표제지
북구의 상징물
부산광역시 북구 슬로건
구민헌장
발간사 / 이성식
Publication Address / Lee Seong-sik
이용자를 위하여(Explanatory Notes)
도표로 본 통계(Statistics in Charts)
목차
I. 연혁 29
1. 행정구역 및 기구변천 31
2. 지세 및 지역 특수성 40
II. 토지 및 기후 43
1. 위치 45
2. 행정구역 46
3. 토지지목별 현황 47
4. 일기일수 51
5. 기상개황 52
III. 인구 55
1. 인구추이 57
2. 동별 세대 및 인구 58
3. 연령(5세 계급) 및 성별 인구 59
4. 인구동태 60
5. 인구이동 61
6. 동별·국적별 외국인등록 현황 62
IV. 농림수산 및 축산 65
1. 수의사 현황 67
2. 가축전염병 발생 68
3. 가축전염병 예방주사 실적 68
4. 축산물 위생관계업소 69
5. 조림 69
6. 소유별 임야면적 70
7. 임상별 산림면적 70
8. 산림피해 71
9. 어선보유 71
V. 사업체 및 유통·금융 73
1. 산업별·동별 사업체수 및 종사자수 75
2. 광업 및 제조업 80
3. 유통업체 현황 81
4. 금융기관 84
5. 새마을금고 86
6. 에너지 관리대상 현황 86
7. 연탄, 가스, 석유류 판매업소 87
8. 주유소 88
VI. 상·하수도 89
1. 상수도 91
2. 급수전 92
3. 급수사용량 93
4. 급수사용료 부과 93
5. 하수도 인구 및 보급률 94
VII. 주택·건설 95
1. 주택 현황 및 보급률 97
2. 건축허가 98
3. 아파트 건립 99
4. 무허가 건축물 100
5. 토지거래현황 101
6. 용도지역 104
7. 용도지구 105
8. 개발제한구역 106
9. 공원 107
10. 하천 109
11. 하천부지 점용 109
12. 도로 110
13. 도로시설물 111
14. 교량 112
VIII. 교통 및 정보통신 113
1. 자동차등록 115
2. 이륜차등록 117
3. 주차장 118
3-1. 주차장 118
4. 철도수송 119
5. 우편시설 120
6. 우편물취급 121
IX. 보건 및 사회보장 123
1. 의료기관 125
2. 의료기관종사 의료인력 128
3. 보건소 인력 129
4. 보건지소 인력 129
5. 부정의료업자 단속실적 130
(1) 의료인 등 130
(2) 의료기관 131
6. 의약품 등 제조업소 및 판매업소 132
7. 식품위생관계업소 134
8. 공중위생관계업소 137
9. 예방접종 139
10. 법정전염병 발생 및 사망 140
11. 한센병환자 보건소 등록 141
12. 성병 검진 및 에이즈환자 치료실적 141
13. 결핵환자 현황 142
14. 보건소 구강보건 사업실적 144
15. 모자보건사업 실적 145
16. 방문건강관리 사업실적 146
17. 보건소 사업실적 147
18. 건강보험 적용인구 148
19. 국민연금 가입자 149
20. 국민연금 급여 지급 현황 149
21. 국가보훈대상자 150
22. 적십자회비 모금 및 구호실적 151
23. 사회복지시설 152
24. 저소득 모·부자 가정 153
25. 국민기초생활보장 수급권자 155
26. 국민기초생활보장 지원실적(과년도) 157
27. 장애인 등록 현황 158
28. 소년·소녀 가장 현황 159
29. 요보호자 161
30. 보육시설 162
31. 자원봉사자 현황 163
32. 자활사업 164
33. 경로당 165
34. 재가노인복지시설 166
35. 노인주거복지시설 167
36. 노인의료복지시설 168
X. 환경 169
1. 환경오염물질 배출사업장 171
2. 환경오염배출사업장 단속 및 행정조치 172
3. 자동차배출가스 단속 172
4. 하수·분뇨 발생량 및 처리현황 173
5. 쓰레기수거 174
6. 청소장비 및 인력 175
7. 재활용품 수집실적 176
8. 낙동강수질 178
XI. 교육 및 문화 179
1. 학교 총 개황 181
2. 유치원 182
3. 초등학교 183
4. 중학교 184
5. 고등학교 185
6. 부산정보대학 186
7. 한국폴리텍VII대학 부산캠퍼스 186
8. 적령아동취학(과년도) 187
8-1. 적령아동취학 187
9. 사설학원 및 독서실 188
10. 공공도서관 189
11. 문화재 190
12. 문화공간 191
13. 체육시설 192
14. 언론매체 195
XII. 재정 197
1. 예산규모 199
2. 예산결산 총괄 199
3. 일반회계 세입예산 200
4. 일반회계 세출결산 201
5. 특별회계 예산결산 202
6. 지방세 징수 203
7. 지방세 부담 204
8. 세외수입 과징 205
9. 공유재산 206
XIII. 공공행정 및 사법 207
1. 공무원총괄 209
2. 구 공무원(동공무원 제외) 210
3. 동 공무원 211
4. 퇴직사유별공무원 212
5. 관내 관공서 및 주요기관 213
6. 민원서류처리 217
7. 범죄발생 및 검거 218
8. 소년범죄 219
9. 화재발생 220
10. 발화요인별 화재발생(과년도) 222
11. 장소별 화재발생(과년도) 223
12. 교통사고발생 (자동차) 226
13. 산불발생 현황 227
XIV. 구의회 229
1. 의원정수 231
2. 본회의운영 232
3. 구정질문 232
4. 의안처리 233
XV. 부산시통계 235
1. 행정구역 237
2. 인구추이 238
3. 구·군별 세대 및 인구 242
4. 예산결산총괄 244
5. 자치구·군 공무원 246
XVI. 부록 247
1. 북구 기구표 249
2. 역대 구청장 250
3. 역대 부구청장 251
4. 문화재 252
5. 북구청 인터넷 홈페이지 264
6. 동 주민센터 265
7. 동명 유래 266
8. 자매결연도시 269
9. 관내 주요기관 일람표 270
10. 각급 학교 일람표 272
판권기 275
Contents
I. History 29
1. Change of Administrative Organization 31
2. Topographical & Regional Characteristics 41
II. Land And Climate 43
1. Location 45
2. Area and Number of Administrative Units 46
3. Area of Land Category 47
4. Weather Days 51
5. Summary of Meteorological Data 52
