표제지
2009년도 구정운영 기본방향
용산구 캐릭터
용산구의 상징
용산구 행정서비스 헌장
이용자를 위하여
도표로 본 통계
구민의 생활 11
행정구역 12
토지 및 기후 13
인구 및 세대 14
산업 16
주택 18
교통 19
보건 20
사회보장 21
교육 22
재정 23
화재 24
목차
I. 연혁 36
1. 용산구의 연혁 36
2. 지역특성 38
II. 토지 및 기후 39
1. 위치 40
2. 행정구역 41
3. 토지지목별 현황 42
4. 일기일수 44
5. 기상개황 46
III. 인구 49
1. 인구추이 50
2. 구별 세대 및 인구 52
3. 동별 세대 및 인구 (주민등록) 56
4. 주택점유형태별 가구(일반가구) 58
5. 사용방수별 가구(일반가구) 59
6. 연령(5세 계급) 및 성별 인구 60
7. 혼인상태별 인구(15세 이상 인구) 64
8. 교육정도별 인구(6세 이상 인구) 66
9. 인구동태 70
10. 인구이동 72
10-1. 동별 인구이동 76
11. 통근·통학 및 주간인구(12세 이상) 80
12. 상주(야간)·주간인구 (12세 이상) 81
13. 주요국적별 외국인 등록현황 82
14. 구별 외국인과의 혼인 86
IV. 노동 및 사업체 87
1. 구별 노동조합 88
2. 산업연맹별 노동조합 92
3. 산업대분류별 사업체총괄 96
4. 종사자규모별 사업체수 및 종사자수 100
5. 산업별 사업체수 및 종사자수 102
V. 광업·제조업 107
1. 수의사 현황 108
2. 소유별 임야면적 108
3. 임상별 산림면적 109
4. 광업 및 제조업 110
5. 제조업 중분류별 사업체 및 종사자수 111
VI. 가스 및 상·하수도 113
1. 도시가스 이용현황 114
2. 상수도 115
3. 상수도관 116
4. 급수 사용량 117
5. 급수사용료 부과 117
6. 하수도 인구 및 보급률 118
7. 하수사용료 부과 119
8. 하수관거 120
VII. 유통·금융 및 무역수지 121
1. 유통업체 현황 122
2. 새마을금고 및 신용협동조합 125
3. 금융기관 126
4. 구별 수·출입 통관실적 128
5. 월별 수·출입 통관실적 129
6. 수출실적 130
7. 수입실적 132
VIII. 주택·건설 135
1. 주택현황 및 보급률 136
2. 건축연도별 주택 137
3. 연건평별 주택 138
4. 건축허가 139
5. 아파트 건립 143
6. 주택재개발 사업 추진실적 144
7. 기존 무허가건물 정리 145
8. 토지거래 허가 145
9. 토지거래 현황 146
10. 용도지역 148
11. 공원 150
12. 하천부지 점용 151
13. 도로 152
13-1. 폭원별 도로현황 153
14. 도로시설물 154
15. 교량 155
IX. 교통·관광 및 정보통신 157
1. 자동차 등록 158
1-1. 구별 자동차 등록 160
2. 주차장 164
3. 관광사업체 등록 166
4. 우편시설 168
5. 우편물 취급 170
6. 우편요금 수입 170
7. 행정전산장비 보유 172
X. 보건 175
1. 의료기관 176
2. 의료기관 종사 의료인력 178
3. 보건소 인력 179
4. 부정의료업자 단속실적(의료인 등) 180
4-1. 부정의료업자 단속실적(의료기관) 181
5. 의약품 등 제조업소 및 판매업소 182
6. 식품위생관계업소 184
7. 공중위생관계업소 186
8. 예방 접종 188
9. 한센병 보건소 등록 189
10. 결핵환자 현황 190
11. 법정전염병 발생 및 사망 192
12. 보건소 구강보건사업실적 194
13. 모자보건사업 실적 195
14. 방문간호사업 실적 196
15. 보건교육실적 (건강생활실천 교육) 197
15-1. 보건교육실적 (성인병예방 및 관리교육) 197
XI. 사회보장 199
1. 국민연금 가입자 200
2. 사회복지시설 201
3. 국민연금 급여 지급현황 202
4. 국가보훈대상자 203
5. 국가보훈대상자 취업 204
6. 국가보훈대상자·자녀취학 204
7. 노인여가 복지시설 206
8. 노인주거·의료복지시설 207
9. 재가노인복지시설 208
10. 국민기초생활보장 수급자 209
11. 여성 복지시설 210
12. 아동 복지시설 211
13. 소년·소녀 가정현황 212
14. 보육시설 214
15. 장애인 복지시설 216
16. 장애인등록 현황 217
17. 저소득 모·부자가정 218
XII. 환경 219
1. 환경오염물질 배출시설 220
2. 환경오염배출시설 단속 및 행정조치 220
3. 폐기물 수거 222
4. 하수 및 분뇨발생량 및 처리현황 224
XIII. 교육 및 문화 225
1. 학교 총 개황 226
2. 유치원 228
3. 초등학교 229
4. 중학교(국.공립) 230
5. 중학교(사립) 231
6. 일반계 고등학교(국.공립) 232
7. 일반계 고등학교(사립) 233
8. 전문계 고등학교(국.공립) 234
9. 전문계 고등학교(사립) 235
10. 대학원 236
11. 적령아동 취학 237
12. 사설학원 및 독서실 238
13. 문화재 239
14. 문화공간 240
15. 체육시설 242
16. 청소년 수련시설 242
17. 언론매체 244
18. 출판, 오디오물 출판 및 원판 녹음업 현황(산업세분류별) 245
XIV. 재정 247
1. 지방세 부담 248
2. 지방세 징수 250
3. 예산결산 총괄 252
4. 일반회계 세입예산 개요 253
5. 일반회계 세입결산 254
6. 일반회계 세출예산 개요 255
7. 일반회계 세출결산 255
8. 특별회계 예산개요 256
9. 특별회계 예산결산 256
10. 공유재산 257
XV. 공공행정 및 사법 259
1. 공무원 총괄 (정원) 260
2. 동 공무원(정원) 261
3. 퇴직사유별 공무원 262
4. 관내관공서 및 주요기관 264
5. 민원서류 처리 266
6. 여권 발급 267
7. 화재 발생 268
8. 발화요인별 화재발생 270
9. 장소별 화재발생 272
10. 119 구급활동실적 274
11. 119 구조활동 실적 276
12. 풍수해 발생 277
13. 소방대상물 현황 278
XVI. 시정통계 279
1. 경제활동인구 총괄 280
2. 노사분규 발생 현황 281
3. 석유류 소비량 282
4. 정수장별 상수도 시설용량 및 생산실적 284
5. 소비자 물가지수 286
6. 도심 지점별 교통량 294
7. 시계 지점별 교통량 296
8. 지하철 수송 298
9. 철도 수송 300
10. 헌혈사업 실적 302
11. 건강보험 대상자 진료실적 304
12. 수질 현황 305
13. 교통사고발생 (자동차) 311
14. 범죄 발생 및 검거 312
15. 서울 전가구의 가구당 월평균 가계수지 314
부록 323
1. 계량단위 환산표 324
2. 동주민센터 위치 및 관할구역 326
3. 국내 자매도시 327
4. 해외 자매도시 328
5. 관내 대사관 현황 329
판권기 331
Title Page
Explanatory Notes
Contents
I. Historical sketch 35
1. History of Yongsan 36
2. Regional Characteristics 38
II. Land and climate 39
1. Location 40
2. Area and Number of Administrative Units 41
3. Area of Land Category 42
