[표제지 등]
발간사
시정방침
시기
시의 나무
시의 꽃
시의 새
브랜드마크
시민헌장
안양시민의 노래
이용자를 위하여
통계지표
목차
I. 연혁 33
1. 우리시의 연혁(제목없음) 34
II. 토지 및 기후 39
1. 위치 41
2. 행정구역 44
3. 토지 지목별 현황 46
4. 일기일수 52
5. 기상개황 54
6. 강수량 56
III. 인구 59
1. 인구추이 60
2. 구, 동별세대 및 인구 (주민등록) 62
3. 연령(5세계급) 및 성별 인구 64
4. 혼인 상태별 인구(15세이상인구) 68
5. 교육정도별 인구 (6세이상인구) 70
6. 주택 점유 형태별 가구 (일반가구) 74
7. 사용방수별 가구 (일반가구) 76
8. 인구동태 78
9. 인구이동 80
9-1. 월별인구이동 (전입,전출) 82
10. 주민등록 전입지별 인구이동 (안양시 ←타시도) 84
10-1. 경기도내 전입지별 인구이동 (안양시 ← 타시군) 86
11. 주민등록 전출지별 인구이동 (안양시 → 타시도) 92
11-1. 경기도내 전출지별 인구이동 (안양시→타시군) 94
12. 주요국적별 외국인 등록현황 100
IV. 노동 103
1. 노동조합 104
2. 산업연맹별 노동조합 106
3. 직업 훈련 현황 112
4. 노사분규 발생 현황 114
V. 사업체 117
1. 산업 대분류별 사업체총괄 118
2. 종사자규모별 사업체수 및 종사자수 120
3. 산업별, 동별 사업체수 및 종사자수 124
VI. 농림수산업 127
1. 농가 및 농가인구 128
2. 경지면적 130
3. 식량작물 생산량(정곡) 132
4. 미곡 134
5. 두류 136
6. 채소류 생산량 138
7. 과실류 생산량 146
8. 정부관리양곡(조곡) 보관 창고 148
9. 농업협동조합 150
10. 농업용 기계보유 152
11. 비료공급 154
12. 가축사육가구 및 마리 156
13. 가축 전염병 발생 160
14. 가축전염병 예방주사 실적 162
15. 수의사분포 164
16. 도축검사 166
17. 축산물 위생 관계업소 168
18. 소유별 임야면적 170
19. 임상별 산림면적 172
20. 임상별 임목축적 174
21. 임산물 생산량 176
22. 사방사업 178
23. 조림 180
24. 산림피해 182
25. 친환경 농산물 인증 현황 184
26. 화훼류 재배 현황 186
VII. 광업 및 제조업 및 에너지 189
1. 광업 및 제조업 190
1-1. 동별 광업 및 제조업 현황 196
2. 사업체 규모별(중분류별) 광업 및 제조업 198
3. 제조업중분류별 사업체수 및 종사자수 200
4. 광종별 광구수 206
5. 석유류소비량 208
VIII. 전기, 가스, 수도 211
1. 발전현황 212
2. 용도별 전력사용량 214
3. 제조업 중분류별 전력사용량 218
4. 가스공급량 220
5. 도시 가스 이용 가구 222
6. 상수도 224
7. 상수도관 226
8. 급수사용량 228
9. 급수사용료 부과 230
10. 하수도 인구 및 보급율 232
11. 하수관거 234
12. 하수 사용료 부과 236
IX. 유통·금융·보험 및 기타서비스 239
1. 유통업체 현황 240
2. 금융기관 244
3. 금융기관 예금, 대출 및 어음 248
4. 새마을금고 250
5. 농수산물도매시장별 유통량 252
6. 해외시장개척 추진실적 254
7. 외국인 직접투자신고실적 254
8. 상공회의소 현황 254
X. 주택·건설 257
1. 주택의 종류 258
2. 건축 연도별 주택 260
3. 연면적별 주택 262
4. 건축허가 264
5. 아파트 건립 266
6. 토지거래 현황 268
7. 개발제한구역 272
8. 용도 지역 274
9. 용도 지구 278
10. 공원 280
11. 하천 282
12. 하천 부지 점용 284
13. 도로 286
