표제지
용산구 행정서비스 헌장
이용자를 위하여
Explanatory Notes
용산구 캐릭터 - 미르야
구정목표
용산구 상징(Symbol, Character)
도표로 본 통계
목차
I. 연혁 37
1. 용산구의 연혁 38
2. 지역특성 40
II. 토지 및 기후 41
1. 위치 42
2. 행정구역 43
3. 토지지목별 현황 44
4. 일기일수 46
5. 기상개황 48
III. 인구 51
1. 인구추이 52
2. 동별 세대 및 인구 (주민등록) 54
3. 연령별(5세 계급) 및 성별 인구 56
4. 혼인상태별 인구(15세 이상 인구) 60
5. 교육정도별 인구(6세 이상 인구) 62
6. 주택점유형태별 가구(일반가구) 66
7. 사용방수별 가구(일반가구) 67
8. 인구동태 (동별) 68
8-1. 인구동태 (월별) 69
9. 인구이동 (월별) 70
9-1. 동별 인구이동 74
10. 주민등록 전입지별 인구이동(용산구←타지역) 76
11. 주민등록 전출지별 인구이동(용산구→타지역) 76
12. 통근·통학 및 주간인구(12세 이상) 78
13. 상주(야간)·주간인구 (12세 이상) 79
14. 주요국적별 외국인 등록현황 80
15. 외국인과의 혼인 84
IV. 노동 및 사업체 85
1. 산업연맹별 노동조합 86
2. 산업별대분류별 사업체총괄 88
3. 종사자규모별 사업체수 및 종사자수 92
4. 산업별 사업체수 및 종사자수 94
V. 농림·제조업 99
1. 수의사 현황 100
2. 소유별 임야면적 100
3. 임상별 산림면적 101
4. 광업 및 제조업 102
5. 제조업 중분류별 현황 103
VI. 가스 및 상·하수도 105
1. 도시가스 이용현황 106
2. 고압가스 제조저장 판매소 106
3. 상수도 107
4. 상수도관 108
5. 급수 사용량 109
6. 급수사용료 부과 109
7. 하수도 인구 및 보급률 110
8. 하수사용료 부과 111
9. 하수관거 112
VII. 유통·금융 및 무역수지 113
1. 유통업체 현황 114
2. 금융기관 116
3. 새마을금고 및 신용협동조합 118
4. 수·출입 통관실적 119
5. 수출실적 120
6. 수입실적 122
7. 농림수산물 수출입실적 124
VIII. 주택·건설 127
1. 주택현황 및 보급률 128
2. 건축연도별 주택 129
3. 연면적별 주택 130
4. 건축허가 131
5. 아파트 건립 135
6. 주택재개발 사업 추진실적 136
7. 무허가건축물 138
8. 토지거래 허가 138
9. 토지거래 현황 140
10. 용도지역 142
11. 용도지구 144
12. 공원 146
13. 하천부지 점용 147
14. 도로 148
14-1. 도로(폭원별) 149
15. 도로시설물 150
16. 교량 151
IX. 교통·관광 및 정보통신 153
1. 자동차 등록 154
2. 업종별 운수업체 156
3. 주차장 157
4. 관광호텔 등록 159
5. 관광사업체 등록 160
6. 우편시설 162
7. 우편물취급 164
8. 우편요금 수입 164
X. 보건 167
1. 의료기관 168
2. 의료기관 종사 의료인력 170
3. 보건소 인력 171
4. 부정의료업자 단속실적(의료인 등) 172
4-1. 부정의료업자 단속실적(의료기관) 173
5. 의약품 등 제조업소 및 판매업소 174
6. 식품위생관계업소 176
7. 공중위생관계업소 176
8. 예방 접종 178
9. 한센병 보건소 등록 179
10. 법정전염병 발생 및 사망 180
11. 결핵환자 현황 182
12. 보건소 구강보건사업실적 183
13. 모자보건사업 실적 184
14. 건강보험 적용인구 185
15. 건강보험급여 186
16. 건강보험대상자 진료실적 186
17. 방문 건강관리 사업실적 188
18. 보건교육실적 (건강생활실천 교육) 189
18-1. 보건교육실적 (성인병예방 및 관리교육) 190
XI. 사회보장 191
1. 국민연금 가입자 193
2. 국민연금 급여 지급현황 194
3. 국가보훈대상자 196
4. 국가보훈대상자 취업 198
5. 국가보훈대상자·자녀취학 198
6. 참전용사 등록현황 200
7. 적십자회비 모금 및 구호실적 201
8. 노인여가 복지시설 202
9. 노인주거복지시설 203
10. 노인의료복지시설 204
11. 재가노인복지시설 205
12. 여성 복지시설 206
13. 아동 복지시설 208
14. 장애인복지 생활시설 209
15. 국민기초생활보장 수급자 210
16. 홀몸(독거)노인 현황 (성별) 212
16-1. 홀몸(독거)노인 현황 (연령별) 213
17. 소년·소녀 가정현황 214
18. 요보호아동 발생 및 보호내용 216
19. 장애인등록 현황 217
20. 저소득 모·부자가정 218
21. 자원봉사자 현황 219
22. 보육시설 220
XII. 환경 223
1. 환경오염물질 배출시설 224
2. 환경오염배출시설 단속 및 행정조치 224
3. 보건환경검사실적 226
4. 폐기물 수거 227
5. 하수 및 분뇨발생량 및 처리현황 229
XIII. 교육 및 문화 231
1. 학교 총 개황 232
2. 유치원 234
3. 초등학교 235
4. 중학교 236
5. 고등학교(일반계) 237
6. 고등학교(전문계) 238
7. 적령아동 취학 239
8. 사설학원 및 독서실 240
9. 문화재 241
10. 문화공간 242
11. 공공체육시설 244
11-1. 신고·등록 체육시설 246
12. 청소년 수련시설 248
13. 언론매체 249
14. 출판, 인쇄 및 기록매체복제업 현황(산업세분류별) 250
XIV. 재정 253
1. 지방세 부담 254
2. 지방세 징수 256
3. 예산결산 총괄 258
