[표제지 등]
발간사
시기
시의나무
시의꽃
시의새
브랜드마크
시민헌장
안양시민의 노래
이용자를 위하여
통계지표
행정구역 13
1. 토지 14
2. 기후 15
3. 인구 16
4. 세대 17
5. 재정 18
6. 지방세 징수현황 19
7. 차량 현황 20
8. 교육 21
9. 보건 22
10. 시군별 면적 23
목차
I. 연혁 31
1. 행정구역의 변천 32
II. 토지 및 기후 37
1. 위치 39
2. 행정구역 42
3. 토지지목별 현황 44
4. 일기일수 50
5. 기상개황 52
6. 강수량 54
III. 인구 57
1. 인구추이 58
2. 구·동별 세대 및 인구 (주민등록) 60
3. 연령(5세 계급) 및 성별 인구 62
4. 혼인 상태별 인구(15세 이상 인구) 68
5. 교육정도별 인구(6세 이상 인구) 70
6. 주택 점유 형태별 가구(일반 가구) 74
7. 사용방수별 가구(일반가구) 76
8. 인구동태 78
9. 인구이동 80
9-1. 월별인구이동 (전입, 전출) 82
10. 주민등록 전입지별 인구이동 (안양시 ← 타시도) 84
10-1. 경기도내 전입지별 인구이동 (안양시 ← 타시군) 86
11. 주민등록 전출지별 인구이동 (안양시 → 타시도) 92
11-1. 경기도내 전출지별 인구이동 (안양시 → 타시군) 94
12. 주요국적별 외국인 등록현황 100
IV. 노동 103
1. 노동조합 104
2. 산업연맹별 노동조합 106
3. 직업훈련현황 112
4. 노사분규 발생현황 114
V. 사업체 117
1. 산업 대분류별 사업체총괄 118
2. 종사자규모별 사업체수 및 종사자수 120
3. 산업별, 동별 사업체수 및 종사자수 122
VI. 농림수산업 127
1. 농가 및 농가인구 128
2. 경지면적 130
3. 식량작물 생산량 (정곡) 132
4. 미곡 134
5. 두류 136
6. 채소류생산량 138
7. 과실류 생산량 146
8. 정부관리양곡(조곡) 보관창고 148
9. 농업협동조합 150
10. 농업용 기계보유 152
11. 비료공급 154
12. 가축사육가구 및 마리 156
13. 가축 전염병 발생 160
14. 가축전염병 예방주사 실적 162
15. 수의사분포 164
16. 도축검사 166
17. 축산물 위생 관계업소 168
18. 소유별 임야면적 170
19. 임상별 산림면적 172
20. 임상별 임목축적 174
21. 임산물 생산량 176
22. 사방사업 178
23. 조림 180
24. 산림피해 182
25. 친환경 농산물 인증 현황 184
26. 화훼류 재배 현황 186
VII. 광업 및 제조업 및 에너지 189
1. 광업 및 제조업 190
1-1. 동별 광업 및 제조업 현황 196
2. 사업체 규모별(중분류별) 광업 및 제조업 198
3. 제조업 중분류별 사업체수 및 종사자수 200
4. 광종별 광구수 208
5. 석유류소비량 210
VIII. 전기, 가스, 수도 213
1. 발전현황 214
2. 용도별 전력사용량 216
3. 제조업 중분류별 전력사용량 218
4. 가스공급량 222
5. 도시가스 이용현황 224
6. 상수도 226
7. 상수도관 228
8. 급수사용량 230
9. 급수사용료부과 232
10. 하수도 인구 및 보급률 234
11. 하수관거 236
12. 하수 사용료 부과 238
IX. 유통·금융·보험 및 기타서비스 241
1. 유통업체 현황 242
2. 금융기관 246
3. 금융기관 예금, 대출 및 어음 250
4. 새마을금고 252
5. 농수산물 도매시장별 유통량 254
6. 해외 시장 개척 추진 실적 256
7. 상공 회의소 현황 256
8. 외국인 직접투자 신고 실적 258
X. 주택·건설 261
1. 주택의 종류 262
2. 건축연도별 주택 264
3. 연건평별 주택 266
4. 건축허가 268
5. 아파트 건립 270
