표제지
머리말
부산시민헌장(Busan Citizen's Charter)
동래구의 상징
동래구 행정구역
이용자를 위하여
통계도표(STATISTICS IN CHARTS)
목차
I. 연혁 28
1. 행정구역변천 30
2. 기구변천 35
3. 동래의 역사 58
4. 지세 및 지역의 특수성 60
II. 토지 및 기후 62
1. 위치 64
2. 행정구역 65
3. 토지 지목별 현황 66
4. 일기일수 70
5. 기상개황 71
III. 인구 74
1. 인구추이 76
2. 구·군별 세대 및 인구 78
3. 동별 세대 및 인구 80
4. 연령별(5세) 및 성별 인구 81
5. 인구동태 82
6. 인구이동 83
7. 동별, 국적별 외국인 현황 85
IV. 농림·수산 및 축산 88
1. 수의사 현황 90
2. 소유별 및 임상별 임야면적 91
3. 조림실적 92
4. 산림피해 93
5. 가로수 94
V. 사업체 및 유통·금융업 96
1. 산업별, 동별 사업체수 및 종사자수 98
2. 동·읍·면 및 산업대분류별 주요지표(10인 이상) 103
3. 유통업체 현황 104
4. 금융기관 107
5. 새마을 금고 109
6. 연탄, 가스, 석유류 판매업소 110
7. 주유소 111
8. 상설시장 112
9. 행정서사, 부동산중개업 113
VI. 상·하수도 114
1. 상수도 116
2. 급수전 117
3. 급수사용량 118
4. 급수사용료 부과 119
5. 하수도 인구 및 보급률 120
VII. 주택·건설 122
1. 주택의 종류 124
2. 건축허가 125
3. 아파트 건립 129
4. 무허가 건축물 130
5. 용도지역 131
6. 도로 132
7. 도로 시설물 133
8. 교량 134
9. 하천 136
10. 하천부지 점용 137
11. 공원 138
12. 토지거래 현황 140
13. 개발제한 구역 143
14. 토목공사 집행 144
VIII. 교통 및 정보통신 146
1. 자동차 등록 148
2. 도심 지점별 교통량 150
3. 조사 지점별, 시간대별 교통량 151
4. 1일 시민교통량 수송 부담률 152
5. 철도수송 152
6. 도시철도 여객 수송 및 운임 수입 153
7. 주차장 154
8. 우편물 취급 155
9. 우편시설 157
10. 전화시설 및 가입자수 159
11. 행정 전산기기 보유 160
IX. 보건 및 사회복지 162
1. 의료기관 164
2. 의료기관종사 의료인력 166
3. 보건소 인력 168
4. 보건소 사업실적 169
5. 부정 의료업자 단속실적 170
6. 의약품 등 제조업소 및 판매업소 172
7. 예방접종 173
8. 법정 전염병 발생 및 사망 174
9. 한센병 176
10. 성병검진 및 에이즈환자 치료실적 176
11. 결핵환자 현황 177
12. 모자보건 사업실적 179
13. 방문간호 사업실적 180
14. 건강생활 실천교육 181
15. 성인병 예방 및 관리교육 182
16. 사회 복지시설 183
17. 경로당 184
18. 노인주거·의료 복지시설 185
18-1. 노인주거 복지시설 189
18-2. 노인의료 복지시설 191
18-3. 노인여가복지시설 193
18-4. 재가노인 복지시설 194
19. 여성상담실시 196
20. 소년·소녀 가장 현황 197
21. 장애인 등록 현황 198
22. 아동 복지시설 199
23. 보육시설 200
24. 노동조합 201
25. 저소득 모·부자가정 202
26. 생활보호 구호실적 203
27. 국민기초 생활보장 수급자 204
28. 식품위생 관계업소 205
29. 공중위생 관계업소 207
30. 관광사업체 등록 208
31. 건강보험 적용 인구 209
32. 건강보험 대상자 진료실적 210
33. 국민연금 가입자 211
34. 국민연금 급여 지급 현황 212
35. 국가보훈 대상자 213
36. 적십자회비 및 구호실적 214
X. 환경 216
1. 환경오염물질 배출시설 218
2. 환경오염물질 배출시설 단속 및 행정조치 219
3. 자동차 배출가스 단속 220
4. 청소장비 및 인력 221
5. 쓰레기 수거 222
6. 재활용품 수집 224
7. 하수·분뇨 발생량 및 처리 현황 225
XI. 교육 및 문화 228
1. 학교 총 개황 230
2. 유치원 232
3. 초등학교 233
4. 중학교 234
5. 일반계 고등학교 235
6. 전문계 고등학교 236
7. 적령아동취학 237
8. 사설학원 및 독서실 238
9. 공공도서관 239
10. 체육시설 240
11. 종합운동장 시설 및 관람객수 243
12. 체육공원 244
13. 종교단체 245
14. 언론매체 246
15. 문화재 247
16. 박물관 249
17. 금강공원 및 충렬사 입장객수 250
18. 문화공간 251
XII. 재정 252
1. 예산규모 254
2. 예산결산 총괄 254
3. 일반회계 세입결산 255
4. 일반회계 세출결산 256
5. 특별회계 예산결산 258
6. 지방세 징수 259
7. 세외수입 징수 261
8. 공유재산 262
XIII. 공공행정 264
1. 공무원 총괄 266
2. 구 공무원 267
3. 동 공무원 269
4. 경찰 공무원 270
5. 소방 공무원 270
6. 관내 관공서 및 주요기관 271
7. 범죄발생 및 검거 275
8. 연령별 피의자 276
9. 소년범죄 277
10. 교통사고 발생(자동차) 278
11. 자동차 단속 및 처리 279
12. 화재발생 280
13. 발화 요인별 화재발생 282
14. 발화 장소별 화재발생 283
15. 소방장비 284
16. 민원서류 처리 286
17. 여권발급 287
18. 즉결 민원 처리 288
19. 유기한 민원 처리 290
20. 불법 주·정차 단속 292
21. 민방위대 편성 293
22. 재난관련 장비 294
XIV. 동래구 의회 296
1. 의원 298
2. 본회의 운영 299
3. 상임위원회 운영 300
4. 구정질문 301
5. 의안처리 302
XV. 부록 304
1. 기구표 306
2. 역대 구청장 명단 307
3. 역대 부구청장 명단 308
4. 동 309
5. 자매결연도시 310
6. 관내 주요기관 일람표 311
7. 각급 학교 일람표 312
8. 행정구역 지번 일람표 315
9. 우리 고장 문화재 319
판권기 331
Contents
I. HISTORY 28
1. Changes in Administrative District 32
2. Organization Changes 44
3. History of Dongnae 59
4. Topography & Regional Characteristics 60
II. LAND AND CLIMATE 62
1. Location 64
2. Area and Number of Administrative Units 65
3. Area of Land Category 66
4. Weather Days 70