14. 도로 시설물 288
15. 교량 290
16. 건설장비 292
XI. 교통·관광 및 정보통신 297
1. 자동차등록 298
2. 영업용자동차 업종별 수송 300
3. 주차장 302
4. 철도수송 304
5. 관광사업체 등록 306
6. 우편시설 310
7. 우편물 취급 312
8. 우편요금수입 314
9. 전화시설 및 가입자수 316
10. 행정 전산장비 보유 318
XII. 보건 및 사회보장 321
1. 의료기관 322
2. 의료기관 종사 의료인력 324
3. 보건소 인력 326
4. 부정 의료업자(의료인) 단속실적 330
5. 부정 의료기관 단속실적 332
6. 의약품등 제조업소 및 판매업소 334
7. 식품위생 관계업소 336
8. 공중위생관계업소 338
9. 예방접종 340
10. 법정 전염병 발생 및 사망 342
11. 한센병 보건소 등록 346
12. 결핵환자현황 348
13. 모자보건 사업실적 352
14. 방문 간호 사업 실적 354
15. 보건소 구강보건 사업실적 356
16. 건강보험 적용 인구 358
17. 건강보험 급여 360
18. 건강보험 대상자 진료 실적 362
19. 국민연금 가입자 364
20. 국민연금 급여 지급 현황 366
21. 국가 보훈 대상자 368
22. 국가 보훈 대상자 취업 372
23. 국가보훈대상자, 자녀취학 374
24. 사회 복지 시설 376
25. 노인여가 복지시설 378
26. 노인주거, 의료 복지시설 380
27. 재가 노인 복지 시설 384
28. 국민기초생활보장 수급자 386
29. 여성 폭력 상담 388
30. 소년·소녀 가정 현황 390
31. 보육시설 392
32. 아동 복지 시설 394
33. 장애인 복지시설 396
34. 장애인 등록현황 398
35. 저소득 모·부자가정 400
36. 묘지 및 납골시설 402
37. 자원봉사자 현황 404
XIII. 환경 407
1. 환경오염물질 배출시설 408
2. 환경오염 배출시설 단속 및 행정조치 410
3. 대기오염 412
4. 쓰레기수거 414
5. 하수 및 분뇨 발생량 및 처리현황 420
6. 하수 종말 처리장 424
XIV. 교육 및 문화 429
1. 학교 총 개황 430
2. 유치원 432
3. 초등학교 434
4. 중학교(국·공립) 440
5. 중학교(사립) 444
6. 일반계 고등학교(국·공립) 448
7. 일반계 고등학교(사립) 452
8. 전문계고등학교 (국·공립) 456
9. 전문계 고등학교(사립) 460
10. 전문대학 464
11. 교육 대학교 466
12. 대학(교) 468
13. 대학원 470
14. 기타 학교 472
15. 적령아동취학 474
16. 사설 학원 및 독서실 476
17. 공공도서관 478
18. 문화재 480
19. 예술단 482
20. 문화 공간 484
21. 체육시설 486
22. 청소년 수련시설 490
23. 언론매체 492
24. 출판, 인쇄 및 기록매체업 현황(산업세분류별) 494
XV. 재정 497
1. 국세징수 498
2. 지방세부담 502
3. 지방세징수 504
4. 예산결산 총괄 508
5. 일반 회계 세입 예산 개요 510
6. 일반회계 세입 결산 514
7. 일반회계 세출 예산 개요 516
8. 일반회계 세출 결산 518
9. 특별회계 예산결산 520
10. 교육비 특별회계 세입결산 522
11. 교육비 특별회계 세출결산 524
12. 시 공유재산 526
XVI. 소득 531
1. 도내 총생산 총괄 532
2. 경제활동별 도내 총샌산(당해년 가격) 534
3. 경제활동별 도내 총샌산(기준년 가격) 536
4. 도내 총생산에 대한 지출(당해년 가격) 538
5. 도내 총생산에 대한 지출(기준년 가격) 540
XVII. 공공행정 및 사법 543
1. 공무원 총괄 544
2. 시 공무원 546