6. 토지거래 현황 272
7. 개발제한구역 276
8. 용도 지역 278
9. 용도 지구 282
10. 공원 284
11. 하천 286
12. 하천 부지 점용 288
13. 도로 290
13-1. 도로(폭원별) 292
14. 도로 시설물 294
15. 교량 296
16. 건설장비 298
XI. 교통·관광 및 정보통신 303
1. 자동차등록 304
2. 영업용자동차 업종별 수송 306
3. 주차장 308
4. 철도수송 310
5. 관광사업체 등록 312
6. 우편시설 316
7. 우편물취급 318
8. 우편요금수입 320
9. 전화시설 및 가입자수 322
10. 행정 전산장비 보유 324
XII. 보건 및 사회보장 327
1. 의료기관 328
2. 의료기관종사 의료인력 330
3. 보건소인력 332
4. 부정의료업자(의료인) 단속실적 336
5. 부정의료업자(의료기관) 단속실적 338
6. 의약품 등 제조업소 및 판매업소 340
7. 식품위생 관계업소 342
8. 공중위생관계업소 344
9. 예방접종 346
10. 법정 전염병 발생 및 사망 348
11. 한센병보건소등록 352
12. 결핵환자 등록현황 354
13. 모자보건 사업실적 358
14. 방문 간호 사업 실적 360
15. 보건소 구강보건 사업실적 362
15-1. 건강생활 실천교육 364
15-2. 성인병예방 및 관리교육 364
16. 건강보험 적용 인구 366
17. 건강보험 급여 368
18. 건강보험 대상자 진료실적 370
19. 국민연금 가입자 372
20. 국민연금 급여 지급 현황 374
21. 국가 보훈 대상자 376
22. 국가 보훈 대상자 취업 380
23. 국가보훈대상자·자녀취학 382
24. 사회 복지 시설 384
25. 노인 여가 복지 시설 386
26. 노인주거·의료복지시설 388
27. 재가 노인 복지 시설 392
28. 국민기초생활보장 수급자 394
29. 여성 폭력 상담 396
30. 소년·소녀 가정 현황 398
31. 보육시설 400
32. 아동 복지 시설 402
33. 장애인 복지시설 404
34. 장애인 등록현황 406
35. 저소득 모·부자가정 408
36. 묘지 및 납골시설 410
37. 자원 봉사자 현황 412
XIII. 환경 415
1. 환경오염물질 배출시설 416
2. 환경오염 배출시설 단속 및 행정조치 418
3. 대기오염 420
4. 쓰레기수거 422
5. 하수 및 분뇨 발생량 및 처리현황 428
6. 하수 종말 처리장 432
XIV. 교육 및 문화 437
1. 학교 총 개황 438
2. 유치원 440
3. 초등학교 442
4. 중학교 (국·공립) 448
5. 중학교 (사립) 452
6. 일반계 고등학교 (국·공립) 456
7. 일반계 고등학교 (사립) 460
8. 전문계 고등학교 (국·공립) 464
9. 전문계 고등학교 (사립) 468
10. 전문대학 472
11. 교육 대학교 474
12. 대학(교) 476
13. 대학원 478
14. 특수학교 480
15. 적령아동취학 482
16. 사설 학원 및 독서실 484
17. 공공도서관 486
18. 문화재 488
19. 예술단 490
20. 문화공간 492
21. 체육시설 494
22. 청소년 수련시설 498
23. 언론매체 500
24. 출판, 오디오물 출판 및 원판 녹음업 현황(산업세분류별) 502
XV. 재정 505
1. 국세징수 506
2. 지방세부담 510
3. 지방세징수 512
4. 예산결산 총괄 516
5. 일반 회계 세입 예산개요 518
6. 일반회계 세입결산 522
7. 일반회계 세출 예산개요 524
8. 일반회계 세출결산 526
9. 특별회계 예산결산 528
10. 교육비 특별회계 세입결산 530
11. 교육비 특별회계 세출결산 532
12. 공유재산 534
XVI. 소득 539
1. 도내 총생산 총괄 540