4. 일반회계 세입예산 개요 259
5. 일반회계 세입결산 260
6. 일반회계 세출예산 개요 261
7. 일반회계 세출결산 262
8. 특별회계 예산개요 263
9. 특별회계 예산결산 263
10. 공유재산 264
XV. 공공행정 및 사법 265
1. 공무원 총괄 (정원) 266
2. 동 공무원(정원) 268
3. 퇴직사유별 공무원 270
4. 관내관공서 및 주요기관 272
5. 민원서류 처리 274
6. 여권 발급 275
7. 화재 발생 276
8. 발화요인별 화재발생 278
9. 장소별 화재발생 280
10. 119 구조활동 실적 282
11. 풍수해 발생 283
12. 소방대상물 현황 284
XVI. 시정통계 285
1. 구별 행정구역 286
2. 구별세대 및 인구(주민등록) 287
3. 구별 자동차등록 289
4. 연령별취업자 292
5. 경제활동인구총괄 293
6. 석유류소비량 295
7. 범죄 발생 및 검거 296
8. 교통사고발생(자동차) 298
9. 대기오염 299
10. 소음도 300
11. 공공도서관 301
12. 고궁 및 유료공원 이용자 302
부록 305
1. 계량단위 환산표 306
2. 동주민센터 위치 및 관할구역 308
3. 국내 자매도시 309
4. 해외 자매도시 310
5. 관내 대사관 현황 311
6. 장애인 복지시설 현황 313
7. 노인복지시설 현황 314
8. 관내 학교현황 315
9. 관내 문화재 현황 317
판권기 319
Contents
I. HISTORY 37
1. History of Yongsan 38
2. Regional Characteristics 40
II. LAND AND CLIMATE 41
1. Location 42
2. Areas and Number of Administrative Units 43
3. Area of Land Category 44
4. Weather Days 46
5. Summary of Meteorological Data 48
III. POPULATION 51
1. Population Trend 52
2. Households and Population by Dong(Resident Registration) 54
3. Population by Age(5-year age group) and Gender 56
4. Population by Marital Status(15 years old & over) 60
5. Population by Educational Attainment(6 years old and over) 62
6. Ordinary Household by Type of Occupancy 66
7. Ordinary Households by Rooms Used 67
8. Vital Statistics (by Dong) 68
8-1. Vital Statistics (by Month) 69
9. Internal Migration by month 70
9-1. Migration by Dong 74
10. Migrants by Place of Origin(Seoul ← Other Provinces) 76
11. Migrants by Place of Destination(Seoul → Other Provinces) 76
12. Commuting Population and Day Population (12 Years Old and Over) 78
13. Resident and Daytime Population by Administrative District (12 years or older) 79
14. Registered Foreigners by Major Nationality 80
15. Marriage with Foreigners 84
IV. LABOR AND ESTABLISHMENT 85
1. Labor Unions by Industrial Federation 86
2. Summary of Establishments by Industry 88
3. Number of Establishments and Employees by Workforce Size 92
4. Number of Establishments and Employees by Industry 94
V. MINING AND MANUFACTURING 99
1. Number of Veterinarians 100
2. Forest Land Area Owner 100
3. Area of Forest Land by Forest Type 101
4. Mining and Manufacturing 102
5. Manufacturing Industry by subcategory 103
VI. GAS AND WATER-SUPPLY 105
1. LNG Consumption by Use 106
2. Production and Storage of High-pressure Gas 106
3. Public Water Services 107
4. Public Water Pipe 108
5. Water Consumption 109
6. Water Consumption Charges 109
7. Sewage Population and Distribution rate 110
8. Charges for Use of Sewage Facilities 111
9. Sewage Pipe 112
VII. TRADE, BANKING AND TRADE BALANCE 113
1. Distribution Stores 114
2. Financial Institutions 116
3. Saemaeul Funds and Credit Union Federations 118