5. Summary of Meteorological Data 71
III. POPULATION 74
1. Population Trend 76
2. Households and Population by Gu·Gun 78
3. Households and Population by Dong 80
4. Population by Age(5-year age group) and Gender 81
5. Vital Statistics 82
6. Internal Migration 83
7. Registered Foreigners by Dong and Nationality 85
IV. AGRICULTURE FORESTRY·FISHERY AND LIVESTOCK 88
1. Number of Veterinarians 90
2. Area of Forest Land by Ownership and Forest Type 91
3. Reforestation by Project 92
4. Forest Damage 93
5. Street Trees 94
V. ESTABLISHMENT AND MARKETING·INSTITUTIONS 96
1. Number of Establishments & Workers by Industry, Dong 98
2. Statistics by Dong·Uep·Myeon and Section of Industry 103
3. Distribution Stores 104
4. Financial Institutions 107
5. Saemaeul(Sammaeul) Funds 109
6. Store of Briquette·Gas·Oil 110
7. Gas Station 111
8. Permanent Market 112
9. Administrative Scrivener, Real Estate Brokerage Business 113
VI. WATERWORKS·SEWERAGE 114
1. Public Water Services 116
2. Water Works 117
3. Consumption of Water Supplied 118
4. Charges for Water Consumption 119
5. Sewage Population and Distribution Rate 120
VII. HOUSING·CONSTRUCTION 122
1. Type of Housing Units 124
2. Building Construction Permits 125
3. Construction of Apartment 129
4. Illegal Buildings 130
5. Specific Use Area 131
6. Roads 132
7. Road Facilities 133
8. Bridges 134
9. Rivers and Streams 136
10. Use of River Sites 137
11. Parks 138
12. Land Transactions by Use and Purpose 140
13. Development Limit Area 143
14. Civil Engineering 144
VIII. TRANSPORTATION AND INFORMATION TELECOMMUNICATIONS 146
1. Registered Motor Vehicles 148
2. Traffic Volume at Selected Downtown Area 150
3. Traffic Volumes by Time of a Day and by Type of Survey spot 151
4. Actual Civil Traffic Transportation Shares a Day 152
5. Railroad Transportation 152
6. Metro Passenger Transportation and Revenue 153
7. Parking Lot 154
8. Handling of Postal Matters 155
9. Postal Service Facilities 157
10. Telephone Facilities and Subscribers 159
11. Administrative Communication Facilities 160
IX. HEALTH AND SOCIAL WELFARE 162
1. Number of Medical Institutions 164
2. Number of Medical Personnels Employed in Medical Institutions 166
3. Number of Staffs in Health Centers 168
4. Patient Treatment in Health Center 169
5. Regulation for Illegal Medical Practices 170
6. Manufacturers and Stores of Pharmaceutical Goods etc. 172
7. Vaccinations Against Major Communicable Diseases 173
8. Incidents of Communicable Diseases and Deaths 174
9. Leprosy Patients 176
10. V.D. Examination and Results of AIDS Treatment 176
11. Registered Tuberculosis Patients 177
12. Maternal and Child Health Care Activities 179
13. Home Visiting Health Service 180
14. Health Life Practice 181
15. Adult Disease Prevention 182
16. Social Welfare Institutions and Inmates 183
17. Status of Hall for the Aged 184
18. Senior Home & Medical Service Facilities 185
18-1. Senior Home Service Facilities 189
18-2. Senior Medical Service Facilities 191
18-3. Senior Leisure Service Facilities 193
18-4. Community Senior Service Facilities 194
19. Consultation Activities for Women by Province 196
20. The State of Households Headed by Child 197
21. Registered Disabled Persons 198
22. Children Welfare Institutions 199
23. Day Care Centers for Children 200
24. Labor Unions 201
25. Low-income Single Parent Families 202