2. 경제활동별 도내 총생산(당해년가격) 542
3. 경제활동별 도내 총생산(기준년가격) 544
4. 도내 총생산에 대한 지출(당해년가격) 546
5. 도내 총생산에 대한 지출(기준년가격) 548
XVII. 공공행정 및 사법 551
1. 공무원 총괄 552
2. 시본청 공무원 554
3. 시의회사무국, 직속기관 및 사업소 공무원 556
4. 구청공무원 558
5. 동 공무원 560
6. 소방공무원 562
7. 퇴직사유별 공무원 564
8. 공무원 훈련자 566
9. 관내관공서 및 주요기관 568
10. 민원서류처리 572
11. 범죄발생 및 검거 574
12. 연령별 피의자 576
13. 학력별 피의자 578
14. 소년범죄 580
15. 외국인범죄 582
16. 화재발생 584
17. 원인별 화재발생 586
18. 장소별 화재발생 588
19. 산불발생 현황 590
20. 소방장비 592
21. 119 구급 활동 실적 598
22. 119 구조 활동 실적 600
23. 소방대상물현황 602
24. 위험물 제조소 설치현황 604
25. 재난사고 발생 및 피해현황 606
26. 교통사고발생 (자동차) 610
27. 자동차단속 및 처리 612
28. 풍수해발생 616
XVIII. 경기통계 619
1. 토지 지목별 현황 620
2. 시·군별 세대 및 인구(주민등록) 626
3. 읍면동별 세대 및 인구 628
4. 인구동태 660
5. 주요국적별 외국인 등록현황 662
6. 농가 및 농가인구 664
7. 경지면적 666
8. 소유별 임야면적 668
9. 광업 및 제조업 670
10. 상수도 676
11. 상수도관 678
12. 유통업체현황 682
13. 금융기관 686
14. 주택의 종류 690
15. 아파트 건립 692
16. 토지거래 현황 694
17. 도로 698
18. 시군별 자동차등록 702
19. 의료기관 704
20. 건강보험 적용인구 706
21. 국민연금가입자 708
22. 사회복지시설 710
23. 국민기초생활보장 수급자 712
24. 환경오염물질 배출시설 714
25. 쓰레기 수거 716
26. 공공도서관 722
27. 지방세 부담 728
28. 지방세 징수 730
29. 시·군 공무원 734
XIX. 전국통계 737
1. 전국행정구역총괄 738
2. 인구추이 740
3. 연령(5세계급)별 인구 742
4. 주요경제지표 744
5. 경제활동인구 752
6. 산업별취업자 756
7. 직업별 취업자 758
8. 지역별 산업생산·출하·재고지수 760
9. 도시근로자의 가구당 월평균 가계수지 762
10. 도시 가구당 월평균 가계지출 774
11. 생산자 물가지수 782
12. 전도시 소비자 물가지수 794
13. 통합재정수지 800
14. 국내 총생산에 대한 지출 802
15. 경제활동별 국내총생산 및 국민총소득 804
16. 지역내 총생산 808
17. 수출입총괄 810
18. 주요국별 수출 812
19. 주요국별 수입 818
20. 자동차등록 826
21. 육상이동통신 828
XX. 국제통계 831
1. 국토면적 및 장래인구 832
2. 조출생률 및 조사망률 836
3. 실업률 838
4. 소비자 물가지수 840
5. 생산자 물가지수 841
6. 수출입단가지수 842
7. 무역 844
8. 무역의존도 846
9. 1인당 국민총소득(당해년가격) 848
10. 국내총생산(당해년 가격) 850
11. 국민총소득(당해년 가격) 851
12. 경제성장률(기준년가격 GDP) 852
13. 국제수지(경상수지) 854
14. 남·북한 주요경제지표(2007) 856
XXI. 부록 857
기구표 858
역대시장명단 860
역대부시장명단 861
안양시의회 제5대 시의원 주소록[개인신상정보 삭제] 862
문화재현황 863
문화유산 안내도 865
판권기 869
[title page etc.]
