resident Registration) 60
3. Population by Age(5-year Age group)and Gender 62
4. Population by Marital Status (15years old and over) 70
5. Educational Attainment(6years old and over) 72
6. Ordinary Households by Type of occupancy 76
7. Ordinary7Households by Rooms used 78
8. Vital Statistics 80
9. Internal Migration 82
10. Migrants by Place of Origin 84
11. Migration by Place of Destination 86
12. Migration by Province of Origin 88
13. Migration by Si, Gun 94
14. Population Migration by Month 100
15. Registered foreigners by Major Nationality 102
IV. Labor 105
1. Economically Active Population 106
2. Employed Persons by Age Group 108
3. Employed Persons by Educational Attainment 110
4. Employed Persons by Industry 112
5. Employed Persons by Occupation 114
6. Labor Unions 116
7. Labor Unions by Industrial Federation 118
8. Vocational Training 124
9. Labor Disputes 126
V. Establishment 129
1. Summary of Establishments by Industry 130
2. Number of Establishments and Workers by Workforce Size 132
3. Number of Establishments and Workers by Industry and Dong 134
VI. Agriculture and Forestry 139
1. Farm Households and Population 140
2. Areas of Cultivated Land 142
3. Production of food Grain (Polished) 144
4. Rice 146
5. Beans 148
6. Vegetable Production 150
7. Fruit Production 158
8. Warehouse of Government-controlled Grains 160
9. National Agricultural Cooperative Federation 162
10. Agricultural Instruments and Machinery Holdings 164
11. Supply of Chemical Fertilizers 166
12. Number of Livestock, Poultry and Feeders 168
13. Livestock Vaccinated Against Infectious Diseases 172
14. Number of Veterinarians 174
15. Inspection of Slaughtered Livestock 176
16. Area of Forest Land by Ownership 178
17. Area of Forest Land by Forest Type 180
18. Growing Stock by Forest Type 182
19. Production of Forest Products 184
20. Reforestation by project 186
21. Forest Damage 188
VII. Mining and Manufacturing 191
1. Mining and Manufacturing 192
1-1. Mining and Manufacturing by Dong 198
2. Mining and Manufacturing by Size of Establishments 200
3. Number of Establishments, Workers by Division of Industry 202
VIII. ElectricityㆍGas and Water-Supply 211
1. Electricity Generation 212
2. Electric Power Consumption by Use 214
3. Electric Power Consumption by Division of Industry 218
4. Gas Supply 222
5. LNG, consumption by use 224
6. Public Water Services 226
7. Public Water Pipe 228
8. Consumption of Water Supplied 230
9. Charges for Water Consumption 232
10. Sewage 234
11. Sewage Pipe 236
12. Charges for Use of Sewage Facilities 238
IX. Trade, Banking, Insurance and other services 241
1. Market Composition 242
2. Financial Institutions 244
3. Deposits, Loans and Bills of Financial Institutions 248
4. Sammaeul Funds(Community Credit Cooperatives) 250
5. Consumer Price Indexes of Major Commodities 252
6. Trading Volume of Agricultural and Fishery Products, by Wholesale Markets 264
7. Anyang Area Exports and Imports Cleared 266
8. Exports 268
9. Overseas Market Development 270
10. Notification for foreign direct investments 270
11. Chamber of Commerce and Industry 270
X. Housing & Construction 273
1. Type of Housing Units 274
2. Housing Units by Type of Occupation 276
3. Housing Units by Year of Construction 278
4. Housing Units by floor space 280
5. Building Construction Permits 282
6. Construction of Apartment 288
7./6. Status of Apartment-house 290
8. Permits and Notifications for Land Transaction 292
9. Land Transactions by Use and Purpose 294
10. Land by purpose 298
11. Areas of Restricted Development(Green Belts) 300
12. Specific Use Area 302
13. Parks 306
14. Rivers and Streams 308
15. Use of River Sites 310
16. Roads 312
17. Road Facilities 314
18. Bridges 316
19. Construction Machinery and Equipments 318
XI. Transportation, Tourism & Information Telecommunications 323
1. Registered Motor Vehicles 324
2. Transportation of Commercial Motor Vehicles, by Type of Business 328
3. Parking Lot 330
4. Railway Transportation 334
5. Registration of Tourist Service Establishments 336
6. Number of Tourist and Tourism Receipts 338
7. Postal Service Facilities 340
8. Handling of Postal Matters 342
9. Receipts from Postal Charges 344
10. Telephone Use 346
11. Telephone Facilities and Subscribers 348
12. Administrative Communication Facilities 350
XII. Health and Social Security 355
1. Number of Medical Institutions 356
2. Number of Medical Personnels Employed in Medical Institutions 358
3. Number of staffs in Health Centers 360
4. Regulation for Illegal Medical Practices(Medical Practitioners Etc.) 364
5. Regulation for Illegal Medical Practices(Medical Institutions) 366