3. 시의회사무국, 직속기관 및 사업소 공무원 548
4. 구청공무원 550
5. 동 공무원 552
6. 소방공무원 554
7. 퇴직사유별 공무원 556
8. 공무원 훈련자 558
9. 관내관공서 및 주요기관 560
10. 민원서류처리 564
11. 범죄발생 및 검거 566
12. 연령별 피의자 568
13. 학력별 피의자 570
14. 소년범죄 572
15. 외국인 범죄 574
16. 화재발생 576
17. 원인별 화재발생 578
18. 장소별 화재발생 580
19. 산불발생 현황 582
20. 소방장비 584
21. 119구급 활동 실적 590
22. 119구조 활동 실적 592
23. 소방대상물현황 594
24. 위험물 제조소 설치현황 596
25. 재난사고 발생 및 피해현황 598
26. 교통사고발생 (경찰서별 자동차) 602
27. 자동차단속 및 처리 604
28. 풍수해발생 608
XVIII. 경기통계 611
1. 토지 지목별 현황 612
2. 시·군별 세대 및 인구(주민등록) 618
3. 읍면동별 세대 및 인구 620
4. 인구동태 652
5. 주요국적별 외국인 등록현황 654
6. 농가 및 농가인구 656
7. 경지면적 658
8. 소유별 임야면적 660
9. 광업 및 제조업 662
10. 상수도 668
11. 상수도관 670
12. 유통업체현황 674
13. 금융기관 678
14. 주택의 종류 682
15. 아파트 건립 684
16. 토지거래 현황 686
17. 도로 690
18. 시군별 자동차등록 694
19. 의료기관 696
20. 건강보험 적용인구 698
21. 국민연금가입자 700
22. 사회복지시설 702
23. 국민기초생활보장 수급자 704
24. 환경오염물질 배출시설 706
25. 쓰레기 수거 708
26. 공공도서관 714
27. 지방세 부담 720
28. 지방세 징수 722
23. 시·군 공무원 726
XIX. 전국통계 729
1. 전국행정구역총괄 730
2. 인구추이 732
3. 연령(5세계급)별 인구 734
4. 주요경제지표 736
5. 경제활동인구 744
6. 산업별취업자 748
7. 직업별 취업자 750
8. 지역별 산업생산·출하·재고지수 752
9. 도시근로자의 가구당 월평균 가계수지 754
10. 도시 가구당 월평균 가계지출 766
11. 생산자 물가지수 774
12. 전도시 소비자 물가지수 788
13. 통합재정수지 794
14. 국내 총샌산에 대한 지출 796
15. 경제활동별 국내총생산 및 국민총소득 798
16. 지역내 총생산 802
17. 수출입총괄 804
18. 주요국별 수출 806
19. 주요국별 수입 812
20. 자동차등록 820
21. 육상이동통신 822
XX. 국제통계 825
1. 국토면적 및 장래인구 826
2. 조출생률 및 조사망률 830
3. 실업률 832
4. 소비자 물가지수 834
5. 생산자 물가지수 835
6. 수출입단가지수 836
7. 무역 838
8. 무역의존도 840
9. 1인당 국민총소득(당해년가격) 842
10. 국내총생산(당해년 가격) 844
11. 국민총소득(당해년 가격) 845
12. 경제성장률(기준년가격 GDP) 846
13. 국제수지(경상수지) 848
14. 남·북한 주요경제지표(2006) 850
XXI. 부록 851
안양시 조직표(본청·사업소) 852
안양시 조직표(구청) 853
역대시장명단 854
역대부시장명단 855
안양시의회 제5대 시의원 주소록 856
온라인 간행물 857
전자책 858
통계정보 이용방법 859
문화재 현황 860
문화유산 안내도 862
문화유산 863
판권기
행정구역 14
1. 토지 15
2. 기후 16
3. 인구 17
4. 세대 18
5. 재정 19
6. 지방세 징수현황 20
7. 차량 현황 21
8. 교육 22
9. 보건 23
10. 시군별 면적 24
[title page etc.]
