표제지
살고싶은 행복도시 서구
서구 상징물(Symbols of Seo-Gu)
발간사
Address for Publication
이용자를 위하여(For User)
도표로 보는 통계(STATISTICS IN CHARTS)
목차
I. 연혁 26
1. 행정구역 변천 28
2. 지역특성 32
II. 토지 및 기후 34
1. 위치 36
2. 행정구역 37
3. 토지지목별 현황 38
4. 일기일수 40
5. 기상개황 41
6. 해안선 및 도서 43
III. 인구 44
1. 인구 추이 46
2. 구·군별 세대 및 인구(주민등록) 48
3. 동별 세대 및 인구(최근년도) 50
4. 연령(5세 계급) 및 성별 인구 51
5. 인구동태 53
6. 인구이동 54
7. 외국인 국적별 등록현황 55
IV. 노동 및 사업체 58
1. 노동조합 60
2. 사업체총괄 61
3. 종사자 규모별 사업체수 및 종사자수 63
4. 산업별 사업체수 및 종사자수 65
V. 농림수산업 70
1. 가축사육 72
2. 가축전염병 발생 73
3. 가축전염병 예방주사 실적 73
4. 수의사 현황 74
5. 소유별 임야 면적 75
6. 임상별 산림면적 75
7. 임상별 임목축적 76
8. 조림 76
9. 산림피해 77
10. 어선보유 78
11. 수산물 계통판매고 79
VI. 광업·제조업 및 에너지 80
1. 광업 및 제조업 82
2. 중분류별 광업 및 제조업 84
3. 에너지 관리대상 현황 86
4. 연탄, 가스, 석유 판매 업소 87
VII. 상·하수도 88
1. 상수도 90
2. 상수도관 91
3. 급수 사용량 92
4. 급수 사용료 부과 93
5. 하수도 인구 및 보급률 94
6. 하수사용료 부과 95
7. 하수관거 96
VIII. 유통·금융 98
1. 유통업체 현황 100
2. 금융기관 102
3. 새마을금고 및 신용협동조합 104
IX. 주택·건설 106
1. 주택 현황 및 보급률 108
2. 건축허가 109
3. 아파트 건립 113
4. 무허가 건축물 115
5. 토지 거래 현황 116
6. 용도 지역 118
7. 공원 119
8. 하천 121
9. 하천 부지 점용 121
10. 도로 122
11. 폭원별 도로현황 122
12. 도로 시설물 123
13. 교량 124
X. 교통·관광 및 정보통신 126
1. 자동차 등록 128
2. 주차장 131
3. 관광사업체 등록 132
4. 송도해수욕장 이용 133
5. 우편시설 133
6. 우편물 취급 134
7. 우편요금 수입 135
XI. 보건 및 사회보장 136
1. 의료기관 138
2. 의료기관종사 의료인력 140
3. 보건소 인력 142
4. 부정의료업자 단속실적 143
가. 의료인 등 143
나. 의료기관 144
5. 의약품 등 제조업소 및 판매업소 145
6. 식품위생관계업소 147
7. 공중위생관계업소 149
8. 예방접종 151
9. 법정전염병 발생 및 사망 152
10. 한센병 보건소 등록 154
11. 결핵환자 현황 154
12. 보건소 구강보건사업 실적 156
13. 모자 보건 사업 실적 156
14. 건강보험 적용인구 157
15. 국민연금 가입자 158
16. 국민연금 급여 지급현황 159
17. 국가보훈대상자 160
18. 사회복지시설 161
19. 노인여가복지시설 162
20. 노인주거복지시설 163
21. 노인의료복지시설 163
22. 재가노인복지시설 163
23. 국민기초생활보장 수급자 164
24. 여성복지시설 165
25. 소년·소녀가장 현황 166
26. 아동복지시설 167
27. 장애인복지생활시설 168
28. 장애인 등록현황 169
29. 저소득 및 한부모 가족 170
30. 방문 건강관리사업 실적 171
31. 보건교육실적 172
32. 보육시설 173
33. 어린이 놀이터 및 어린이집 174
XII. 환경 176
1. 환경오염물질 배출사업장 178
2. 환경오염배출 사업장 단속 및 행정조치 178
3. 쓰레기 수거 179
4. 하수 및 분뇨 발생량 및 처리현황 181
XIII. 교육 및 문화 182
1. 학교 총 개황 184
2. 유치원 185
3. 초등학교 186
4. 중학교 187
5. 일반계 고등학교 188
6. 전문계 고등학교 189
7. 대학(교) 190
8. 대학원 191
9. 기타학교 192
10. 적령 아동 취학 193
11. 사설학원 및 독서실 194
12. 공공도서관 195
13. 박물관 196
14. 문화재 197
15. 문화공간 199
16. 체육시설 200
17. 청소년 수련시설 203
18. 언론매체 204
19. 출판, 인쇄 및 기록매체복제업 현황(산업세분류별) 205
XIV. 재정 206
1. 지방세 부담 208
2. 지방세 징수 209
3. 세외수입징수 210
4. 예산결산 총괄 211
5. 일반회계 세입결산 212
6. 일반회계 세출결산 213
7. 특별회계 예산결산 214
8. 구공유재산 215
XV. 공공행정 및 사법 216
1. 공무원 총괄 218
2. 구공무원 219
3. 동공무원 221
4. 경찰공무원 222
5. 소방공무원 222
6. 퇴직사유별 공무원 223
7. 관내 관공서 및 주요기관 224
8. 민원서류 처리 228
9. 여권발급 229
10. 범죄발생 및 검거 230
11. 소년범죄 231
12. 화재발생 232
13. 발화요인별 화재발생 233
14. 장소별 화재 발생 233
15. 119 구급활동실적 234
16. 119 구조 활동 실적 235
17. 교통사고 발생 (자동차) 236
18. 불법 주정차 단속 237
XVI. 서구의회 238
1. 의원 240
2. 본회의 운영 241
3. 구정질문 241
4. 의안처리 242
XVII. 부록 244
1. 기구표 246
2. 역대 구청장 명단 247
3. 동명유래 248
4. 관내 주요 기관 251
5. 각급 학교 일람표 252
6. 행정 구역 지번 일람표 254
7. 계량 단위 환산표 256
판권기 258
우리 고장 10대 명소 259
Contents
I. HISTORY 26
1. Change of Administrative Districts 30
2. Regional Speciality 32
II. LAND AND CLIMATE 34
1. Location 36
2. Area and Number of Administrative Units 37
3. Area of Land Category 38
4. Weather Days 40
5. Summary of Meteorological Data 41
