표제지
목차
발간사 3
요약 4
제1장 서론 12
제1절 연구의 배경 12
제2절 연구의 구성과 내용 13
제2장 STEPI Guide 기획 연구 15
제1절 STEPI Guide의 개념 15
1. '지식공유' 사업의 부상 15
2. STEPI Guide의 정의와 미션 16
3. STEPI의 과학기술정책 리더십 기능 18
4. STEPI Guide의 예상 수요층 19
제2절 STEPI Guide의 연구방법론 22
1. 학술연구 지형에서의 포지셔닝 22
2. STEPI Guide의 예상 구조 27
3. 지식 콘텐츠로서 모듈 개발 방안 30
제3절 국내외 유사 사업 사례 조사 및 분석 33
1. 지식공유 사업의 국제적 추세 33
2. 주요 기관별 지식공유 정책 및 사업 현황 34
3. 주요 기관의 지식공유 사업 분석 39
제4절 기획연구의 결론 50
제3장 모듈 사례 연구 54
Module 1. Korea's strategy to cultivate technical workforce in the infancy of industrialization 55
Module 2. Establishing KIST based on International Cooperation Between the US and the Korea 68
Module 3. The "Skill Olympics" and the Vocational Training in South Korea in the 1960-1970s 95
Module 4. Engineering education of KAIST and its graduates' foray into the industries 115
제4장 결론 및 제언 138
참고문헌 140
[부록 1부] 모듈 원고 국문본 수록 144
[부록 1] 초기 공업화 과정에서 한국의 기술인력 양성전략 선택 145
[부록 2] 한미 국제협력에 기반한 KIST 설립 경험 155
[부록 3] 카이스트 공학교육과 졸업생의 산업 진출 173
[부록 2부] 기초자료 조사 결과 190
[부록 4] 국제과학기술협력의 전개와 성과 192
[부록 5] KIST의 산업기술개발 기여 211
[부록 6] 특정연구개발사업의 도입과 발전 225
[부록 7] 중소기업 기술혁신정책과 산학연 컨소시엄사업 259
[별첨] 1. STEPI Guide 모듈 집필 가이드라인 278
[별첨] 2. STEPI Guide 모듈 평가서 양식 281
SUMMARY 283
CONTENTS 285
판권기 286
〈표 1-1〉 2011, 2012년도 모듈 주제 14
〈표 2-1〉 서울 G20 개발 컨센서스 의제 15
〈표 2-2〉 KSP 사업의 구성요소 16
〈표 2-3〉 STEPI Guide의 예상 독자층과 활용도 20
〈Table 3-1-1〉 Target growth rates of the industries in the 1st five-year economic development plan 57
〈Table 3-1-2〉 Technical assistance of ICA (1956~1961) 58
〈Table 3-1-3〉 Korea's request for ICA's technical assistance for 1962 59
〈Table 3-1-4〉 Estimation of technical workforce demand per grade in the 1st five-year economic development plan 61
〈Table 3-1-5〉 Increasing demand for technicians as per the 1st five-year technology promotion plan 63
〈Table 3-4-1〉 Chronological table on the establishment of KAIST 119
〈Table 3-4-2〉 Employment of KAIST graduates 127
〈Table 3-4-3〉 mini-courses for the industry-academic cooperation 130
[그림 2-1] 우리나라 '지식공유'프로그램의 개념도 및 STEPI Guide의 위치 17
[그림 2-2] STEPI Guide의 연구영역 개념도 22
[그림 2-3] STEPI Guide의 구조(2011년도 설계) 27
[그림 2-4] STEPI Guide 프레임워크 예시 28
[그림 2-5] STEPI Guide 프레임워크 예시 29
[그림 2-6] STEPI Guide 오프닝페이지 (안) 29
[그림 2-7] STEPI Guide 프레임워크와 모듈 간 관계망안 29
[그림 2-8] STEPI Guide 모듈 구성안 30
[그림 2-9] 지식 산출물 생산의 방식과 양상 31
[그림 2-10] World Bank의 지식공유사업사례 35
[그림 2-11] 한국개발연구원의 KSP 사업 38
[그림 2-12] 주요 국제기구의 지식공유 사업 흐름도 40
[그림 2-13] World Bank의 K4D 사업 41
[그림 2-14] World Bank의 SSKE 사업 웹페이지 42
[그림 2-15] OECD의 iLibrary 44
[그림 2-16] OECD IPP 사업의 지식 생산 및 서비스 구조 45
[그림 2-17] ADB의 Project Classification System 48
[그림 2-18] KDI의 KSP 사업 산출물 49
[그림 2-19] 주요 국제기구의 지식사업 교차분석 51
[그림 2-20] 해외 주요 지식사업에서 STEPI Guide의 예상 지위 53
[Figure 3-3-1] Car parade for South Korean medalists in IVTC Utrecht 1977, where South Korea won the first championship of the competition 96
[Figure 3-3-2] Today's IVTC is an international event for youngapprentices from 52 countries in the world.A photo taken at 2009 IVTC, Calgary, Canada 98
[Figure 3-3-3] The number of technical high school & student 102
[Figure 3-3-4] Kim Jong-pil, the chairman of DRP, encouraging participants in the IVTC Madrid 1967.... 104
[Figure 3-3-5] South Korea swept the Competition with 22 gold medals, more than half of total gold medals. 105
[Figure 3-3-7] Motto of Kumoh High School,"Sincerity, Precision, and Honesty." Caligraphy byPark Chung Hee. 107
[Figuer 3-4-1] the 1st commencement ceremony for the masters courses. In the middle of the crowd,... 123
[Figuer 3-4-2] KAIST students on tour to industrial facilities 124
[Figure 3-4-3] Participants to the Nano Drive and Measurement System Design which was an open course provided by the Machinery Engineering Department for the industry-academic cooperation 132