Acknowledge
City Flag
City Plant
City Flower
City Bird
Brand Mark
The citizen Charter of Anyang City
Song of Anyang Citizen
Information
Statistical Tables
Contents
I. History 33
1. The history of our city(제목없음) 34
II. Land and climate 39
1. Location 41
2. Area and number of administrative units 44
3. Area of land category 46
4. Weather days 52
5. Summary of meteorological data 54
6. Precipitation 56
III. Population 59
1. Population trend 60
2. Households and population by gu,dong(recent year) 62
3. Population, by age(5-year age group) and gender 64
4. Population by marital status (15year old and over) 68
5. Population by age, educational attainment(6years old and over) 70
6. Ordinary households by type of occupancy 74
7. Ordinary households by rooms used 76
8. Vital statistics 78
9. Internal migration 80
9-1. Population migration by month 82
10. Migrants, by place of origin(other provinces⇒Anyang city) 84
10-1. Migration, by place of origin(other provinces→Anyang city) 86
11. Migrants, by place of destination(Anyang⇒other provinces) 92
11-1. Migration by place of destination(Anyang→other provinces) 94
12. Registered foreigners by major nationality 100
IV. Labor 103
1. Labor unions 104
2. Labor unions by industrial federation 106
3. Vocational training 112
4. Labor disputes 114
V. Establishment 117
1. Summary(Summery) of establishments by industry 118
2. Number of establishments and workers by workforce size 120
3. Number of establishments and workers by industry and dong 122
VI. Agriculture, forestry and fishing 127
1. Farm households and population 128
2. Areas of cultivated land 130
3. Production of food grain(polished) 132
4. Rice 134
5. Beans 136
6. Vegetable production 138
7. Fruit production 146
8. Warehouse of government-controlled grains 148
9. National agricultural cooperative federation 150
10. Agricultural machinery holdings 152
11. Supply of chemical fertilizers 154
12. Number of livestock, poultry and feeders 156
13. Infectious livestock diseases by case 160
14. Livestock vaccinated against infectious diseases 162
15. Number of veterinarians 164
16. Inspection of slaughtered livestock 166
17. Number of licensed livestock products by business type 168
18. Area of forest land by ownership 170
19. Area of forest land by forest type 172
20. Growing stock by forest type 174
21. Production of forest products 176
22. Erosion control 178
23. Reforestation by project 180
24. Forest damage 182
25. Certification of environment-friendly farming 184
26. Cultivation of flower 186
VII. Mining and manufacturing and energy 189
1. Mining and manufacturing 190
1-1. Mining and manufacturing by dong 196
2. Mining and manufacturing by division of industry 198
3. Number of establishment and workers by division of industry 200
4. Number of mines by kind 206
5. Petroleum consumption 208
VIII. Electricity·gas and water-supply 211
1. Electricity generation(Ggeneration) 212
2. Electric power consumption by Use 214
3. Electric power consumption by division of industry 216
4. Gas supply 220
5. LNG, consumption by use 222
6. Public water services 224
7. Public water pipe 226
8. Consumption of water supplied 228
9. Charges for water consumption 230
10. Sewage population and distribution rate 232
11. Sewage pipe 234
12. Charges for Use of sewage facilities 236
IX. Trade, banking, insurance and other services 239
1. Distribution stores 240
2. Financial institutions 244
3. Deposits, loans and bills of financial institutions 248
4. Sammaeul funds and credit union federations 250
5. Trading volume of agricultural and fishery products, by wholesale markets 252
6. Overseas market development 254
7. Notification for foreign direct investments 254
8. Chamber of commerce and industry 254
X. Housing & construction 257
1. Type of housing Units 258
2. Hous(e)ing Units by year of construction 260
3. Housing Units by floor space 262
4. Building construction permits 264
5. Construction of apartment 266
6. Land Transactions by Use and purpose 268
7. Areas of restricted development(green belts) 272
8. Specific use area 274
9. Land by purpose 278
10. Parks 280
11. Rivers and streams 282
12. Use of river sites 284
13. Roads 286
14. Road facilities 288
15. Bridges 290
16. Construction machinery and equipments 292
XI. Transportation, tourism & information telecommunications 297