III. Population 55
1. Population Trend 57
2. Households and Population by Dong 58
3. Population by Age(5-year age group) and Gender 59
4. Vital Statistics 60
5. Internal Migration 61
6. Registered Foreigners by Dong and Major Nationality 62
IV. Agricultural Fishery And Livestock 65
1. Number of Veterinarians 67
2. Infectious Livestock Diseases by case 68
3. Livestock Vaccinated Against Infectious Diseases 68
4. Number of Licensed Livestock Products premised by Business Type 69
5. Reforestation by Project 69
6. Area of Forest Land by Ownership 70
7. Area of Forest Land by Forest Type 70
8. Forest Damage 71
9. Fishing Vessel Ownership 71
V. Marketing, Financial Institutions 73
1. Number of Establishments & Workers by Industry, Dong 75
2. Mining and Manufacturing 80
3. Distribution Stores 81
4. Financial Institutions 84
5. Saemaeul Funds 86
6. Energy control 86
7. Store of Briquette, Gas, Oil 87
8. Oil Station 88
VI. Water Supply·Sewerage 89
1. Public Water Services 91
2. Faucet 92
3. Consumption of Water Supplied 93
4. Charges for Water Consumption 93
5. Sewage Population and Distribution Rate 94
VII. Housing and Construction 95
1. Type of Housing Units and Housing supply rate 97
2. Building Construction Permits 98
3. Construction of Apartment 99
4. Illegal Buildings 100
5. Land Transactions by Use and Purpose 101
6. Specific Use Area 104
7. Land by Purpose 105
8. Area of Restricted Development (Green Belt) 106
9. Parks 107
10. Rivers and Streams 109
11. Use of River Sites 109
12. Roads 110
13. Road Facilities 111
14. Bridges 112
VIII. Transportation Information Communications 113
1. Registered Motor Vehicles 115
2. Registration of two Wheeled Vehicle 117
3. Parking Lot(The Past Year) 118
3-1. Parking Lot 118
4. Railroad Transportation 119
5. Postal Service Facilities 120
6. Handling of Postal Matters 121
IX. Health and Social Security 123
1. Number of Medical Institutions 125
2. Number of Medical Personnels Employed in Medical Institutions 128
3. Number of Staffs in Health Centers 129
4. Number of Staffs in Health Subcenters 129
5. Regulation for Illegal Medical Practices 130
(1) Medical Practitioner etc 130
(2) Medical Institutions 131
6. Manufactures and Stores of Pharmaceutical Goods etc 132
7. Number of Licensed Food Premises, by Business Type 134
8. Number of Licensed Sanitary Premises, by Business Type 137
9. Vaccinations Against Major Communicable Diseases 139
10. Incidents of Communicable Diseases and Deaths 140
11. Registered Leprosy Patients at Health Centers 141
12. V.D. Examination and Results of AIDS Treatment 141
13. Registered Tuberculosis Patients 142
14. Oral Health Activities at Health Centers 144
15. Maternal and Child Health Care Activities 145
16. Home Visiting Health Service 146
17. Patient Treatment in Health Center 147
18. Beneficiaries of Health Insurance 148
19. Number of National Pension Insurants 149
20. Paying Benefit National Pension Insurant 149
21. Number of Patriots and Veterans 150
22. Membership fees and Relief Aids of The National Red Cross 151
23. Social Welfare Institutions and Inmates 152