6. Coastline and Islands 43
III. POPULATION 44
1. Population Trend 46
2. Households and Population by Gu·Gun(Resident Registration) 48
3. Households and Population by Dong(Recent Year) 50
4. Population by Age(5-Year age group) and Gender 51
5. Vital Statistics 53
6. Internal Migration 54
7. Registered Foreigners by Major Nationality 55
IV. LABOR AND ESTABLISHMENT 58
1. Labor Unions 60
2. Summary of Establishments by Industry 61
3. Number of Establishments and Workers, by Workforce Size 63
4. Number of Establishments and Workers by Industry 65
V. AGRICULTURE·FORESTRY AND FISHING 70
1. Number of Livestock, Poultry and Feeders 72
2. Infectious Livestock Diseases by Case 73
3. Livestock Vaccinated Against Infectious Diseases 73
4. Number of Veterinarians 74
5. Area of Forest Land by Ownership 75
6. Area of Forest Land by Forest Type 75
7. Growing Stock by Forest Type 76
8. Reforestation by Project 76
9. Forest Damage 77
10. Fishing Vessel Ownership 78
11. Cooperative Sales of Fishery Products 79
VI. MINING AND MANUFACTURING 80
1. Mining and Manufacturing 82
2. Mining and Manufacturing by Division of Industry 84
3. Energy Control 86
4. Chamber of Briquette, Gas, Oil 87
VII. WATERWORKS·SEWERAGE 88
1. Public Water Services 90
2. Public Water Pipe 91
3. Consumption of Water Supplied 92
4. Charges for Water Consumption 93
5. Sewage Population and Distribution rate 94
6. Charges for Use of Sewage Facilities 95
7. Sewage Pipe 96
VIII. TRADE AND BANKING 98
1. Distribution Stores 100
2. Financial Institutions 102
3. Saemaeul Funds and Credit union federations 104
IX. HOUSING AND CONSTRUCTION 106
1. Type of Housing Units and housing supply rate 108
2. Building Construction Permits 109
3. Construction of Apartment 113
4. Illegal Buildings 115
5. Land Transactions by Use and Purpose 116
6. Specific Use Area 118
7. Parks 119
8. Rivers and Streams 121
9. Use of River Sites 121
10. Roads 122
11. Roads (by size) 122
12. Road Facilities 123
13. Bridges 124
X. TRANSPORTATION, TOURISM AND INFORMATION TELECOMMUNICATIONS 126
1. Registered Motor Vehicles 128
2. Parking Lot 131
3. Registration of Tourist Service Establishments 132
4. Use of Songdo Sea Bathing Resorts 133
5. Postal Service Facilities 133
6. Handling of Postal Matters 134
7. Receipts from Postal Charges 135
XI. HEALTH AND SOCIAL SECURITY 136
1. Number of Medical Institutions 138
2. Number of Medical Personnels Employed in Medical Institutions 140
3. Number of Staffs in Health Centers 142
4. Regulation for Illegal Medical Practices 143
가. Medical Practitioners etc. 143
나. Medical Institutions 144
5. Manufactures and Stores of Pharmaceutical Goods etc. 145
6. Number of Licensed Food Premises, by Business Type 147
7. Number of Licensed Sanitary Premises, by Business Type 149
8. Vaccinations against Major Communicable Diseases 151
9. Incidents of Communicable Diseases and Deaths 152
10. Registered Leprosy Patients at Health Centers 154
11. Registered Leprosy Patients 154
12. Oral Health Activities at Health Centers 156
13. Maternal and Child Health Care Activities 156
14. Beneficiaries of Health Insurance 157
15. Number of National Pension Insurants 158