4. Weather Days 44
5. Summary of Meteorological Data 46
III. Population 49
1. Population Trend 50
2. Households and Population by Gu(Resident Registration) 52
3. Households and Population by Dong(Resident Registration) 56
4. Ordinary Households by Type of Occupancy 58
5. Ordinary Households by Rooms Used 59
6. Population by Age(5-year age Group)and Gender 60
7. Population by Marital Status(15 years old & over) 64
8. Population by Educational Attainment(6 years old and over) 66
9. Vital Statistics 70
10. Internal Migration 72
10-1. Migration by Dong 76
11. Commuting workers, Students and Daytime Population(12 Years Old and Over) 80
12. Resident and Daytime Population by Administrative District (12 years or older) 81
13. Registered Foreigners by Major Nationality 82
14. Marriage with Foreigners (Distinction) 86
IV. Labor(Lobor) and establishment 87
1. Labor Unions by Gu 88
2. Labor Unions by Industrial Federation 92
3. Summary of Establishments by Industry 96
4. Number of Establishments and Workers by Workforce Size 100
5. Number of Establishments and Workers by Industry 102
V. Mining and manufacturing 107
1. Number of Veterinarians 108
2. Area of Forest Land by Ownership 108
3. Area of Forest Land by Forest Type 109
4. Mining and Manufacturing 110
5. Number of Establishment and Workers by Division of Industry 111
VI. Gas and water-supply 113
1. LNG Consumption by Use 114
2. Public Water Services 115
3. Public Water Pipe 116
4. Water Consumption 117
5. Water Consumption Charges 117
6. Sewage Population(Polulation) and Distribution rate 118
7. Charges for Use of Sewage Facilities 119
8. Sewage Pipe 120
VII. Trade, banking and trade balance 121
1. Retail Business 122
2. Saemaeul Funds and Credit Union Federations 125
3. Financial Institutions 126
4. Exports and Imports Cleared by Gu 128
5. Exports and Imports Cleared by Month 129
6. Exports 130
7. Imports 132
VIII. Housing and construction 135
1. Type of Housing Units 136
2. Housing Units by Year of Construction 137
3. Housing Units by Floor Space 138
4. Building Construction Permits 139
5. Construction of Apartment 143
6. Housing Redevelopment 144
7. Disposal of Old Illegal Buildings 145
8. Permits of Land Transaction 145
9. Land Transactions by Use and Purpose 146
10. Specific Use Area 148
11. Parks 150
12. Use of River Sites 151
13. Roads 152
13-1. Roads (by Size) 153
14. Road Facilities 154
15. Bridges 155
IX. Transportation, tourism & information telecommunications 157
1. Registered Motor Vehicles 158
1-1. Registered Motor Vehicles by Gu 160
2. Parking Lot 164
3. Registration of Tourist Service Establishments 166
4. Postal Service Facilities 168
5. Handling of Postal Matters 170
6. Receipts from Postal Charges 170
7. Administrative Communication Facilities 172
X. Health 175
1. Number of Medical Institutions 176
2. Number of Medical Personnels Employed in Medical Institutions 178
3. Number of Staffs in Health Centers 179
4. Control of Illegal Medical Practices (Medical Practitioners etc.) 180
4-1. Control of Illegal Medical Practices(Medical Institutions) 181
5. Manufactures and Stores of Pharmaceutical Goods etc. 182
6. Number of Licensed Food Premises, by Business Type 184
7. Number of Licensed Sanitary Premises, by Business Type 186
8. Vaccinations against Major Communicable Diseases 188
9. Registered Leprosy Patients at Health Centers 189
10. Registered Tuberculosis Patients 190
11. Incidents of Communicable Diseases and Deaths 192
12. Oral health activities at health centers 194
13. Maternal and Child Health care Activities 195
14. Home Visiting Health Service 196
