표제지
발간사 / 최대호
시민헌장
안양시의 상징물
안양8경
안양시민의 노래
이용자를 위하여
INFORMATION
통계 지표(Statistical Tables)
행정 구역(Administrative District)
토지(Land)
기후(Climate)
인구(Population)
세대(HouseHold)
재정(Public Finance)
지방세 징수현황(Collection of local tax)
차량 현황(Status of registered Vehicles)
교육(Education)
보건(Health)
목차
I. 연혁 35
1. 우리시의 연혁 36
II. 토지 및 기후 41
1. 위치 42
2. 행정구역 46
3. 토지지목별 현황 48
4. 일기일수 54
5. 기상개황 56
6. 강수량 58
III. 인구 61
1. 인구추이 62
2. 구·동별 세대 및 인구 (주민등록) 64
3. 연령(5세 계급) 및 성별 인구 66
4. 혼인 상태별 인구 (15세 이상 인구) 72
5. 교육정도별 인구 (6세 이상 인구) 74
6. 주택 점유 형태별 가구 (일반 가구) 78
7. 사용방수별 가구 (일반가구) 80
8. 인구동태 82
9. 인구이동 84
9-1. 월별인구이동(전입, 전출) 86
10. 주민등록 전입지별 인구이동 (안양시←타시도) 88
10-1. 경기도내 전입지별 인구이동(안양시←타시군) 90
11. 주민등록 전출지별 인구이동 (안양시→타시도) 96
11-1. 경기도내 전출지별 인구이동(안양시→타시군) 98
12. 외국인 국적별 등록현황 104
13. 외국인과의 혼인 106
IV. 노동 109
1. 노동조합 110
2. 산업연맹별 노동조합 112
3. 노사분규 발생현황 116
4. 직업훈련현황 118
V. 사업체 121
1. 산업 대분류별 사업체 총괄 122
2. 종사자규모별 사업체수 및 종사자수 124
3. 산업별, 동별 사업체수 및 종사자수 126
VI. 농림수산업 131
1. 농가 및 농가인구 132
2. 경지면적 134
3. 식량작물 생산량 (정곡) 136
4. 미곡 138
5. 두류 140
6. 채소류 생산량 142
7. 과실류 생산량 146
8. 정부관리양곡 보관창고 148
9. 농업협동조합 150
10. 농업용 기계보유 152
11. 비료공급 154
12. 가축사육 156
13. 가축 전염병 발생 158
14. 가축전염병 예방주사 실적 160
15. 수의사현황 162
16. 도축검사 164
17. 축산물 위생 관계업소 166
18. 소유별 임야면적 168
19. 임상별 산림면적 170
20. 임상별 임목축적 172
21. 임산물 생산량 174
22. 사방사업 176
23. 조림 178
24. 산림피해 180
25. 친환경 농산물 인증현황 182
26. 화훼류 재배 현황 184
VII. 광업 및 제조업 187
1. 광업 및 제조업 188
1-1. 동별 광업 및 제조업 현황 194
2. 사업체 규모별(중분류별) 광업 및 제조업 196
3. 제조업 중분류별 사업체수 및 종사자수 198
4. 광종별 광구수 206
5. 석유류소비량 208
VIII. 전기·가스·수도 211
1. 발전현황 212
2. 용도별 전력사용량 214
3. 제조업 중분류별 전력사용량 216
4. 가스공급량 220
5. 도시가스 이용현황 222
6. 상수도 224
7. 상수도관 226
8. 급수사용량 228
9. 급수사용료 부과 230
10. 하수도 인구 및 보급률 232
11. 하수관거 234
12. 하수 사용료 부과 236
IX. 유통·금융·보험 및 기타서비스 239
1. 유통업체 현황 240
2. 금융기관 244
3. 금융기관 예금, 대출 및 어음 248
4. 새마을금고 250
5. 농수산물 도매시장별 유통량 252
6. 해외 시장 개척 추진 실적 254
7. 외국인 직접투자 신고실적 258
X. 주택·건설 261
1. 주택 현황 및 보급률 262
2. 건축연도별 주택 264
3. 연건평별 주택 266
4. 건축허가 268
5. 아파트 건립 270
6. 토지거래 현황 272
7. 개발제한구역 276
8. 용도 지역 278
9. 용도 지구 282
10. 공원 284
11. 하천 286
12. 하천 부지 점용 288
13. 도로 290
14. 폭원별 도로현황 292
15. 도로 시설물 294
16. 교량 296
17. 건설장비 298
XI. 교통·관광 및 정보통신 303
1. 자동차등록 304
2. 영업용자동차 업종별 수송 306
3. 주차장 308
4. 철도수송 310
5. 관광사업체 등록 312
6. 우편시설 316
7. 우편물취급 318
8. 우편요금수입 320
XII. 보건 및 사회보장 323
1. 의료기관 324
2. 의료기관 종사 의료인력 326
3. 보건소인력 328
4. 부정의료업자(의료인) 단속실적 332
5. 부정의료업자(의료기관) 단속실적 334
6. 의약품등 제조업소 및 판매업소 336
7. 식품위생 관계업소 338
8. 공중위생관계업소 340
9. 예방접종 342
10. 법정 전염병 발생 및 사망 344
11. 한센병 보건소 등록 348
12. 결핵환자 현황 350
13. 모자보건 사업실적 354
14. 방문 건강관리 사업 실적 356
15. 보건소 구강보건 사업실적 358
16. 건강보험 적용 인구 360
17. 건강보험 급여 362
18. 건강보험 대상자 진료실적 364
19. 국민연금 가입자 366
20. 국민연금 급여 지급 현황 368
21. 국가 보훈 대상자 370
22. 국가 보훈 대상자 취업 374
23. 국가보훈대상자·자녀취학 376
24. 노인 여가 복지 시설 378
25. 노인주거 복지시설 380
26. 노인의료 복지시설 380
27. 재가 노인 복지 시설 382
28. 국민기초생활보장 수급자 384
29. 여성 폭력 상담 386
30. 소년·소녀 가정 현황 388
31. 보육시설 390
32. 아동 복지 시설 392
