표제지
사하구의 상징
발간사 / 이경훈
이용자를 위하여(Explanatory Notes)
목차
I. 연혁 23
II. 토지·기후 29
1. 위치 31
2. 행정구역 32
3. 토지지목별 현황 33
4. 해안선 및 도서 35
5. 기상개황 36
6. 일기일수 38
III. 인구 39
1. 인구추이 41
2. 구별 세대 및 인구 (주민등록) 42
3. 동별 세대 및 인구 43
4. 연령 (5세 계급) 및 성별인구 44
5. 외국인 국적별 등록현황 45
6. 인구 동태 48
7. 인구 이동 49
IV. 농림수산업 51
1. 수의사 현황 53
2. 소유별 및 임상별 임야면적 54
3. 조림 55
4. 가로수 56
5. 산림피해 57
6. 어선 보유 58
7. 어촌계 58
V. 사업체·유통·금융 59
1. 산업별, 동별 사업체수 및 종사자수 61
2. 광업 및 제조업 65
3. 유통업체현황 66
4. 금융기관 69
5. 새마을 금고 71
6. 연탄, 가스, 석유류 판매업소 72
7. 산업단지 73
VI. 상·하수도 75
1. 상수도 77
2. 급수전 78
3. 급수 사용량 79
4. 급수 사용료 부과 80
5. 하수도 인구 및 보급률 81
VII. 주택·건설 83
1. 주택현황 및 보급률 85
2. 건축허가 86
3. 무허가 건축물 88
4. 아파트 건립 89
5. 용도지역 91
6. 도로 92
7. 도로 시설물 93
8. 교량 94
9. 하천 95
10. 하천부지점용 95
11. 공원 96
12. 토지거래 현황 97
VIII. 교통·관광·정보통신 99
1. 자동차 등록 101
2. 주차장 103
3. 우편물 취급 104
4. 우편시설 105
5. 해수욕장 이용 106
IX. 보건·사회보장 107
1. 의료기관 109
2. 의료기관 종사 의료인력 111
3. 의약품 등 제조업소 및 판매업소 113
4. 보건소 인력 114
5. 부정의료업자 단속실적 115
5-1. 의료인등 115
5-2. 의료기관 116
6. 예방접종 117
7. 법정전염병 발생 및 사망 118
8. 방문건강관리사업실적 120
9. 보건소 구강보건사업실적 121
10. 결핵환자 현황 122
11. 식품위생 관계업소 124
12. 공중위생 관계업소 125
13. 국민연금 가입자 127
14. 국민연금 급여 지급현황 128
15. 적십자회비 모금 129
16. 국가보훈대상자 130
17. 노인여가복지시설 131
18. 보육시설 132
19. 국민기초생활보장 수급자 133
20. 소년·소녀가장 현황 134
21. 장애인 등록현황 135
22. 저소득 모·부자가정 136
23. 자원봉사자 현황 136
24. 직업안내소 137
X. 환경 139
1. 환경오염물질 배출사업장 141
2. 환경오염배출사업장 단속 및 행정조치 142
3. 쓰레기 수거 143
4. 재활용품 수집 145
5. 하수 및 분뇨발생량 및 처리현황 146
XI. 교육·문화 149
1. 학교 총 개황 151
2. 유치원 153
3. 초등학교 154
4. 중학교 155
5. 고등학교 156
5-1. 일반계 고등학교 156
5-2. 전문계 고등학교 157
6. 대학 158
7. 대학교 159
8. 대학원 160
9. 기타학교 161
10. 적령아동 취학 162
11. 사설학원 및 독서실 163
12. 공공도서관 164
13. 체육시설 165
14. 언론매체 166
15. 문화재 167
16. 문화공간 169
XII. 재정 171
1. 예산규모 173
2. 예산결산 총괄 173
3. 일반회계 세입결산 174
4. 일반회계 세출결산 175
5. 특별회계 예산결산 176
6. 지방세 징수 177
7. 공유재산 178
8. 지방세 부담 179
XIII. 공공행정·사법 181
1. 공무원 총괄(정원) 183
2. 구 공무원 184
3. 동 공무원 185
4. 관내 관공서 및 주요기관 186
5. 범죄발생 및 검거 190
6. 소년범죄 190
7. 교통사고 발생(자동차) 191
8. 화재발생 192
8-1. 발화요인별 화재발생 194
8-2. 장소별 화재발생 196
9. 민원서류 처리 198
10. 기한민원 199
11. 불법주정차 단속 200
12. 여권발급 201
XIV. 의회 203
1. 의원정수 205
2. 본회의 운영 205
3. 구정 질문 206
4. 의안처리 207
XV. 부산광역시통계 209
1. 행정구역 211
2. 인구추이 213
3. 자치구·군 공무원(정원) 214
4. 읍·면·동 공무원(정원) 216
5. 경제활동인구 217
6. 자동차 등록 218
XVI. 부록 221
1. 사하구 기구표 223
2. 역대출장소장 224
3. 역대 구청장 224
4. 구청과 동과의 거리 및 소재지 225
5. 사하구의 문화재 226
6. 사하 10경 (沙下 10景) 228
판권기 230
Contents
I. HISTORY 23
II. LAND AND CLIMATE 29
1. Location 31
2. Area and Number of Administrative Units 32
3. Area of Land Category 33
4. Coastline and Islands 35
5. Summary of Meteorological Data 36
6. Weather Days 38
III. POPULATION 39
1. Population Trend 41
2. Households and Population by Gu (Resident Registration) 42
3. Households and Population by Dong 43
4. Population by Age (5-year age group) and Gender 44
5. Registered Foreigners by Major Nationality 45
6. Vital Statistics 48
7. Internal Migration 49
IV. AGRICULTURE, FORESTRY AND FISHING 51
1. Number of Veterinarians 53
2. Area of Forest Land by Ownership and by Forest Type 54
3. Reforestation by Project 55
4. Street Trees 56
5. Forest Damage 57
6. Fishing Vessels Ownership 58
7. Fisher Fraternity 58
V. ESTABLISHMENTS, TRADE AND FINANCIAL INSTITUTIONS 59
1. Number of Establishments & Workers by Industry, Dong 61
2. Mining and Manufacturing 65
3. Distribution Stores 66
4. Financial Institutions 69
5. Saemaeul Funds 71
6. Store of Briquette, Gas, Oil 72
7. Industrial Complex 73
VI. WATERWORKS AND SEWERAGE 75
1. Public Water Services 77
2. Assessment of Charge for Water Service 78
3. Consumption of Water Supplied 79
4. Charges for Water Consumption 80
5. Sewerage Population and Distribution rate 81
VII. HOUSING AND CONSTRUCTION 83
1. Type of Housing Units and Housing Supply Rate 85
2. Building Construction Permits 86
3. Illegal Building 88
4. Construction of Apartment 89
5. Specific Use Area 91
6. Roads 92
7. Roads Facilities 93
8. Bridges 94
9. Rivers and Streams 95
10. Use of River Sites 95
11. Parks 96
