[표지] 1
목차 3
연구과제 현황 5
01. 학령인구 감소에 따른 소규모학교 지원체제 구축 및 운영방안(Establishment and operation of small school support system due to decrease in school-age population) 8
02. 학교자치 관점에서 본 교원정책의 쟁점과 과제(Issues and Tasks of Teacher Policies from the Perspective of School Autonomy) 13
03. 뉴 노멀 시대의 민주시민교육 실행 방안 연구(A Study on the Implementation of Democratic Citizenship Education in the New Normal Era) 19
04. 뉴노멀 시대, 교육의 새로운 가치 탐색 연구: 고등교육을 중심으로(Research on the New Values of Higher Education in the New Normal Era) 25
05. 관계재(relational goods) 창출을 위한 교육의 기능 개념모형 탐색: 비판적 실재론에 기반한 '관계적 교사행위자성'을 중심으로(An alternative function of education for generating relational goods: focusing on the conceptual model of 'Relational Teacher Agency' based on Critical Realism) 30
06. 초·중등 교육투자 영향 분석: 경제·사회분야를 중심으로(Analysis of the Effects of Investment in Primary and Secondary Education: Focusing on socioeconomic Fields) 36
07. 대학의 지역경제 파급효과 제고를 위한 정부의 고등교육 투자 방안(A Study on the Government's Investment in Higher Education from the Perspective of Enhancing Economic Contribution) 41
08. 대학 간 공유·협력 체제 구축 방안 연구(Measures to establish a sharing and cooperative system among universities) 47
09. 포스트 코로나 시대의 한국형 교육 뉴딜 연구: 교육시설환경 의제 발굴을 중심으로(A Study on the Korean-Style New Deal in the Post-COVID19 Era: Focusing on the discovery of the education facility environment agenda) 52
10. 학교공간혁신의 교육효과 분석(Analysis of Educational Impact of School Space Innovation) 58
11. 포스트 코로나 시대, 지역의 교육생태계 활성화 방안 연구(A Study on Local Educational Ecosystem Revitalization Plan in the Post-COVID-19 Era) 64
12. 포스트 코로나 시대의 디지털 리터러시 함양 방안: 초등교육 중심으로(Strategies to Cultivate Digital Literacy in the Post-COVID Era: A Focus on Elementary Education) 70
13. 지역사회와 연계한 교육의 공공성 강화 방안 연구: 유아 및 초등 저학년을 중심으로(A Study on the enhancement of educational publicness in connection with local community: For early childhood and early primary education) 76
14. 교육 뉴노멀 시대의 학습복지 실현 방안(Realizing a Learning-focused Welfare System in a "New-normal" Era of Education) 80
15. 인공지능 시대의 영재교육: 변화 전략 탐색(Gifted Education in the era of Artificial Intelligence: Strategies for Change) 87
16. 학생의 생활과 문화 연구(A Study on Students' Life and Culture) 93
17. 2021 한국교육종단연구(2021 Korean Education Longitudinal Study) 98
18. 교원 및 교직환경 국제비교 연구(TALIS) - 초등학교 신규교사의 교직적응을 중심으로 -(A Study on the International Comparison of Teachers, Teaching and Learning - Focused on Novice teachers' induction programs in Elementary school) 103
19. OECD 교육 2030 참여 연구: 역량교육을 위한 교사양성 교육과정을 중심으로(OECD Education 2030 Study: Competency Education & Teacher Training Curriculum) 108
20. 한국교육개발원 교육여론조사(KEDI POLL 2021) 112
21. 온라인 교육을 위한 학교 공간 조성 가이드라인 개발(Development of Guidelines for Creating a School Space for Online Education) 123
22. 개도국 교육지표 개발·협력 사업(VI): 신남방 국가를 중심으로(A Study on Education Indicator Development and Statistical Capacity Building focused on New Northern Policy(VI)) 130
23. 대학의 교수·학습 질 제고 전략 탐색 연구(IX)(Strategic Planning for the Advancement of the Teaching-Learning Quality in Higher Education(IX)) 136
24. 교육 분야 양극화 추이 분석 연구(II): 학교 및 지역 수준에 대한 기초연구(A Study on the Trends Analysis of Polarization in the Field of Education(II): Basic Research of School- and Regional-Levels) 139
25. 한국초등교원종단연구(I)(Korean Teacher Longitudinal Study - Elementary School Teacher(l)) 145
26. 학교 성장과 변화에 대한 10년 연구(I)(A 10-year Study on School Growth and Change(I)) 150
27. 글로벌 인문교양교육 모델 개발 기초 연구(A Study of Developing a Global Model of Liberal Arts & Sciences Education for Youth) 155
28. 2주기 북한배경청소년 교육 종단연구(VI)(Second-Cycle of Education Longitudinal Study on Youth with North Korean Background(VI)) 160
29. 지속가능개발목표(SDGs) 달성을 위한 교육개발협력 연구(V): 문해교육 실천 전략(The Research on Education Development Cooperation for Achieving Sustainable Development Goals (V): Action Strategies for Literacy Education) 163
30. 초·중등 예비교원의 창의력과 비판적사고력: 수업 및 평가전략을 중심으로(Creativity & Critical Thinking Skills of pre-service teachers in elementary and secondary school: focusing on the class and evaluation strategies) 169
31. 포스트 코로나시대 원격교육 관련 법제 정비 방안 연구: 초·중등 및 고등교육을 중심으로(A study on improvement of a legal system for distance education in the post-COVID-19 era: focusing on K-12 and higher education) 172
32. 포스트 코로나 맥락에서 대졸 미취업 청년의 학습생활과 교육요구(Learning Lives and Education Needs of Unemployed College Graduates in the Post-COVID-19 Context) 178
33. 팬데믹 시대, 대학생 경험의 특징에 대한 연구(Study on the Characteristics of the Experience of the university students in the Pandemic Era) 185
34. 교육 분야 데이터의 효율적 활용 체제 구축 연구: 교육 데이터 맵을 중심으로(A Study on the Establishment of a System for Efficient Utilization of Data in the Educational Field: Focusing on the Education Data Map) 191
35. 민주학교 운영 실태 분석을 통한 민주학교 실천 전략 연구(A Study on the Practical Strategies of the Democratic Schools Through Analyses of These Schools's Operational Reality) 197
36. 사이버폭력 유형별 가이드라인 개발 연구(A study on the development of guidelines of cyber violence) 202
37. 미래교육체제 수립을 위한 유형별 주요 의제 분석 208
38. 대학재정지원사업 개편 성과 및 과제: 대학혁신지원사업을 중심으로(Performance and Tasks of Restructuring of University Financial Support Program: Focusing on the university innovation support project) 214
39. 온종일 돌봄 체계 구축의 성과 및 과제(Evaluation on After School Care System and suggested task for improvement) 220
40. 고교무상교육 정책의 성과와 과제(Achievement and problems of Implementing of the Free Education For High School) 226
판권기 229
[뒷표지] 230