33. 장애인복지 생활시설 394
34. 장애인 등록현황 396
35. 저소득 및 한부모가족 398
36. 묘지 및 봉안시설 400
37. 자원 봉사자 현황 402
38. 건강생활 실천교육 404
39. 성인병예방 및 관리교육 404
XIII. 환경 407
1. 환경오염물질 배출사업장 408
2. 환경오염 배출사업장단속 및 행정조치 410
3. 대기 오염 412
4. 쓰레기수거 414
5. 하수 및 분뇨 발생량 및 처리현황 420
6. 하수 종말 처리장 424
XIV. 교육 및 문화 429
1. 학교 총 개황 430
2. 유치원 432
3. 초등학교 434
4. 중학교 (국·공립) 440
5. 중학교 (사립) 444
6. 일반계 고등학교 (국·공립) 448
7. 일반계 고등학교 (사립) 452
8. 전문계고등학교 (국·공립) 456
9. 전문계 고등학교 (사립) 460
10. 전문대학 464
11. 교육 대학교 466
12. 대학(교) 468
13. 대학원 470
14. 기타학교 472
15. 적령아동취학 474
16. 사설 학원 및 독서실 476
17. 공공도서관 478
18. 문화재 480
19. 예술단 482
20. 문화공간 484
21. 청소년 수련시설 486
22. 언론매체 488
23. 출판, 오디오물 출판 및 원판 녹음업 현황(산업세분류별) 490
24. 체육시설 492
XV. 재정 497
1. 국세징수 498
2. 지방세부담 502
3. 지방세징수 504
4. 예산결산 총괄 508
5. 일반 회계 세입 예산개요 510
6. 일반회계 세입결산 514
7. 일반회계 세출 예산개요 516
8. 일반회계 세출 결산 518
9. 특별회계 예산결산 520
10. 교육비 특별회계 세입결산 522
11. 교육비 특별회계 세출결산 524
12. 공유재산 526
XVI. 소득 531
1. 도내 총생산 및 지출 총괄 532
2. 경제활동별 도내 총생산(당해년가격) 534
3. 경제활동별 도내 총생산(기준년가격) 536
4. 도내 총생산에 대한 지출(당해년가격) 538
5. 도내 총생산에 대한 지출(기준년가격) 540
XVII. 공공행정 및 사법 543
1. 공무원 총괄 544
2. 시본청 공무원 546
3. 시의회사무국, 직속기관 및 사업소 공무원 548
4. 구청공무원 550
5. 동 공무원 552
6. 소방공무원 554
7. 퇴직사유별 공무원 556
8. 관내관공서 및 주요기관 558
9. 민원서류처리 562
10. 범죄발생 및 검거 564
11. 연령별 피의자 566
12. 학력별 피의자 568
13. 소년범죄 570
14. 외국인범죄 572
15. 화재발생 574
16. 발화요인별 화재발생 576
17. 장소별 화재발생 578
18. 산불발생 현황 580
19. 소방장비 582
20. 119 구급 활동 실적 588
21. 119 구조 활동 실적 590
22. 재난사고 발생 및 피해현황 592
23. 풍수해발생 596
24. 소방대상물현황 598
25. 위험물 제조소 설치현황 600
26. 교통사고발생 (자동차) 602
27. 자동차단속 및 처리 604
XVIII. 전국통계 609
XIX. 국제통계 719
XX. 부록 739
안양시 조직표(본청·사업소) 740
안양시 조직표(구청) 741
역대시장명단 742
역대부시장명단 743
안양시의회 제6대 시의원 현황 744
문화재 현황 745
문화유산 안내도 747
판권기 751
Contents
I. History 35
1. The History of Our City 36
II. Land and climate 41
1. Location 42
2. Area and Number of Administrative Units 46
3. Area of Land Category 48
4. Weather Days 54
5. Summary of Meteorological Data 56
6. Precipitation 58
III. Population 61
1. Population Trend 62
2. Households and Population by Gu, Dong(Resident Registration) 64
3. Population by Age(5-year Age Group) and Gender 66
4. Population by Marital Status (15 year old and over) 72
5. Population by Educational Attainment(6 years old and over) 74
6. Ordinary Households by Type of Occupancy 78
7. Ordinary Households by Rooms used 80
8. Vital Statistics 82
9. Internal Migration 84
9-1. Population Migration by Month 86
10. Migrants, by Place of Origin(Other provinces⇒Anyang City) 88
10-1. Migration, by Place of Origin(Other provinces→Anyang City) 90
11. Migrants, by Place of Destination(Anyang→Other provinces) 96
11-1. Migration, by Place of Destination (Anyang→Other provinces) 98
12. Registered Foreigners by Major Nationality 104
13. Marriages by Foreigners 106
IV. Labor 109
1. Labor Unions 110
2. Labor Unions by Industrial Federation 112
3. Labor Disputes 116
4. Vocational Training 118
V. Establishment 121