1. Registered motor vehicles 298
2. Transportation of commercial motor vehicles, by type of business 300
3. Parking lot 302
4. Railway transportation 304
5. Registration of tourist service establishments 306
6. Postal service facilities 310
7. Handling of postal matters 312
8. Receipts from postal charges 314
9. Telephone facilities and subscribers 316
10. Administrative communication facilities 318
XII. Health and social security 321
1. Number of medical institutions 322
2. Number of medical personnels employed in medical institutions 324
3. Number of staffs in health centers 326
4. Regulation for illegal medical practices (Medical practitioners etc.) 330
5. Regulation for illegal medical practices (Medical institutions) 332
6. Manufactures and stores of pharmaceutical goods etc. 334
7. Number of licensed food premises by business type 336
8. Number of Licensed sanitary premises by business type 338
9. Vaccinations against major communicable diseases 340
10. Incident of communicable diseases and deaths 342
11. Registered leprosy patients at health centers 346
12. Registered tuberculosis patients at health centers 348
13. Maternal and child health care activities 352
14. Home & visiting health service 354
15. Oral health activities at health centers 356
16. Beneficiaries of health insurance 358
17. Benefits in medical insurance 360
18. Medical treatment activities of the medi(k)cally insured 362
19. Number of national pension insurants 364
20. Paying benefit national pension insurant 366
21. Number of patriots and veterans 368
22. Employment of patriots & veterans, and bereaved families 372
23. Education benefits for patriots & veterans, and their families 374
24. Social welfare institutions and inmates 376
25. Senior leisure service facilities 378
26. Senior home & medical service facilities 380
27. Community senior service facilities 384
28. Basic livelihood security Recipients 386
29. Counseling activities for women 388
30. The state of households headed by child 390
31. Day care centers for children 392
32. Children welfare institutions 394
33. Welfare institutions for the disabled 396
34. Registered disabled persons 398
35. Low-income single parent families 400
36. Cemeteries, crematorium and charnel houses 402
37. Volunteers 404
XIII. Environment 407
1. Environmental pollutant emitting facilities 408
2. Inspection and administrative measures for environmental pollutant emitting facilities 410
3. Air pollutant emission 412
4. Waste collection and disposal 414
5. Sewage & night soil discharge and treatment 420
6. Sewage treatment plants 424
XIV. Education and culture 429
1. Summary of schools 430
2. Kindergartens 432
3. Elementary schools 434
4. Middle schools(national and public) 440
5. Middle schools(private) 444
6. General high schools(national and public) 448
7. General high schools(private) 452
8. Vocational high schools(national and public) 456
9. Vocational high schools(private) 460
10. Junior colleges 464
11. University of education 466
12. Colleges & universities 468
13. Graduate schools 470
14. Other schools 472
15. Enrollments of children at the right age for compulsory education 474
16. Private institute 476
17. Public libraries 478
18. Cultural properties 480
19. Art performing organizations 482
20. Cultural facilities 484
21. Public sports facilities 486
22. Youth facilities 490
23. Mass media 492
24. Publishing, printing and reproduction of recorded media companies (by industrial classes) 494
XV. Public finance 497
1. Collection of national taxes 498
2. Local tax burden 502
3. Collection of local taxes 504
4. Summary of budget and settlement 508
5. Budget revenues of general accounts 510
6. Settled revenues of general accounts 514
7. Budget expenditure of general account 516
8. Settled expenditure of general accounts 518
9. Budget of special accounts 520
10. Settled revenues of special accounts for education 522
11. Settled expenditure of special accounts for education 524
12. Public properties commonly owned by si 526
XVI. Income 531
1. Summary of gross regional domestic product 532
2. Gross regional domestic product by economic activity(at current Prices) 534
3. Gross regional domestic product by economic activity(At 2000 Constant prices) 536
4. Expenditure on GRDP(at current prices) 538
5. Expenditure on GRDP(At 2000 prices) 540
