표제지
동래부지도(東萊府地圖)
머리말
부산시민헌장(Busan Citizen's Charter)
동래구의 상징
동래구 행정구역
이용자를 위하여
통계도표(STATISTICS IN CHARTS)
목차
I. 연혁 28
1. 행정구역변천 30
2. 기구변천 35
3. 동래의 역사 56
4. 지세 및 지역의 특수성 58
II. 토지 및 기후 60
1. 위치 62
2. 행정구역 63
3. 토지 지목별 현황 64
4. 일기일수 68
5. 기상개황 69
III. 인구 72
1. 인구추이 74
2. 구·군별 세대 및 인구 76
3. 동별 세대 및 인구 78
4. 연령별(5세) 및 성별 인구 79
5. 인구동태 80
6. 인구이동 81
7. 동별, 국적별 외국인 현황 83
IV. 농림·수산 및 축산 86
1. 수의사 현황 88
2. 소유별 및 임상별 임야면적 89
3. 조림실적 90
4. 산림피해 91
5. 가로수 92
V. 사업체 및 유통·금융업 94
1. 산업별, 동별 사업체수 및 종사자수 96
2. 동·읍·면 및 산업대분류별 주요지표(10인 이상) 101
3. 유통업체 현황 102
4. 금융기관 105
5. 새마을 금고 107
6. 연탄, 가스, 석유류 판매업소 108
7. 주유소 109
8. 상설시장 110
9. 행정서사, 부동산중개업 111
VI. 상·하수도 112
1. 상수도 114
2. 급수전 115
3. 급수사용량 116
4. 급수사용료 부과 117
5. 하수도 인구 및 보급률 118
VII. 주택·건설 120
1. 주택의 종류 122
2. 건축허가 123
3. 아파트 건립 127
4. 무허가 건축물 128
5. 용도지역 129
6. 도로 130
7. 도로 시설물 131
8. 교량 132
9. 하천 134
10. 하천부지 점용 135
11. 공원 136
12. 토지거래 현황 138
13. 개발제한 구역 141
14. 토목공사 집행 142
VIII. 교통 및 정보통신 144
1. 자동차 등록 146
2. 도심 지점별 교통량 148
3. 조사 지점별, 시간대별 교통량 149
4. 1일 시민교통량 수송 부담률 150
5. 철도수송 150
6. 도시철도 여객 수송 및 운임 수입 151
7. 주차장 152
8. 우편물 취급 153
9. 우편시설 155
10. 전화시설 및 가입자수 157
11. 행정 전산기기 보유 158
IX. 보건 및 사회복지 160
1. 의료기관 162
2. 의료기관종사 의료인력 164
3. 보건소 인력 166
4. 보건소 사업실적 167
5. 부정 의료업자 단속실적 168
6. 의약품 등 제조업소 및 판매업소 170
7. 예방접종 171
8. 법정 전염병 발생 및 사망 172
9. 한센병 174
10. 성병검진 및 에이즈환자 치료실적 174
11. 결핵환자 현황 175
12. 모자보건 사업실적 177
13. 방문간호 사업실적 178
14. 건강생활 실천교육 179
15. 성인병 예방 및 관리교육 180
16. 사회 복지시설 181
17. 경로당 182
18. 노인주거·의료 복지시설 183
19. 여성상담실시 187
20. 소년·소녀 가장 현황 188
21. 장애인 등록 현황 189
22. 아동 복지시설 190
23. 보육시설 191
24. 노동조합 192
25. 저소득 모·부자가정 193
26. 생활보호 구호실적 194
27. 국민기초 생활보장 수급자 195
28. 식품위생 관계업소 196
29. 공중위생 관계업소 198
30. 관광사업체 등록 199
31. 건강보험 적용 인구 200
32. 건강보험 대상자 진료실적 201
33. 국민연금 가입자 202
34. 국민연금 급여 지급 현황 203
35. 국가보훈 대상자 204
36. 적십자회비 및 구호실적 205
X. 환경 206
1. 환경오염물질 배출시설 208
2. 환경오염물질 배출시설 단속 및 행정조치 209
3. 자동차 배출가스 단속 210
4. 청소장비 및 인력 211
5. 쓰레기 수거 212
6. 재활용품 수집 214
7. 하수·분뇨 발생량 및 처리 현황 215
XI. 교육 및 문화 218
1. 학교 총 개황 220
2. 유치원 222
3. 초등학교 223
4. 중학교 224
5. 일반계 고등학교 225
6. 전문계 고등학교 226
7. 적령아동취학 227
8. 사설학원 및 독서실 228
9. 공공도서관 229
10. 체육시설 230
11. 종합운동장 시설 및 관람객수 233
12. 체육공원 234
13. 종교단체 235
14. 언론매체 236
15. 문화재 237
16. 박물관 239
17. 금강공원 및 충렬사 입장객수 240
18. 문화공간 241
XII. 재정 242
1. 예산규모 244
2. 예산결산 총괄 244
3. 일반회계 세입결산 245
4. 일반회계 세출결산 246
5. 특별회계 예산결산 248
6. 지방세 징수 249
7. 세외수입 징수 251
8. 공유재산 252
XIII. 공공행정 254
1. 공무원 총괄 256
2. 구 공무원 257
3. 동 공무원 259
4. 경찰 공무원 260
5. 소방 공무원 260
6. 관내 관공서 및 주요기관 261
7. 범죄발생 및 검거 265
8. 연령별 피의자 266
9. 소년범죄 267
10. 교통사고 발생(자동차) 268
11. 자동차 단속 및 처리 269
12. 화재발생 270
13. 발화 요인별 화재발생 272
14. 발화 장소별 화재발생 273
15. 소방장비 274
16. 민원서류 처리 276
17. 여권발급 277
18. 즉결 민원 처리 278
19. 유기한 민원 처리 280
20. 불법 주·정차 단속 282
21. 민방위대 편성 283
22. 재난관련 장비 284
XIV. 동래구 의회 286
1. 의원 288
2. 본회의 운영 289
3. 상임위원회 운영 290
4. 구정질문 291
5. 의안처리 292
XV. 부록 294
1. 기구표 296
2. 역대 구청장 명단 297
3. 역대 부구청장 명단 298
4. 동 299
5. 자매결연도시 300
6. 관내 주요기관 일람표 301
7. 각급학교일람표 302
8. 행정구역 지번 일람표 305
9. 우리고장문화재 309
판권기 321
Contents
I. HISTORY 28
1. Changes in Administrative District 32
2. Organization Changes 43
3. History of Dongnae 57
4. Topography & Regional Characteristics 58
II. LAND AND CLIMATE 60
1. Location 62
2. Area and Number of Administrative Units 63
3. Area of Land Category 64
4. Weather Days 68