1. Summary of Establishments by Industry 122
2. Number of Establishments and Workers by Workforce Size 124
3. Number of Establishments and Workers by Industry and Dong 126
VI. Agriculture, Forestry and Fishing 131
1. Farm Households and Population 132
2. Area of Cultivated Land 134
3. Production of food grain (Polished) 136
4. Rice 138
5. Beans 140
6. Vegetable Production 142
7. Fruit Production 146
8. Warehouse of Government-controlled Grains 148
9. National Agricultural Cooperative Federation 150
10. Agricultural Machinery Holdings 152
11. Supply of Chemical Fertilizers 154
12. Number of Livestock, Poultry and Feeders 156
13. Infectious Livestock Diseases by Case 158
14. Livestock Vaccinated Against Infectious Diseases 160
15. Number of Veterinarians 162
16. Inspection of Slaughtered Livestock 164
17. Number of Licensed Livestock Products premised by Business Type 166
18. Area of Forest Land by Ownership 168
19. Area of Forest Land by Forest Type 170
20. Growing Stock by Forest Type 172
21. Production of Forest Products 174
22. Erosion Control 176
23. Reforestation by Project 178
24. Forest Damage 180
25. Certification of Environment-friendly farming 182
26. Cultivation of Flowers 184
VII. Mining and Manufacturing 187
1. Mining and Manufacturing 188
1-1. Mining and Manufacturing by Dong 194
2. Mining and Manufacturing by Division of Industry 196
3. NUMBER OF ESTABLISHMENTS & WORKERS BY DIVISION OF INDUSTRY 198
4. Number of mines by Kind 206
5. Petroleum Consumption 208
VIII. Electricity·Gas and Water-Supply 211
1. Electricity Generation 212
2. Electric Power Consumption by Use 214
3. Electric Power Consumption by Division of Industry 216
4. Gas Supply 220
5. LNG Consumption by Use 222
6. Public Water Services 224
7. Public Water pipe 226
8. Consumption of Water Supplied 228
9. Charges for Water Consumption 230
10. Sewage Population and Distribution rate 232
11. Sewage Pipe 234
12. Charges for Use of Sewage Facilities 236
IX. Trade, Banking, Insurance and other services 239
1. Distribution Stores 240
2. Financial Institutions 244
3. Deposits, Loans and Bills of Financial Institutions 248
4. Saemaeul Funds and Credit union federations 250
5. Trading volume of agricultural and fishery Products, by Wholesale Markets 252
6. Overseas Market Development 254
7. Notification for foreign direct investments 258
X. Housing and Construction 261
1. Type of Housing Units 262
2. Housing Units by Year of Construction 264
3. Housing Units By Floor Space 266
4. Building Construction Permits 268
5. Construction Of Apartment 270
6. Land Transactions by Use and Purpose 272
7. Areas of Restricted Development(Green belts) 276
8. Specific Use Area 278
9. Land by Purpose 282
10. Parks 284
11. Rivers and Streams 286
12. Use of River Sites 288
13. Roads 290
14. Use of River Sites 292
15. Road Facilities 294
16. Bridges 296