City Flag
City Plant
City Flower
City Bird
Brand Mark
The citizen Charter of Anyang City
Song of Anyang Citizen
Information
Statistical Tables
Administrative District 13
1. Land 14
2. Climate 15
3. Population 16
4. HouseHold 17
5. Public Finance 18
6. Collection of local tax 19
7. Status of registered Vehicles 20
8. Education 21
9. Health 22
10. Area Of Each City & County 23
Contents
I. History 31
1. The History of Our City 32
II. Land and Climate 37
1. Location 39
2. Area and Number of Administrative Units 42
3. Area of Land Category 44
4. Weather Days 50
5. Summary of Meteorological Data 52
6. Precipitation 54
III. Population 57
1. Population Trend 58
2. Households and Population by Gu, Dong(Resident Registration) 60
3. Population by Age(5-year Age Group)and Gender 62
4. Population by Marital Status(15 years(year) old and over) 68
5. Population by Educational Attainment(6 years old and over) 70
6. Ordinary Households by Type of Occupancy 74
7. Ordinary Households by Rooms used 76
8. Vital Statistics 78
9. Internal Migration 80
9-1. Population Migration by Month 82
10. Migrants, by Place of Origin(Other provinces → Anyang City) 84
10-1. Migration, by Place of Origin(Other provinces → Anyang City) 86
11. Migrants, by Place of Destination(Anyang → Other provinces) 92
11-1. Migration, by Place of Destination (Anyang → Other provinces) 94
12. Registered Foreigners by Major Nationality 100
IV. Labor 103
1. Labor Unions 104
2. Labor Unions by Industrial Federation 106
3. Vocational Training 112
4. Labor Disputes 114
V. Establishment 117
1. Summary of Establishments by Industry 118
2. Number of Establishments and Workers by Workforce Size 120
3. Number of Establishments and Workers by Industry and Dong 122
VI. Agriculture, Forestry and Fishing 127
1. Farm Households and Population 128
2. Area of Cultivated Land 130
3. Production of food grain(Polished) 132
4. Rice 134
5. Beans 136
6. Vegetable Production 138
7. Fruit Production 146
8. Warehouse of Government-controlled Grains 148
9. National Agricultural Cooperative Federation 150
10. Agricultural Machinery Holdings 152
11. Supply of Chemical Fertilizers 154
12. Number of Livestock, Poultry and Feeders 156
13. Infectious Livestock Diseases By Case 160
14. Livestock Vaccinated Against Infectious Diseases 162
15. Number of Veterinarians 164
16. Inspection of Slaughtered Livestock 166
17. Number of Licensed Livestock Products premised by Business Type 168
18. Area of Forest Land by Ownership 170
19. Area of Forest Land by Forest Type 172
20. Growing Stock by Forest Type 174
21. Production of Forest Products 176
22. Erosion Control 178
23. Reforestation by Project 180
24. Forest Damage 182
25. Certification of Environment-friendly farming 184
26. Cultivation of Flower 186
VII. Mining and Manufacturing and Energy 189
1. Mining and Manufacturing 190
1-1. Mining and Manufacturing by Dong 196
2. Mining and Manufacturing by Division of Industry 198
3. Number of establishments & workers, by division of industry 200
4. Number of mines by Kind 208
5. Petroleum Consumption 210
VIII. Electricity·Gas and Water-Supply 213
1. Electricity Generation 214
2. Electric Power Consumption by Use 216
3. Electric Power Consumption by Division of Industry 218
4. Gas Supply 222
5. LNG Consumption by Use 224
6. Public Water Services 226
7. Public Water Pipe 228
8. Consumption of Water Supplied 230
9. Charges for Water Consumption 232
10. Sewage Population and Distribution rate 234
11. Sewage Pipe 236
12. Charges for Use of Sewage Facilities 238
IX. Trade, Banking, Insurance and other services 241
1. Distribution Stores 242
2. Financial Institutions 246
3. Deposits, Loans and Bills of Financial Institutions 250
4. Saemaeul Funds and Credit union federations 252
5. Trading volume of agricultural and fishery Products, by Wholesale Markets 254
6. Overseas Market Development 256
7. Chamber of Commerce and Industry 256
8. Notification for foreign direct investments 258
X. Housing and Construction 261
1. Type of Housing Units 262
2. Housing Units by Year of Construction 264
3. Housing Units by Floor Space 266
4. Building Construction Permits 268
5. Construction of Apartment 270
6. Land Transactions by Use and Purpose 272
7. Areas of Restricted Development(Green belts) 276
8. Specific Use Area 278
9. Land by Purpose 282
10. Parks 284
11. Rivers and Streams 286
12. Use of River Sites 288