15. Health Education (Health Life Practice) 197
15-1. Health Education (Adult Disease Prevention) 197
XI. Social security 199
1. Number of National Pension Insurant 200
2. Social Welfare Institutions and Inmates 201
3. Paying Benefits in National Pension Insures 202
4. Number of Patriots and Veterans 203
5. Employment of Patriots & Veterans, and Bereaved Families 204
6. Educational Benefits for Patriots & Veterans, and Their Families 204
7. Leisure Service Facilities for Seniors 206
8. Senior Home & Medical Service Facilities 207
9. Community Senior Service Facilities 208
10. Basic Livelihood Security Recipients 209
11. Women's Welfare Institutions 210
12. Children Welfare Institutions 211
13. The State of Households Headed by Child 212
14. Day Care Centers for Children 214
15. Welfare Institutions for the Disabled 216
16. Registered Disabled Persons 217
17. Low-income Single Parent Families 218
XII. Environment 219
1. Environmental Pollutant Emitting Facilities 220
2. Inspection and Administrative Measures for Environmental Pollutant Emitting Facilities 220
3. Waste Collection and Disposal 222
4. Sewage & Night Soil Discharge and Treatment 224
XIII. Education and culture 225
1. Summary of Schools 226
2. Kindergartens 228
3. Elementary Schools 229
4. Middle Schools(National and Public) 230
5. Middle Schools(Private) 231
6. General High Schools(National and Public) 232
7. General High Schools(Private) 233
8. Vocational High Schools(National and Public) 234
9. Vocational High Schools(Private) 235
10. Graduate Schools 236
11. Enrollments of Children at the Right Age for Compulsory Education 237
12. Private Institute and Reading Room 238
13. Cultural Properties 239
14. Cultural Facilities 240
15. Public Sports Facilities 242
16. Youth Facilities 242
17. Mass Media 244
18. Publishing, Audio publishing and Original master Recordings (by Industrial classes) 245
XIV. Public finance 247
1. Local Tax Burden 248
2. Collection of Local Taxes 250
3. Summary of Budget and Settlement 252
4. Budget Revenues of General Accounts 253
5. Settled Revenues of General Accounts 254
6. Budget Expenditure of General Accounts 255
7. Settled Expenditure of General Accounts 255
8. Budget of Special Accounts 256
9. Settled Budget of Special Accounts 256
10. Public Properties 257
XV. Public administration and justice 259
1. Government Employees of Gu Office (Authorized) 260
2. Government Employees of Dong Office (Authorized) 261
3. Government Employees by Cause of Retirement 262
4. Number of Government & Public Offices, and Major Agencies 264
5. Handling of Civil Request Document 266
6. Passport Issues 267
7. Fire Incidents 268
8. Fire Incidents by Cause 270
9. Fire Incidents by Place 272
10. Performance of EMS Activity 274
11. Performance of 119 Rescue Activity 276
12. Damage from Storms and Floods 277
13. Facilities Subject to Fire-fighting Regulation 278
XVI. Seoul city statistics 279
1. Economically Active Population 280
2. Labor Disputes 281
3. Petroleum Consumption 282
4. Waterworks Capacity and Output, by Filtration Plant 284
5. Consumer Price Indices 286
6. Traffic Volume at Selected Downtown Areas 294
7. Traffic Volume at Selected(Seleted) Bordering Areas 296
8. Subway Passenger Transportation 298
9. Railway Transportation 300
10. Blood Donation Activities 302
11. Medical Treatment Activities of The Medically Insured 304
12. Water Pollution by Rivers 305
13. Traffic Accidents (Automobile) 311
14. Criminal Offenses and Arrests 312
15. Monthly Income and Expenditure per Household for All Households of Seoul 314
Appendix 323
1. Weights and Measures 324
copyright 331