16. Paying Benefit National Pension Insurant 159
17. Number of Patriots and Veterans 160
18. Social Welfare Institutions and Inmates 161
19. Senior Leisure Service Facilities 162
20. Senior Home Service Facilities 163
21. Senior Medical Service Facilities 163
22. Community Senior Service Facilities 163
23. Basic Livelihood Security Recipients 164
24. Women's Welfare Institutions 165
25. The State of Households Headed by Child 166
26. Children Welfare Institutions 167
27. Welfare Institutions for The Disabled 168
28. Registered Disabled Persons 169
29. Low-income Single Parent Families 170
30. Home Visiting Health Service 171
31. Health Education 172
32. Day Care Centers for Children 173
33. Children's Playground and House 174
XII. ENVIRONMENT 176
1. Environmental Pollutant Emitting Facilities 178
2. Inspection and Administrative Measures for Environmental Pollution Emitting Facilities 178
3. Waste Collection and Disposal 179
4. Sewage & Night Soil Discharge and Treatment 181
XIII. EDUCATION AND CULTURE 182
1. Summary of Schools 184
2. Kindergartens 185
3. Elementary Schools 186
4. Middle Schools 187
5. General High Schools 188
6. Vocational High Schools 189
7. Colleges and Universities 190
8. Graduate Schools 191
9. Other Schools 192
10. Enrollments of Children at the Right Age for Compulsory Education 193
11. Private Institute and Reading Room 194
12. Public Libraries 195
13. Museums 196
14. Cultural Properties 197
15. Cultural Facilities 199
16. Public Sports Facilities 200
17. Youth Facilities 203
18. Mass Media 204
19. Publishing, Printing and Reproduction of Recorded media Companies(by Industrial classes) 205
XIV. PUBLIC FINANCE 206
1. Local Tax Burden 208
2. Collection of Local Taxes 209
3. Collection of Non-Tax Revenues 210
4. Summary of Budget and Settlement 211
5. Settled Revenues of General Accounts 212
6. Settled Expenditure of General Accounts 213
7. Settled Budget of Special Accounts 214
8. Public Properties Commonly Owned by Gu 215
XV. PUBLIC ADMINISTRATION AND JUSTICE 216
1. Summary of Government Employees 218
2. Government Employees of Gu 219
3. Government Employees of Dong 221
4. Government Employees of Police Office 222
5. Fire-Fighting Officials 222
6. Government Employees by Cause of Retirement 223
7. Number of Government & Public Offices, and Major Agencies 224
8. Handling of Civil Request Documents 228
9. Passport Issues 229
10. Criminal Offenses and Arrests 230
11. Juvenile Delinquency 231
12. Fire Incidents 232
13. Fire Incidents by Cause 233
14. Fire Incidents by Place 233
15. Performance of EMS Activity 234
16. Performance of 119 Rescue Activity 235
17. Traffic Accidents(Automobile) 236
18. Management of Unlawful Parking & Stoppage 237
XVI. SEO-GU ASSEMBLY 238
1. Member of the Assembly 240
2. Management of the Plenary Session 241
3. Question about District Policies 241
4. Handling of Bill 242
XVII. APPENDIX 244
1. Organization Table of Seo-gu 246
2. List of the Successive Chief of the Ward 247
3. Origin of Dong Name 248
4. Table of Major Offices in Seo-gu 251
5. Table of School 252
6. Lot Number Table of Administrative Districts 254
7. Conversion Table of Weights & Measures 256
Copyright 258