13. Roads 290
13-1. Roads (by size) 292
14. Road Facilities 294
15. Bridges 296
16. Construction Machinery and Equipments 298
XI. Transportation, Tourism and Information Telecommunications 303
1. Registered Motor Vehicles 304
2. Transportation of Commercial Motor Vehicles, by Type of Business 306
3. Parking Lot 308
4. Railway Transportation 310
5. Registration of Tourist Service Establishments 312
6. Postal Service Facilities 316
7. Handling of Postal Matters 318
8. Receipts from Postal Charges 320
9. Telephone Facilities and Subscribers 322
10. Administrative Communication Facilities 324
XII. Health and Social Security 327
1. Number of Medical Institutions 328
2. Number of Medical Personnels Employed in Medical Institutions 330
3. Number of Staffs in Health Centers 332
4. Regulation for Illegal Medical Practices(Medical practitioners Etc.) 336
5. Regulation for Illegal Medical Practices(Medical institutions) 338
6. Manufactures and Stores of Pharmaceutical Goods etc. 340
7. Number of Licensed Food Premises, by Business Type 342
8. Number of Licensed Sanitary Premises, by Business Type 344
9. Vaccinations Against Major Communicable Diseases 346
10. Incidents of Communicable Diseases and Deaths 348
11. Registered Leprosy Patients at Health Centers 352
12. Registered Tuberculosis Patients 354
13. Maternal and Child Health Care Activities 358
14. Home & Visiting Health Service 360
15. Oral Health Activities at Health Centers 362
15-1. Health life practice 364
15-2. Adult disease prevention 364
16. Beneficiaries of Health Insurance 366
17. Benefits in Medical Insurance 368
18. Medical Treatment Activities of The Medically Insured 370
19. Number of National Pension Insurants 372
20. Paying Benefit National Pension Insurant 374
21. Number of Patriots and Veterans 376
22. Employment of Patriots & Veterans, and Bereaved Families 380
23. Educational Benefits for Patriots & Veterans, and Their Families 382
24. Social Welfare Institutions and Inmates 384
25. Senior Leisure Service Facilities 386
26. Senior Home & Medical Service Facilities 388
27. Community Senior Service Facilities 392
28. Basic Livelihood Security Recipients 394
29. Counseling Activities for Women 396
30. The state Households Headed By Child 398
31. Day Care Centers for Children 400
32. Children Welfare Institutions 402
33. Welfare Institution for The Disabled 404
34. Registered Disabled Persons 406
35. Low-income Single Parent Families 408
36. Cemeteries, Crematorium and Charnel Houses 410
37. Volunteers 412
XIII. Environment 415
1. Environmental Pollutant Emitting Facilities 416
2. Inspection & Administrative Measures for Environmental Pollutant Emitting Facilities 418
3. Air Pollutant Emission 420
4. Waste Collection and Disposal 422
5. Sewage & Night Soil Discharge and Treatment 428
6. Sewage Treatment Plants 432
XIV. Education and Culture 437
1. Summary of Schools 438
2. Kindergartens 440
3. Elementary Schools 442
4. Middle Schools (National and Public) 448
5. Middle Schools (Private) 452
6. General High Schools (National and Public) 456
7. General High Schools (Private) 460
8. Vocational High Schools (National and Public) 464
9. Vocational High Schools (Private) 468
10. Junior Colleges 472
11. University of Education 474
12. Colleges & Universities 476
13. Graduate Schools 478
14. Special school 480
15. Enrollments of Children at the Right Age for Compulsory Education 482
16. Private Institute and Reading Room 484
17. Public Libraries 486
18. Cultural Properties 488
19. Art Performing Organizations 490
20. Cultural Facilities 492
21. Public Sports Facilities 494
22. Youth Facilities 498
23. Mass Media 500
24. Publishing, audio publishing and original master recordings(by industrial classes) 502
XV. Public Finance 505
1. Collection of National Taxes 506
2. Local Tax Burden 510
3. Collection of Local Taxes 512
4. Summary of Budget and Settlement 516
5. Budget Revenues of General Accounts 518
6. Settled Revenues of General Accounts 522
7. Budget Expenditure of General Accounts 524
8. Settled Expenditure of General Accounts 526
9. Budget of Special Accounts 528
10. Settled Revenues of Special Accounts for Education 530
11. Settled Expenditure of Special Accounts for Education 532
12. Public Properties Commonly Owned 534
XVI. Income 539
1. Summary of gross regional domestic product 540
2. Gross regional domestic product by economic activity(at current prices) 542