26. Actual Result of Relief for the Livelihood 203
27. Basic Livelihood Security Recipients 204
28. Number of Licensed Food Premises by Business Type 205
29. Number of Licensed Sanitary Premises by Business Type 207
30. Registration for Tourist Service Establishments 208
31. Beneficiaries of Health Insurance 209
32. Medical Treatment Activities of The Medically Insured 210
33. Number of National Pension Insurants 211
34. Paying Benefit National Pension Insurants 212
35. Number of Patriots and Veterans 213
36. Membership Fees and Relief Aids of The National Red Cross 214
X. ENVIRONMENT 216
1. Environmental Pollutant Emitting Facilities 218
2. Inspection & Administrative Measures for Environmental Pollutant Emitting Facilities 219
3. Regulation of Motor Vehicle Exhaust Gas 220
4. Cleaning Equipments and Laborers 221
5. Waste Collection Disposal 222
6. Recycling Collection 224
7. Sewage & Night Soil Discharge and Treatment 225
XI. EDUCATION AND CULTURE 228
1. Summary of Schools 230
2. Kindergartens 232
3. Elementary Schools(Fire Equipment) 233
4. Middle Schools 234
5. General High Schools 235
6. Vocational High Schools 236
7. Enrollments of Children at the Right Age for Compulsory Education 237
8. Private Institute and Reading Room 238
9. Public Libraries 239
10. Public Sports Facilities 240
11. Busan Sports Complex and Inspection 243
12. Sports Parks 244
13. Religious Bodies 245
14. Mass Media 246
15. Cultural Properties 247
16. Museum 249
17. Actual Users of Geumgang Park & Chungnyeolsa 250
18. Cultural Facilities 251
XII. PUBLIC FINANCE 252
1. Budget 254
2. Summary of Budget and Settlement 254
3. Settled Revenues of General Accounts 255
4. Settled Expenditures of General Accounts 256
5. Settled Budget of Special Accounts 258
6. Collection of Local Taxes 259
7. Levy-Collection of Non-tax Revenues 261
8. Public Properties Commonly Owned 262
XIII. PUBLIC ADMINISTRATION 264
1. Summary of Government Employees 266
2. Government Employees of Gu Office 267
3. Government Employees of Dong Office 269
4. Government Employees of Police Office 270
5. Government Employees of Fire Fight 270
6. Number of Government & Public Offices, and Major Agencies 271
7. Criminal Offenses and Arrests 275
8. Suspects by Age-group 276
9. Juvenile Delinquency 277
10. Traffic Accidents(Automobile) 278
11. Control & Punishment of Automobile 279
12. Fire Incidents 280
13. Fire Incidents by Cause 282
14. Fire Incidents by Place 283
15. Fire-fighting Equipment 284
16. Handling of Civil Request Documents 286
17. Passport Issues 287
18. Handling of Prompt Civil Affairs 288
19. Handling of Terminal Civil Affairs 290
20. Management of Unlawful Parking & Stoppage 292
21. Organization of Civil Defense Corp. Units 293
22. Equipment in relation to Disaster 294
XIV. DONGNAE-GU ASSEMBLY 296
1. Member of the Assembly 298
2. Management of the Plenary Session 299
3. Management of the Standing Committee 300
4. Question about District Policies 301
5. Handing of Bill 302
XV. APPENDIX 304
1. Organization Table of Dongnae-gu 306
2. List of the Successive Chief of the Ward 307
3. List of the Successive Vice-Chief of the Ward 308
4. Dong Office 309
5. Sister Cities 310
6. Table of Major Offices in Dongnae-gu 311
7. Table of Schools 312
8. Lot Number Table of Administrative Districts 316
9. Cultural Properties in Our District 320
Copyright 331