24. Low-income Single Parent Families 153
25. Basic Livelihood Security Recipients 155
26. Actual Result of Relief for the Livelihood(the past year) 157
27. Registered Disabled Persons 158
28. The State of Households headed by child 159
29. Main Ward 161
30. Day Care Centers For Children 162
31. Volunteers 163
32. Job-Producing Project 164
33. Community Senior Center 165
34. Community Senior Service Facilities 166
35. Senior Home Service Facilities 167
36. Senior Medical Service Facilities 168
X. Environment 169
1. Environmental Pollutant Emitting Facilities 171
2. Inspection & Administrative Measures for Environmental Pollution Emitting Facilities 172
3. Regulation of Motor Vehicle Exhaust Gas 172
4. Sewage & Night Soil Discharge & Treatment 173
5. Waste Collection & Disposal 174
6. Cleaning Equipment's and Laborers 175
7. Collection of Reuse for Reclamation 176
8. Nak-dong River Water Quality 178
XI. Education and Culture 179
1. Summary of Schools 181
2. Kindergartens 182
3. Elementary Schools 183
4. Middle Schools 184
5. High Schools 185
6. Busan Info-tech College 186
7. Busan campus of Korea Polytechnic VII 186
8. Enrollments of Children at the Right Age for Compulsory Education(the past year) 187
8-1. Enrollments of Children at the Right Age for Compulsory Education 187
9. Private Institute and Reading Room 188
10. Public Libraries 189
11. Cultural Properties 190
12. Cultural Facilities 191
13. Public Sports Facilities 192
14. Mass Media 195
XII. Public Finance 197
1. Budget 199
2. Summary of Budget and Settlement 199
3. Settled Revenues of General Accounts 200
4. Settled Expenditure of General Accounts 201
5. Settled Budget of Special Accounts 202
6. Collection of Local Taxes 203
7. Local Tax Burden 204
8. Collection of Non-tax Revenues 205
9. Public Properties Commonly 206
XIII. Public Administration and Judicature 207
1. Summary of Government Employees 209
2. Government Employees of Gu 210
3. Government Employees of Dong 211
4. Government Employees By Cause of Retirement 212
5. Public and Other Major Offices in Buk-gu 213
6. Handling of Civil Request Documents 217
7. Criminal Offenses & Arrests 218
8. Juvenile Delinquency 219
9. Fire Incidents 220
10. Fire Incidents by Cause(the past year) 222
11. Fire Incidents by Place(the past year) 223
12. Traffic Accidents (Automobile) 226
13. Forest Fires 227
XIV. District Council 229
1. The Full Number of the Assembly 231
2. Management of the Plenary Session 232
3. Question about District Policies 232
4. Handling of Bill 233
XV. Busan Statistics 235
1. Area and Number of Administrative Units 237
2. Population Trend 238
3. Households and Population by Gu and Gun 242
4. Summary of Budget of and Settlement 244
5. Government Employees of Gu·Gun 246
XVI. Appendix 247
1. Organization Table of Buk-gu 249
2. Chronological Status of Ward Chief 250
3. Chronological Status of Vice Ward Chief 251
4. Cultural Properties 252
5. Buk-Gu Internet Homepage 〈www.bsbukgu.go.kr〉 264
6. Dong Office 265
7. Origin Of Dong Name 266
8. Sister Cities 269
9. Table of Major Offices in Buk-gu 270
10. Table of Schools 272
Copyright 275