12. Land Transactions by Use and Purpose 97
VIII. TRANSPORTATION, TOURISM AND INFORMATION TELECOMMUNICATIONS 99
1. Registered Motor Vehicles 101
2. Parking Lot 103
3. Handling of Postal Matters 104
4. Postal Service Facilities 105
5. Use of Sea Bathing Resorts 106
IX. HEALTH AND SOCIAL SECURITY 107
1. Number of Medical Institutions 109
2. Number of Medical Personnels Employed in Medical Institutions 111
3. Manufacturers and Stores of Pharmaceutical Goods etc. 113
4. Number of Staffs in Health Centers 114
5. Regulation for Illegal Medical Practices 115
5-1. Medical Practitioners etc. 115
5-2. Medical Institutions 116
6. Vaccinations against Major Communicable Diseases 117
7. Incidents of Communicable Diseases and Deaths 118
8. Home Visiting Health Service 120
9. Oral Health Activities at Health Centers 121
10. Registered Tuberculosis Patients 122
11. Number of Licensed Food Premises by Business Type 124
12. Number of Licensed Sanitary Premises by Business Type 125
13. Number of National Pension Insurants 127
14. Paying Benefit National Pension Insurant 128
15. Membership Fees of the National Red Cross 129
16. Number of Patriots and Veterans 130
17. Senior Leisure Service Facilities 131
18. Day Care Centers for Children 132
19. Basic Livelihood Security Recipients 133
20. The state of Households headed by child 134
21. Registered Disabled Persons 135
22. Low-income Single Parent Families 136
23. Volunteers 136
24. Arrangement of Job-offering, Job-hunting 137
X. ENVIRONMENT 139
1. Environmental Pollutant Emitting Facilities 141
2. Inspection and Administrative Measures for Environmental Pollutant Emitting Facilities 142
3. Waste Collection and Disposal 143
4. Collection of Refuse for Reclamation 145
5. Sewage & Night Soil Discharge and Treatment 146
XI. EDUCATION AND CULTURE 149
1. Summary of Schools 151
2. Kindergartens 153
3. Elementary Schools 154
4. Middle Schools 155
5. High Schools 156
5-1. General High Schools 156
5-2. Vocational High Schools 157
6. Colleges 158
7. Universities 159
8. Graduate Schools 160
9. Other Schools 161
10. Enrollments of Children at the Right Age for Compulsory Education 162
11. Private Institute and Reading Room 163
12. Public Libraries 164
13. Public Sports Facilities 165
14. Mass Media 166
15. Cultural Properties 167
16. Cultural Facilities 169
XII. PUBLIC FINANCE 171
1. Budget 173
2. Summary of Budget and Settlement 173
3. Settled Revenues of General Accounts 174
4. Settled Expenditures of General Accounts 175
5. Settled Budget of Special Accounts 176
6. Collection of Local Taxes 177
7. Public Properties Commonly Owned by Gu 178
8. Local Tax Burden 179
XIII. PUBLIC ADMINISTRATION AND JUSTICE 181
1. Summary of Government Employees(Authorized) 183
2. Government Employees of Gu 184
3. Government Employees of Dong 185
4. Number of Government & Public Offices, and Major Agencies 186
5. Criminal Offenses and Arrests 190
6. Juvenile Delinquency 190
7. Traffic Accidents(Automobile) 191
8. Fire Incidents 192
8-1. Fire Incidents by Cause 194
8-2. Fire Incidents by Place 196
9. Handling of Civil Request Documents 198
10. Treatment of Limit Civil Application 199
11. Management of Unlawful Parking & Stoppage 200
12. Passport Issues 201
XIV. ASSEMBLY 203
1. Member of the Assembly 205
2. Management of the Plenary Session 205
3. Question about District Policies 206
4. Handling of Bill 207
XV. MAIN STATISTICS OF BUSAN METROPOLITAN CITY 209
1. Area and Number of Administrative Units 211
2. Population Trend 213
3. Government Employees of Gu·Gun Office 214
4. Government Employees of Eup, Myeon and Dong 216
5. Economically Active Population 217
6. Number of Registered Motor Vehicles 218
XVI. APPENDIX 221
1. Organization Table of Saha-gu 223
2. All the Successive Branch Officer 224
3. All the Successive Chief of Ward 224
4. Distance of Gu, Dong Office 225
5. Cultural Assets of Saha-gu 226
6. Famous scenery of Saha 228
Copyright 230