17. Construction Machinery and Equipments 298
XI. Transportation, Tourism and Information Telecommunications 303
1. Registered Motor Vehicles 304
2. Transportation of Commercial Motor Vehicles, by type of Business 306
3. Parking Lot 308
4. Railway Transportation 310
5. Registration of Tourist Service Establishments 312
6. Postal Service Facilities 316
7. Handling of Postal Matters 318
8. Receipts from Postal Charges 320
XII. Health and Social Security 323
1. Number of Medical Institutions 324
2. Number of Medical Personnels Employed in Medical Institutions 326
3. Number of Staffs in Health Centers 328
4. Regulation for Illegal Medical Practices (Medical practitioners Etc.) 332
5. Regulation for Illegal Medical Practices (Medical institutions) 334
6. Manufactures and Stores of Pharmaceutical Goods etc. 336
7. Number of Licenced Food Premises, by Business Type 338
8. Number of Licenced Sanitary Premises by Business Type 340
9. Vaccinations Against Major Communicable Diseases 342
10. Incident of Communicable Diseases and Deaths 344
11. Registered Leprosy Patients at Health Centers 348
12. Registered Tuberculosis Patients 350
13. Maternal and Child Health Care Activities 354
14. Home Visiting Health Service 356
15. Oral Health Activities at Health Centers 358
16. Beneficiaries of Health Insurance 360
17. Benefits in Medical Insurance 362
18. Medical Treatment Activities of The Medically Insured 364
19. Number of National Pension Insurants 366
20. Paying Benefits National Pension Insurant 368
21. Number of Patriots and Veterans 370
22. Employment of Patriots & Veterans, and Bereaved Families 374
23. Education Benefits for Patriots & Veterans, and Their Families 376
24. Senior Leisure Service Facilities 378
25. Welfare Institutions for the Aged 380
26. Senior Home & Medical Service Facilities 380
27. Community Senior Service Facilities 382
28. Basic Livelihood Security Recipients 384
29. Counseling Activities for Women 386
30. The State of Households Headed by Child 388
31. Day Care Centers for Children 390
32. Children Welfare Institutions 392
33. Welfare Institution for The Disabled 394
34. Registered Disabled Persons 396
35. Low-income Single Parent Families 398
36. Cemeteries, Crematorium and Charnel Houses 400
37. Volunteers 402
38. Health Life Practice 404
39. Adult Disease Prevention 404
XIII. Environment 407
1. Environmental Pollutant Emitting Facilities 408
2. Inspection & Administrative Measures for Environmental pollutant Emitting Facilities 410
3. Air Pollutant Emission 412
4. Waste Collection and Disposal 414
5. Sewage & Night Soil Discharge and Treatment 420
6. Sewage Treatment Plants 424
XIV. Education and Culture 429
1. Summary of Schools 430
2. Kindergartens 432
3. Elementary Schools 434
4. Middle Schools (National and Public) 440
5. Middle Schools (Private) 444
6. General High Schools (National and Public) 448