4. Monthly Exports and Imports Cleared 119
5. Exports 120
6. Imports 122
7. Exports and Imports of Agricultural, Forestry & Fishery Products 124
VIII. HOUSING AND CONSTRUCTION 127
1. Type of Housing Units 128
2. Housing Unit by Year of Construction 129
3. Housing Units by Floor Space 130
4. Building Construction Permits 131
5. Apartment Construction 135
6. Housing Redevelopment 136
7. Illegal Buildings 138
8. Permits of Land Transaction 138
9. Land Transactions by Use and Purpose 140
10. Specific Use Area 142
11. Land by Purpose 144
12. Parks 146
13. Use of River Sites 147
14. Roads 148
14-1. Roads (by Size) 149
15. Road Facilities 150
16. Bridges 151
IX. TRANSPORTATION, TOURISM & INFORMATION TELECOMMUNICATIONS 153
1. Registered Motor Vehicles 154
2. Transportation Companies, by Type of Business 156
3. Parking Lot 157
4. Registered Tourist Hotel 159
5. Registration of Tourist Service Establishments 160
6. Postal Service Facilities 162
7. Handling of Postal Matters 164
8. Receipts from Postal Charges 164
X. HEALTH 167
1. Number of Medical Institutions 168
2. Number of Medical Personnels Employed in Medical Institutions 170
3. Number of Staffs in Health Centers 171
4. Control of Illegal Medical Practices (Medical Practitioners etc.) 172
4-1. Control of Illegal Medical Practices (Medical Institutions) 173
5. Manufactures and Stores of Pharmaceutical Goods etc. 174
6. Number of Licensed Food Premises, by Business Type 176
7. Number of Licensed Sanitary Premises, by Business Type 176
8. Vaccinations against Major Communicable Diseases 178
9. Registered Leprosy Patients at Health Centers 179
10. Incidents of Communicable Diseases and Deaths 180
11. Registered Tuberculosis Patients 182
12. Oral health activities at health centers 183
13. Maternal and Child Health Care Activities 184
14. Beneficiaries of Health Insurance 185
15. Benefits in Medical Insurance 186
16. Medical Treatment Activities of The Medically Insured 186
17. Home Visiting Health Service 188
18. Health Education (Health Life Practice) 189
18-1. Health Education (Adult Disease Prevention) 190
XI. SOCIAL SECURITY 191
1. Number of National Pension Insurants 193
2. Paying Benefits in National Pension Insures 194
3. Number of Patriots and Veterans 196
4. Employment of Patriots & Veterans, and Bereaved Families 198
5. Educational Benefits for Patriots & Veterans and Their Families 198
6. Registration of War Veterans 200
7. Membership fees and Relief Aids of The National Red Cross 201
8. Leisure Service Facilities for Seniors 202
9. Senior Home Service Facilities 203
10. Senior Medical Service Facilities 204
11. Community Senior Service Facilities 205
12. Women's Welfare Institutions 206
13. Children Welfare Institutions 208
14. Welfare Institutions for the Physically-Impaired 209