5. Summary of Meteorological Data 69
III. POPULATION 72
1. Population Trend 74
2. Households and Population by Gu·Gun 76
3. Households and Population by Dong 78
4. Population by Age(5-year age group) and Gender 79
5. Vital Statistics 80
6. Internal Migration 81
7. Registered Foreigners by Dong and Nationality 83
IV. AGRICULTURE FORESTRY·FISHERY AND LIVESTOCK 86
1. Number of Veterinarians 88
2. Area of Forest Land by Ownership and Forest Type 89
3. Reforestation by Project 90
4. Forest Damage 91
5. Street Trees 92
V. ESTABLISHMENT AND MARKETING·INSTITUTIONS 94
1. Number of Establishments & Workers by Industry, Dong 96
2. Statistics by Dong·Eup(Uep)·Myeon and Section of Industry 101
3. Distribution Stores 102
4. Financial Institutions 105
5. Saemaeul(Sammaeul) Funds 107
6. Store of Briquette·Gas·Oil 108
7. Gas Station 109
8. Permanent Market 110
9. Administrative Scrivener, Real Estate Brokerage Business 111
VI. WATERWORKS·SEWERAGE 112
1. Public Water Services 114
2. Water Works 115
3. Consumption of Water Supplied 116
4. Charges for Water Consumption 117
5. Sewage Population and Distribution Rate 118
VII. HOUSING·CONSTRUCTION 120
1. Type of Housing Units 122
2. Building Construction Permits 123
3. Construction of Apartment 127
4. Illegal Buildings 128
5. Specific Use Area 129
6. Roads 130
7. Road Facilities 131
8. Bridges 132
9. Rivers and Streams 134
10. Use of River Sites 135
11. Parks 136
12. Land Transactions by Use and Purpose 138
13. Development Limit Area 141
14. Civil Engineering 142
VIII. TRANSPORTATION AND INFORMATION TELECOMMUNICATIONS 144
1. Registered Motor Vehicles 146
2. Traffic Volume at Selected Downtown Area 148
3. Traffic Volumes by Time of a Day and by Type of Survey spot 149
4. Actual Civil Traffic Transportation Shares a Day 150
5. Railroad Transportation 150
6. Metro Passenger Transportation and Revenue 151
7. Parking Lot 152
8. Handling of Postal Matters 153
9. Postal Service Facilities 155
10. Telephone Facilities and Subscribers 157
11. Administrative Communication Facilities 158
IX. HEALTH AND SOCIAL WELFARE 160
1. Number of Medical Institutions 162
2. Number of Medical Personnels Employed in Medical Institutions 164
3. Number of Staffs in Health Centers 166
4. Patient Treatment in Health Center 167
5. Regulation for Illegal Medical Practices 168
6. Manufacturers and Stores of Pharmaceutical Goods etc. 170
7. Vaccinations Against Major Communicable Diseases 171
8. Incidents of Communicable Diseases and Deaths 172
9. Leprosy Patients 174
10. V.D. Examination and Results of AIDS Treatment 174
11. Registered Tuberculosis Patients 175
12. Maternal and Child Health Care Activities 177
13. Home Visiting Health Service 178
14. Health Life Practice 179
15. Adult Disease Prevention 180
16. Social Welfare Institutions and Inmates 181
17. Status of Hall for the Aged 182
18. Senior Home & Medical Service Facilities 183
19. Consultation Activities for Women by Province 187
20. The State of Households Headed by Child 188
21. Registered Disabled Persons 189
22. Children Welfare Institutions 190
23. Day Care Centers for Children 191
24. Labor Unions 192
25. Low-income Single Parent Families 193
26. Actual Result of Relief for the Livelihood 194
27. Basic Livelihood Security Recipients 195