6. Manufactures and Stores of Pharmaceutical Goods etc. 368
7. Number of Licensed Food Premises by Business Type 370
8. Number of Licensed Sanitary Premises by Business Type 372
9. Vaccinations against Major Communicable Diseases 374
10. Incidents of Communicable Diseases and Deaths 376
11. Registered Leprosy Patients at Health Centers 380
12. Registered Tuberculosis Patients at Health Centers 382
13. Maternal and Child Health Care Activities 386
14. Home & institution visiting Health Service 388
15. Oral Health activities at Health Centers 390
16. Beneficiaries of health Insurance 392
17. Number of National Pension Insurants 394
18. National Pension Insurants Payment Statues 396
19. Number of Patriots and Veterans 398
20. Employment of Patriots & Veterans, and Bereaved Families 402
21. Educational Benefits for Patriots & Veterans, and Their Families 404
22. Social Welfare Institutions and Inmates 406
23. Elderly Community Halls 408
24. Basic Livelihood security Recipients 410
25. Counseling Activities for Women 412
26. The state of Households Headed by Child 414
27. Day care centers for Children 414
28. Children Welfare Institutions 416
29. Registered Disabled Persons 418
30. Cemeteries, Crematorium and Charnel houses 420
XIII. Environment 423
1. Environmental Pollutant Emitting Facilities 424
2. Inspection and Administrative Measures for Environmental Pollutant Emitting Facilities 426
3. Air Pollutant Emission 428
4. Waste Collection and Disposal 430
5. Night Soil Discharge and treatment 436
6. Sewage Treatment Plants and Operation 440
XIV. Education and Culture 443
1. Summary of Schools 444
2. Kindergartens 446
3. Elementary schools 448
4. Middle schools (National and Public) 454
5. Middle Schools(Private) 456
6. General High Schools (National and Public) 460
7. General High Schools (Private) 462
8. Vocational High Schools(National and Public) 466
9. Vocational High Schools(Private) 470
10. Junior Colleges 474
11. Colleges & Universities 476
12. Other School 478
13. Graduate Schools 480
14. Enrollments of Children at the Right Age for Compulsory Education 482
15. Private Institute 484
16. Public Libraries 486
17. Cultural Properties 488
18. Art Performing Organizations 490
19. Cultural Facilities 494
20. Public Sports Facilities 496
21. Youth Facilities 500
22. Mass Media 502
23. Publishing, Printing and Reproduction of Recorded Media Companies 504
XV. Public Finance 507
1. Collection of National Taxes 508
2. Local Tax Burden 512
3. Collection of Local Taxes 514
4. Summary of Budget and Settlement 518
5. Budget Revenues of General Accounts 520
6. Revenues of Settlement General Accounts 522
7. Settled Revenues of General Accounts 524
8. Budget Expenditure of General Accounts 526
9. Expenditure of Settlement General Accounts 528
10. Settled Expenditure of General Accounts 530
11. Settled Budget of Special Account 532
12. Settled Revenues of Special Accounts for Education 534
13. Settled Expenditure of Special Accounts for Education 536
14. Public Properties Commonly Owned 538
15. Municipal Property by Kind 540
XVI. Income 545
1. Summary of Gross Regional Domestic Product 546
2. Gross Regional Domestic Product by Economic Activity(At Current Prices) 548
3. Gross Regional Domestic Product by Economic Activity(At 1995 Constant Prices) 550
XVII. Public Administration & Justice 553
1. Summary of Governments Employees 554
2. Summary of Governments Employees (Authorized) 556
3. Government Employees of Assembly, Direct or Affiliated Agencies 558
4. Government Employees of Gu 560
5. Government Employees of Dong 562
6. Fire-fighting Officials 564
7. Government Employees by Cause of Retirement 566
8. Government Employees Training by Course 568
9. Number of Government and Public Offices, Major Agencies 570
10. Handling of Civil Request Documents 574
11. Criminal Offenses and Arrests 576
12. Suspects by Age-Group 578
13. Suspects by Education Background 580
14. Juvenile Delinquency 582
15. Criminal Offences by Foreigners 584
16. Fire Incidents 586
17. Fire Incidents by Cause 588
18. Fire Incidents by Place 590
19. Fire-fighting Equipment 592
20. Performance of EMS Activity 598
21. Performance of 119 Rescue Activity 600
22. Facilities Subject to Fire-fighting Regulation 602
23. Calamities and Damage 604
24. Traffic Accidents (Automobile) 608
25. Traffic Regulation and Punishment of Violations 610
26. Damages of Storms & Floods 614
XVIII. Kyonggi statistics 617
XIX. National Statistics 753
XX. International Statistics 785
XXI. Appendix 807
List of Successive Mayor 810
List of Successive Deputy Mayor 811
Status of Cultural Assests 813
Cultural an Inheritance 816
copyright 819