3. Gross regional domestic product by economic activity(at 2000 constant prices) 544
4. Expenditure on GRDP(at current prices) 546
5. Expenditure on GRDP(at 2000 prices) 548
XVII. Public Administration and Justice 551
1. Summary of Governments Employees(Authorized) 552
2. Government Employees of Head Office 554
3. Government Employees of a City Assembly, Direct or Affiliated Agencies 556
4. Government Employees of Gu 558
5. Government Employees of Dong 560
6. Fire-fighting Officials 562
7. Government Employees by Cause of Retirement 564
8. Government Employees Training by Course 566
9. Number of Government & Public Offices, and Major Agencies 568
10. Handling of Civil Request Documents 572
11. Criminal Offenses and Arrests 574
12. Suspects by Age-Group 576
13. Suspects by Education Background 578
14. Juvenile Delinquency 580
15. Criminal Offences by Foreigners 582
16. Fire Incidents 584
17. Fire Incidents by Cause 586
18. Fire Incidents by Place 588
19. Forest Fires 590
20. Fire-fighting Equipment 592
21. Performance of EMS Activity 598
22. Performance of 119 Rescue activity 600
23. Facilities Subject to Fire-fighting Regulation 602
24. Manufactory, Stores and Agencies of Dangerous Objects 604
25. Calamities and Damage 606
26. Traffic Accidents(Automobile) 610
27. Traffic Regulation and Punishment of Violations 612
28. Damages from Storms and Floods 616
XVIII. Kyonggi Statistics 619
1. Area of land category 620
2. Households and population by si & gun(resident registration) 626
3. Households & population by eup, myeon & dong 628
4. Vital statistics 660
5. Registered foreigners by major nationality 662
6. Farm households and population 664
7. Area of cultivated land 666
8. Area of forest land by ownership 668
9. Mining and manufacturing 670
10. Public water services 676
11. Public water pipe 678
12. Distribution Stores 682
13. Financial institutions 686
14. Type of housing units 690
15. Construction of apartment 692
16. Land transactions by use and purpose 694
17. Roads 698
18. Registered motor vehicles by si and gun 702
19. Number of medical institutions 704
20. Beneficiaries of health insurance 706
21. Number of national pension insurants 708
22. Social welfare institutions and inmates 710
23. Basic livelihood security recipients 712
24. Environmental pollutant emitting facilities 714
25. Waste collection and disposal 716
26. Public libraries 722
27. Local tax burden 728
28. Collection of local taxes 730
29. Government employees of si·gun 734
XIX. National Statistics 737
1. Summary of administrative units 738
2. Population trend 740
3. Population by 5-year age group 742
4. Major economic indicators 744
5. Economically active population 752
6. Employed persons by industry(by 2000 classification) 756
7. Employed persons by occupation(by 2000 classification) 758
8. Industrial production, shipment and inventory by province 760
9. Average monthly income and expenditure per household for urban salary and wage earners' households 762
10. Average monthly expenditures per household in cities 774
11. Producer price indexes 782
12. Consumer price indexes of all cities 794
13. Consolidated central government statistics 800
14. Expenditure on gross domestic product 802
15. Gross domestic product by kind of economic activity and gross national income 804
16. Gross regional domestic product 808
17. Summary of exports and imports 810
18. Exports by major country(destination) 812
19. Imports by major country(origin) 818
20. Number of registered motor vehicles 826
21. Land mobile telecommunications services 828
XX. International Statistics 831
1. Surface area & population prospects 832
2. Crude live-birth and crude death rates 836
3. Unemployment rates 838
4. Consumer price indexes 840
5. Producer price indexes 841
6. Exports and imports units values 842
7. External trade 844
8. Trade dependency rates 846
9. Per capita GNI(at current prices) 848
10. Gross domestic production(current prices) 850
11. Gross national income (current prices) 851
12. GDP growth rates(constant prices) 852
13. Balance of payments(current account) 854
14. Major economic indicators of republic of Korea and D.P.R.K(2007) 856
XXI. Appendix 857
List of Successive Mayor 860
List of Successive Deputy Mayor 861
안양시의회 제5대 시의원 주소록 862
Status of Cultural Assets 863
Cultural an Inheritance 865
copyright 869