15. Basic Livelihood Security Recipients 210
16. Seniors Living Alone (by Sex) 212
16-1. Seniors Living Alone (by Age) 213
17. Households Headed by Minorities 214
18. Status of children needing protection and results of treatment 216
19. Registered Disabled Persons 217
20. Low-income Single Parent Families 218
21. Volunteers 219
22. Day Care Centers 220
XII. ENVIRONMENT 223
1. Environmental Pollutant Emitting Facilities 224
2. Inspection and Environmental Pollutant Emitting Facilities and Administrative Measures 224
3. Health and Environmental Inspection 226
4. Waste Collection and Disposal 227
5. Sewage & Night Soil Discharge and Treatment 229
XIII. EDUCATION AND CULTURE 231
1. Summary of Schools 232
2. Kindergartens 234
3. Elementary Schools 235
4. Middle Schools 236
5. High Schools(General) 237
6. High Schools(Vocational) 238
7. Enrollments of Children at the Right Age for Compulsory Education 239
8. Private Institute and Reading Room 240
9. Cultural Properties 241
10. Cultural Facilities 242
11. Public Sports Facilities 244
11-1. Reported & Registered sports facilities 246
12. Youth Facilities 248
13. Mass Media 249
14. Publishing, Printing and Reproduction of Recorded media Companies (by Industrial classes) 250
XIV. PUBLIC FINANCE 253
1. Local Tax Burden 254
2. Collection of Local Taxes 256
3. Summary of Budget and Settlement 258
4. Budget Revenues of General Accounts 259
5. Settled Revenues of General Accounts 260
6. Budget Expenditure of General Accounts 261
7. Settled Expenditure of General Accounts 262
8. Budget of Special Accounts 263
9. Settled Budget of Special Accounts 263
10. Public Properties 264
XV. PUBLIC ADMINISTRATION AND JUSTICE 265
1. Government Employees of Gu Office (Authorized) 266
2. Government Employees of Dong Office (Authorized) 268
3. Government Employees by Cause of Retirement 270
4. Number of Government & Public Offices, and Major Agencies 272
5. Handling of Civil Request Document 274
6. Passport Issues 275
7. Fire Incidents 276
8. Fire Incidents by Cause 278
9. Fire Incidents by Place 280
10. Performance of 119 Rescue Activity 282
11. Damage from Storms and Floods 283
12. Facilities Subject to Fire-fighting Regulation 284
XVI. SEOUL CITY STATISTIC 285
1. Administrative Units 286
2. Households and Population by Gu(Resident Registration) 287
3. Registered Motor Vehicles by Gu 289
4. Employed Persons by Age Group 292
5. Economically Active Population 293
6. Petroleum Consumption 295
7. Criminal Offenses and Arrests 296
8. Traffic Accidents(Automobile) 298
9. Air Pollutant Emission 299
10. Noise Level 300
11. Public Libraries 301
12. Ancient Palaces and Pay Parks 302
Appendix 305
1. Weights and Measures 306
6. 장애인시설 현황 313
8. 관내 학교 현황 315
Copyright 319