표제지
일러두기
목차
인사말(Foreword) / 윤범모(Youn Bummo) 4
인사말(Foreword) / 최정주(Choi Jeongju) 6
기획의 글(Curatorial Essay) 8
국립현대미술관 근대 미술품 컬렉션의 역사(History of Modern Art Collection of MMCA) / 김인혜(Kim Inhye) 8
1. 들어가며(Prologue) 8
2. 미술관의 전사(前史) : '덕수궁미술관'과 '이왕가미술관'(Roots of the Museum : Deoksugung Museum of Art and the Yi Royal Family Museum of Art) 9
3. 1969년 국립현대미술관 개관과 1972년 《한국근대미술 60년》전(MMCA's Opening in 1969 and the Exhibition 60 Years of Korean Modern Art(1972)) 10
4. 1973년-98년 : 기증을 통한 컬렉션 구축(1973-1998 : Donations of Modern Artworks) 12
5. 1998년 국립현대미술관 덕수궁관 개관과 "다시 찾은 근대 미술"(Opening of MMCA Deoksugung in 1998 and the Exhibition Korean Modern Art Revisited) 16
6. 덕수궁관, 20년의 궤적(1998-2018 : First Twenty Years of MMCA Deoksugung) 17
7. 나가며(Epilogue) 19
국립현대미술관 순회전 《내가 사랑한 미술관 : 근대의 걸작》전을 개최하며(Opening The Birth of the Modern Art Museum, a Touring Exhibition of the National Museum of Modern and Contemporary Art) / 이미경(Lee Mikyung) 32
이번 순회전시 개최의 배경과 의미(The Background and Meaning of this Touring Exhibition) 32
한국의 대표적 근대미술 작품으로 구성된 순회전 《내가 사랑한 미술관 : 근대의 걸작》(The Birth of the Modern Art Museum, a Touring Exhibition Comprising Korean Representative Modern Artworks) 32
나가며(In Conclusion) 35
Section 1. 근대미술 컬렉션의 위대한 출발(The Great Start of Modern Art Collections) 41
'최초'의 역사를 쓴 1세대 작가들(The First Generation of Artists Who Wrote the History of 'First') 42
일제강점기에 만연한 '조선향토색'(The All-Pervading 'Local Color of Joseon' during the Japanese Colonial Era) 48
일본 유학파가 주도한 '선전 風'('The Joseon Arts Exhibition Style' Led by Artists Who Studied in Japan) 52
'정물화'의 등장(Appearance of 'Still-Life Painting') 58
추상으로, 현대적 감각으로(Into Abstraction, and the Modern Senses) 60
Section 2. 활발한 기증, 아름다운 공공유산(Active Donations, Beautiful Public Heritage) 65
근대기 수묵화단의 신구 세대교체(Generational Shift in the Ink Painting World during the Modern Period) 66
시대의 미감을 반영한 '근대 산수화'(Modern Landscape Painting Reflecting the Sentiment of the Era) 69
한국전쟁의 비극적 풍경(The Tragic Scene of the Korean War) 74
한국의 청명한 자연을 담은 그림(Painting Expressing the Beauty of Korean Nature) 77
구상에서 추상으로, 다양성 속의 개성(From Figuration to Abstraction, Individuality amid Diversity) 82
'한국적, 민족적' 정체성의 모색(Seeking 'Korean, National' Identity) 87
Section 3. 제주도립미술관의 '정신'으로 진화하는 기증작품(Donated Works Evolving into the Spirit of Jeju Museum of Art) 95
한국 구상회화의 거목 장리석(Chang Reesuok, Great Master of Korean Figurative Painting) 96
사실주의 회화의 대가 박광진(Park Kwangjin, Master of Realistic Painting) 100
삶과 예술과 삼라만상의 하모니즘 김흥수(Kim Sou, Harmonism of Life, Art, and All Creation) 104
Section 4. 한국미술사의 근간이 된 근대미술 컬렉션(Modern Art Collection, the Foundation of Korean Art History) 109
동서양의 정물 그림(Still-Life Painting of the East and West) 110
1930~40년대 삶과 풍경(Life and Landscape in the 1930s~40s) 114
현대수묵화의 다양한 진로(Diverse Fields of Modern Ink-Painting) 120
현실과 이상의 경계에 선 수묵화가들(Ink-Painting Artists at the Boundary between the Ideal and the Real) 124
1950~60년대 추상의 다면성(Various Aspects of Abstraction in the 1950s~60s) 127
Section 5. 컬렉션은 미술관의 브랜드(The Collection is the Brand Value of a Museum) 133
민족 정서의 예술적 승화(The Artistic Sublimation of National Sentiments) 134
해방공간의 예술과 예술가들(Art and Artists in the Space of Liberation) 139
한국인이 사랑하는 화가들(Artists Loved by Koreans) 143
분단 이후 화단의 풍경(Views of the Art World after Division) 151
전통의 현대화와 세계화에 기여한 수묵 추상의 대가들(Abstract Ink-Painting Masters Who Drove Modernization and Globalization of Tradition) 158
무한 개성시대의 현대 추상화(Modern Abstract Painting in the Era of Infinite Individuality) 164
도판목록(List of Plates) 171
판권기 188