XVII. Public administration and justice 543
1. Summary of governments employees (Authorized) 544
2. Governments ernployees of si 546
3. Government employees of provincial council, direct or affiliated agencies 548
4. Government employees of gu 550
5. Government employees of dong 552
6. Fire-fighting officials 554
7. Government employees by cause of retirement 556
8. Government employees Training by course 558
9. Number of government and public offices, major agencies 560
10. Handing of civil request documents 564
11. Criminal offenses and arrests 566
12. Suspects by age-group 568
13. Suspects by education background 570
14. Juvenile delinquency 572
15. Criminal offences by foreigners 574
16. Fire incidents 576
17. Fire incidents by cause 578
18. Fire incidents by place 580
19. Forest fires 582
20. Fire-fighting equipment 584
21. Performance of EMS activity 590
22. Performance of 119 rescue activity 592
23. Facilities subject to fire-fighting regulation 594
24. Manufactory, stores and agencies of dangerous objedts 596
25. Calamities and damage 598
26. Traffic accidents(automobile) 602
27. Traffic regulation and punishment of violations 604
28. Damage from storms and floods 608
XVIII. Kyonggi statistics 611
1. Area of land category 612
2. Households and population by si & gun 618
3. Households & population eup, myeon & dong 620
4. Vital statistics 652
5. Registered foreigners by major nationality 654
6. Farm households and population 656
7. Area of cultivated land 658
8. Area of forest land by ownership 660
9. Mining and manufacturing 662
10. Public water services 668
11. Public water pipe 670
12. Distribution stores 674
13. Financial institutions 678
14. Type of housing units 682
15. Construction of apartment 684
16. Land transactions by use and purpose 686
17. Roads 690
18. Registered motor vehicles by si and gun 694
19. Number of medical institutions 696
20. Beneficaries of health insurance 698
21. Number of national pension insurants 700
22. Social welfare institutions and inmates 702
23. Basic liveihood security recipients 704
24. Evironmental pollutant emitting faclilities 706
25. Waste collection and disposal 708
26. Public libraries 714
27. Local tax burden 720
28. Collection of local taxes 722
29. Government employees of si·gun 726
XIX. National statistics 729
1. Summary of administrative units 730
2. Population trend 732
3. Population by 5-year age group 734
4. Major economic indicators 736
5. Economically active population 744
6. Employed persons by industry(by 2000 classification) 748
7. Employed persons by occupation(by 2000 classification) 750
8. Industrial production, shipment and inventory by province 752
9. Average monthly income and expenditure per household for urban salary and wage earners' households 754
10. Average monthly expenditures per household in cities 766
11. Producer price indexes 774
12. Consumer price indexes of all cities 788
13. Consolidated central government statistics 794
14. Expenditure on gross domestic product 796
15. Gross domestic product by kind of economic activity and gross national income 798
16. Gross regional domestic product 802
17. Summary of exports and imports 804
18. Exports by major country(destination) 806
19. Imports by major country(origin) 812
20. Number of registered motor vehicles 820
21. Land mobile telecommunications services 822
XX. International statistics 825
1. Surface area & population prospects 826
2. Crude live-birth and crude death rates 830
3. Unemployment rates 832
4. Consumer price indexes 834
5. Producer price indexes 835
6. Exports and imports units values 836
7. External trade 838
8. Trade dependency rates 840
9. Per capita GNI(at currnet prices) 842
10. Gross domestic production(currnet prices) 844
11. Gross national income(currnet prices) 845
12. GDP growth rates(constant prices) 846
13. Balance of payments(current account) 848
14. Major economic indicators of republic of Korea and D.P.R.K(2006) 850
XXI. Appendix 851
List of successive mayor 854
List of successive deputy mayor 855
Status of cultural assests 860
Cultural an inheritance 862
copyright
Adiministrative District 14
1. Land 15
2. Climate 16
3. Population 17
4. HouseHold 18
5. Public Finance 19
6. Collection of local tax 20
7. Status of registered Vehicles 21
8. Education 22
9. Health 23
10. Area by Each Different City & Gun 24