7. General High Schools (Private) 452
8. Vocational High Schools (National and Public) 456
9. Vocational High Schools (Private) 460
10. Junior Colleges 464
11. University of Education 466
12. Colleges & Universities 468
13. Graduate Schools 470
14. Other schools 472
15. Enrollments of Children at the Right Age for Compulsory Education 474
16. Private Institute 476
17. Public Libraries 478
18. Cultural Properties 480
19. Art Performing Organizations 482
20. Cultural Facilities 484
21. Youth Facilities 486
22. Mass Media 488
23. PUBLISHING, AUDIO PUBLISHING AND ORIGINAL MASTER RECORDINGS(BY INDUSTRIAL CLASSES) 490
24. Public Sports Facilities 492
XV. Public Finance 497
1. Collection of National Taxes 498
2. Local Tax Burden 502
3. Collection of Local Taxes 504
4. Summary of Budget and Settlement 508
5. Budget Revenues of General Accounts 510
6. Settled Revenues of General Accounts 514
7. Budget Expenditure of General Accounts 516
8. Settled Expenditure of General Accounts 518
9. Settled Budget of Special Accounts 520
10. Settled Revenues of special Accounts for Education 522
11. Settled Expenditure of Special Accounts for Education 524
12. Public Properties Commonly Owned 526
XVI. Income 531
1. SUMMARY OF GROSS REGIONAL DOMESTIC PRODUCT 532
2. GROSS REGIONAL DOMESTIC PRODUCT BY ECONOMIC ACTIVITY(AT CURRENT PRICES) 534
3. GROSS REGIONAL DOMESTIC PRODUCT BY ECONOMIC ACTIVITY(AT 2000 CONSTANT PRICES) 536
4. EXPENDITURE ON GRDP (AT CURRENT PRICES) 538
5. EXPENDITURE ON GRDP(AT 2000 PRICES) 540
XVII. Public Administration and Justice 543
1. Summary of Government Employees(Authorized) 544
2. Government Employees of Head Office 546
3. Government Employees of a City Assembly, Direct or Affiliated Agencies 548
4. Government Employees of Gu 550
5. Government Employees of Dong 552
6. Fire-fighting Officials 554
7. Government Employees by Cause of Retirement 556
8. Number of Government & Public Offices, Major Agencies 558
9. Handling of Civil Request Documents 562
10. Criminal Offenses and Arrests 564
11. Suspects by Age-Group 566
12. Suspects by Education Background 568
13. Juvenile Delinquency 570
14. Criminal Offenses by Foreigners 572
15. Fire Incidents 574
16. Fire Incidents by Causes 576
17. Fires Incidents by Place 578
18. Forest Fires 580
19. Fire-Fighting Equipment 582
20. Performance of EMS Activity 588
21. Performance of 119 Rescue activity 590
22. Calamities and Damage 592
23. Damage from Storms and Floods 596
24. Facilities Subject to Fire-fighting Regulation 598
25. Manufactory, Stores and Agencies of Dangerous Objects 600
26. Traffic Accidents (Automobile) 602
27. Traffic Regulation and Punishment of Violations 604
XVIII. National Statistics 609
XIX. International Statistics 719
XX. Appendix 739
List of Successive Mayor 742
List of Successive Deputy Mayor 743
Status of Cultural Assests 745
Cultural Inheritance 747
Copyright 751