28. Number of Licensed Food Premises by Business Type 196
29. Number of Licensed Sanitary Premises by Business Type 198
30. Registration for Tourist Service Establishments 199
31. Beneficiaries of Health Insurance 200
32. Medical Treatment Activities of The Medically Insured 201
33. Number of National Pension Insurants 202
34. Paying Benefit National Pension Insurants 203
35. Number of Patriots and Veterans 204
36. Membership Fees and Relief Aids of The National Red Cross 205
X. ENVIRONMENT 206
1. Environmental Pollutant Emitting Facilities 208
2. Inspection & Administrative Measures for Environmental Pollutant Emitting Facilities 209
3. Regulation of Motor Vehicle Exhaust Gas 210
4. Cleaning Equipments and Laborers 211
5. Waste Collection Disposal 212
6. Recycling Collection 214
7. Sewage & Night Soil Discharge and Treatment 215
XI. EDUCATION AND CULTURE 218
1. Summary of Schools 220
2. Kindergartens 222
3. Elementary Schools 223
4. Middle Schools 224
5. General High Schools 225
6. Vocational High Schools 226
7. Enrollments of Children at the Right Age for Compulsory Education 227
8. Private Institute and Reading Room 228
9. Public Libraries 229
10. Public Sports Facilities 230
11. Busan Sports Complex and Inspection 233
12. Sports Parks 234
13. Religious Bodies 235
14. Mass Media 236
15. Cultural Properties 237
16. Museum 239
17. Actual Users of Geumgang Park & Chungnyeolsa 240
18. Cultural Facilities 241
XII. PUBLIC FINANCE 242
1. Budget 244
2. Summary of Budget and Settlement 244
3. Settled Revenues of General Accounts 245
4. Settled Expenditures of General Accounts 246
5. Settled Budget of Special Accounts 248
6. Collection of Local Taxes 249
7. Levy-Collection of Non-tax Revenues 251
8. Public Properties Commonly Owned 252
XIII. PUBLIC ADMINISTRATION 254
1. Summary of Government Employees 256
2. Government Employees of Gu Office 257
3. Government Employees of Dong Office 259
4. Government Employees of Police Office 260
5. Government Employees of Fire Fight 260
6. Number of Government & Public Offices, and Major Agencies 261
7. Criminal Offenses and Arrests 265
8. Suspects by Age-group 266
9. Juvenile Delinquency 267
10. Traffic Accidents(Automobile) 268
11. Control & Punishment of Automobile 269
12. Fire Incidents 270
13. Fire Incidents by Cause 272
14. Fire Incidents by Place 273
15. Fire-fighting Equipment 274
16. Handling of Civil Request Documents 276
17. Passport Issues 277
18. Handling of Prompt Civil Affairs 278
19. Handling of Terminal Civil Affairs 280
20. Management of Unlawful Parking & Stoppage 282
21. Organization of Civil Defense Corp. Units 283
22. Equipment in Relation to Disaster 284
XIV. DONGNAE-GU ASSEMBLY 286
1. Member of the Assembly 288
2. Management of the Plenary Session 289
3. Management of the Standing Committee 290
4. Question about District Policies 291
5. Handling(Handing) of Bill 292
XV. APPENDIX 294
1. Organization Table of Dongnae-gu 296
2. List of the Successive Chief of the Ward 297
3. List of the Successive Vice-Chief of the Ward 298
4. Dong Office 299
5. Sister Cities 300
6. Table of Major Offices in Dongnae-gu 301
7. Table of Schools 302
8. Lot Number Table of Administrative Districts 305
9. Cultural Properties in Our District 309
Copyright 321